המתיחות במשטרה: ניסיון הדחתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד מתפקידו, והשיחה הקשה בין ניצב אלי כזרי הממונה במשרד לביטחון לאומי, לבין המפכ"ל רנ"צ קובי, שני אירועים שהעיבו על התנהלות הארגון בתקופה האחרונה, הותירו רשמים קשים על קצינים בכירים בארגון. הם התייחסו היום (חמישי) לסוגייה בשיחה עם מעריב.

היועמ"שית לבן גביר: "נפל פגם בתהליך, יש לשקול מחדש את הדחת ניצב אשד"
"לעולם לא תהיה המפכ"ל שלי": עימות סוער בין שבתאי לניצב מכהן

הם הגדירו את האירועים הללו כ"כתמים" על המשטרה, והסבירו: "במקרה של כזרי, אנחנו מכירים את תוכן השיחה ולא כך אמור לסיים קצין בכיר את שירותו בארגון, אחרי שלושה עשורים וחצי. בסופו של דבר, לכל השוטרים והקצינים יש משפחות, ואחרי שהם הקריבו את עצמם לארגון - היה מקום לכבד את כזרי, ולמצוא דרך לסיים את שירותו בצורה מכובדת". 

"גם האירוע עם ניצב אשד לא מוסיף כבוד לארגון ולהתנהלות שלו. נוצר מצב, שהקצין נקלע למבוי סתום. מחד, המפכ"ל והשר הביעו עמדתם ומנגד, הניצב נותר בתפקידו. הוא מילא תפקידים משמעותיים ביותר, בהם פיקוד על מחוז מרכז, ולשלוח את מפקד מחוז תל אביב - בשלב זה של הקריירה - לתחום ההדרכה? איך שלא יציגו את זה, מדובר בהשפלה ולא בקידום", הוסיפו.

עמי אשד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
עמי אשד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

הגורמים ציינו עוד כי "לא ראוי לנהוג בצורה שכזו עם קצין במעמדו. הסיטואציה שנוצרה כעת עומדת כעצם בגרון גם לניצב עצמו וגם לארגון, כאשר בשלהי הקריירה שלו, הוא אמור להתנהל ולהוכיח עצמו באמצעות בית המשפט. זה איום ונורא לקצין במעמדו. וזה לא פחות איום ונורא לארגון ולעומד בראשו".

עם זאת, בכירים אחרים סייגו מעט את התייחסותם לפרשות. מצד אחד, הם מרגישים מבוזים מהמצב שבו קצינים בכירים ביותר נקלעים לאירועים שכאלו, ומציינים: "כל קצין במשטרה ובעצם כל מי שמתגייסים לארגון, חייבים לבוא מתוך תחושת שליחות ובאמונה מלאה, שהם רוצים לעשות לטובת מדינת ישראל ותושבי מדינת ישראל. כולם צריכים להבין ולהפנים שמתוך סגל הניצבים, רק אחד בסופו של יום, יכול להתמנות למפכ"ל".

"לכן, לא זאת צריכה להיות המטרה, כי מי שמסמן את המטרה להיות מפכ"ל בראשית דרכו, חוטא בדרך. צריך לבוא מתוך אמונה ורצון לשרת את המדינה. ואם אתה בדרך למעמד של מפכ"ל, אז אתה ראוי לכך". אומר קצין בכיר במשטרה ומוסיף: "יחד עם זאת, אף אחד לא רוצה לסיים את השרות שלו בבושת פנים אחרי שלבש בפאר והדר את המדים, שלושה או ארבעה עשורים ובסוף חוזר הביתה מושפל. זה כתם לארגון על כל המשתמע ממנו וחבל, כי המשטרה לא במצב שהיא צריכה אירועים שכאלו".