השופט ארנון איתן גזר השבוע 20 חודשי מאסר על ערבי ממזרח ירושלים אשר הורשע בביצוע שורה של התפרעויות במהלך חודש הרמדאן בשנתיים הקודמות. במהלך ההתפרעויות, הנאשם תקף שוטרים, התפרע בתוך הר הבית, הניף דגל חמאס ותכנן פעולות נגד מתחם בו מתגוררים יהודים. סך הכל, הנאשם הורשע בארבעה אישומים שונים, אך השופט החליט לגזור עליו עונש נמוך.

על פי כתבי האישום, הנאשם קשר קשר יחד עם מעורבים נוספים בכדי לבצע פעולות נגד כוחות הביטחון ונגד מתחם "בית החושן" בו מתגוררות משפחות יהודיות בשכונת א-טור שבמזרח ירושלים.

שוטרים בהר הבית (צילום: רויטרס)
שוטרים בהר הבית (צילום: רויטרס)

במהלך חודש רמדאן 2021, בזמן שהיו התפרעויות נרחבות נגד יהודים ברחבי הארץ, הנאשם תכנן יחד עם חמישה אנשים נוספים לירות זיקוקים וליידות אבנים. לאחר שעבר ברחוב בו שהו ג'יפ משטרתי, המתפרעים עטו מסכות על פניהם והחלו לתקוף את הג'יפ באמצעות יידוי אבנים וירי זיקוקים.

שנה לאחר מכן, בחודש רמדאן 2022, התרחשו באזור הר הבית והעיר העתיקה בירושלים הפרות סדר התפרעויות ותקיפות שכללו פגיעה בכוחות הביטחון ובאזרחים על רקע לאומני וגזעני. הנאשם ישב עם שישה מתפרעים נוספים בבית הקפה "אברהים" שבשכונת א-טור. לאחר שעבר ברחוב ג'יפ משטרתי, המתפרעים ירו זיקוקים ויידו אבנים לעבר הג'יפ.

כשבועיים לאחר אותו אירוע, הנאשם השתתף בתפילת יום שישי בהר הבית. באותה העת, מאות פורעים השתוללו בהר הבית ויידו אבנים ובקבוקי תבערה וכן ירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. הנאשם נטל חלק בהתפרעות, יידה אבנים לעבר שוטרים ואף הניף דגל של ארגון הטרור חמאס. בעקבות ההתפרעויות בהם השתתף הנאשם, נפצעו שוטרים רבים וחלקם פונו לבית חולים.

הפרקליטות דרשה להטיל על הנאשם 46 חודשי מאסר, אך כאמור, השופט ארנון איתן החליט להטיל פחות ממחצית מהעונש המבוקש – 20 חודשי מאסר בלבד. גזר הדין עומד בדיוק באמצע מתחם העונש שביקש הסנגור של הנאשם, בין 9 ל-30 חודשי מאסר.

השופט ארנון איתן כתב בגזר הדין: "הנאשם הינו בחור צעיר כבן 20 נעדר רישום פלילי, אשר נטל אחריות על מעשיו בבית המשפט, והביע צער על מעורבותו בהן. בהקשר זה, הבאתי בחשבון את רמת הענישה הנהוגה כלפי "צעירים בגירים", וכן את התרשמות שרות המבחן, כי לנאשם קווי אישיות ילדותיים ובלתי בשלים, אשר נוטה לפעול באופן אימפולסיבי, ובלתי שקול". עוד כתב השופט כי "הנאשם עתיד לרצות מאסר ראשון, ואף מטעם זה אין מקום למצות עמו את הדין".

בסיום, השופט ארנון איתן כתב כי הוא ראה לנכון "לקבוע את עונשו של הנאשם בתחתית המתחמים, ולחפוף חלקית ביניהם" כך שבפועל יוטלו על הנאשם 20 חודשי מאסר בלבד.