פרסום ראשון נציגות בתי הכנסת הציוניים בירושלים עתרה היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה לעצור את בחירת הרבנים הראשיים לישראל עד לאחר הבחירות המוניציפליות בחודש אוקטובר הקרוב.

העתירה הוגשה מכיוון שבנציגות חוששים כי המעורבות של הרשויות המוניציפליות בבחירת הרבנים הראשיים, כאשר בחירת הרבנים הראשיים מתקיימת כשלושה חודשים לפני הבחירות לרשויות המוניציפליות, תביא ל"חשש ממשי לטוהר המידות" בשל השיקולים הפוליטיים שישקלו ראשי הרשויות אשר מעמידים את עצמם לבחירה נוספת.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אילן קמינצקי, נכתב כי הסעדים הנדרשים בעתירה נצרכים "באופן הכרחי ובהול להגנה על שלטון החוק ועל קיום טוהר המידות ומניעת הליך פסול ומשוחד פוליטית, לבחירת הרבנים הראשיים לישראל".

בעתירה נכתב כי בציונות הדתית ובש"ס החליטו לקבוע את מועד בחירת הרבנים הראשיים שלושה חודשים לפני הבחירות המוניציפליות, וכי "אין זהו יד המקרה. זהו מקרה מובהק ובוטה לבחישה הפוליטית של ממשלת ישראל באופייה הדמוקרטי של המדינה ובאחד ההליכים הדמוקרטיים החשובים המתקיימים במדינה אחת לעשור, לבחירת סמלי שלטון מובהקים – הרבנים הראשיים לישראל".

"האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, מורכבת בעיקרה מנציגויות דמוקרטיות לוקאליות של נציגי ציבור ורבנים מוניציפליים. מדובר במפלגות המחזיקות בחלק ניכר מכוחה של הממשלה (ש"ס והציונות הדתית) מחד, ומאידך - מריצות סיעות ומועמדים לבחירות המוניציפליות ברחבי הארץ".

על פי העתירה, "ממשלת ישראל "לא עוצרת באדום" וקובעת את המועד לבחירות הרבנים הראשיים במועד הקרוב ביותר לבחירות המוניציפליות, ככר נח ובוטה לבחישה הפוליטית, לפגיעה אנושה בטוהר הבחירות, ולמערכת יחסים של "תן וקח" בין הבחירות לרבנים הראשיים, לבחירות המוניציפליות שתתקיימנה 3 חודשים לאחר מכן בלבד".

בנוסף נכתב כי "הפוליטיזציה של מוסד הרבנות והשחתת הליכי בחירות הרבנים, מובילה לפגיעה בתכליתו הממלכתית של מוסד הרבנות ומנכסת אותו למפלגות מסוימות וקיצוניות. מוסד הרבנות שנועד לשמש כמראה פניה של החברה בישראל, קיים חשש מוחשי שמוסד הרבנות ייהפך לסניף של מפלגות מסוימות וקיצוניות, תוך העמקת הניכור והקיטוב שבין החברה הישראלית לנציגי הציבור וסמלי השלטון בישראל".

עו"ד אילן קמינצקי, המייצג את נציגות בתי הכנסת הציוניים, מסר למעריב: "הבחירות לרבנות הראשית מתקיימות אחת ל 10 שנים. הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים מורכב בין היתר מראשי ערים, ראשי מועצות וראשי מועצות דתיות.  תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות משפיעות באופן דרמטי על הרכב נציגי הציבור באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים".

"לצערי ישנו חשש ממשי כי  קיום הבחירות לרבנים הראשיים במקביל  לבחירות לרשויות המקומיות יגרום לכך ששיקולים לא עניינים, שוחד פוליטי ומערכת יחסים של "תן וקח" יהיו מעורבים בהליך הבחירות לרבנים הראשיים. לפיכך הדרישה  שלנו היא להימנע מקיום הבחירות לרבנים הראשיים בזמן הבחירות לרשויות המקומיות במיוחד שהבחירות לרבנים הראשיים מתקיימות אחת לעשר שנים".

עוד מסר קמינצקי, כי "אציין כי לפני הגשת העתירה פנינו אל השר לשירותי דת בכתב מנומק המציין את החשש מפוליטיזציה של הליך בחירת הרבנים הראשיים בתקופה זו אולם הוא בחר להשיב תשובה קצרה ללא נימוקים וציין שההליך יתקיים במועדו. למותר לציין כי השר לא  התייחס להשפעה העצומה שיש לתוצאות הבחירות ברשויות המקומיות על זהות הרבנים הראשיים שיבחרו ולפיכך נאלצנו להגיש עתירה זו".