מפקד מחוז תל אביב במשטרה ניצב עמי אשד שלח היום (שני) מכתב חריף למפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי בו האשים כי המפכ"ל זימן אותו ל"הליך פסול של הדחה במסווה של ריאיון משיקולים פוליטיים". זאת כזכור לאחר שהשר איתמר בן גביר הורה למפכ"ל לפטר את אשד, פיטורים שנמנעו אז בזכות התערבותה של היועצת המשפטית לממשלה. 

במכתב טוען אשד כי "אתמול זומן לראיון שהוגדר על ידי המפכ"ל כחלק מסבב ראיונות לכלל הניצבים לקראת סבב מינויים, כאשר בפועל, היה מדובר, הלכה למעשה, בהליך פסול של הדחה במסווה של ריאיון". עוד הדגיש כי "מדובר בהתנהלות פסולה, לא חוקית ושערורייתית ועל פניו השיקולים העומדים בבסיסה הינם שיקולים בלתי ענייניים, אישיים ואף חמור מכך פוליטיים". 

מפקד מחוז ת"א תקף את המפכ"ל לאחר הדחתו: "הרסת את המשטרה"

אם לא די למשטרה ולמפכ"ל בשרשרת אירועי הרצח והיעדר המשילות כנתונים שפוגעים בתדמיתו של הארגון ובמעמדו של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, הגיע הערב מכתבו של עו"ד עמיחי מגער, פרקליטו של ניצב עמי אשד מפקד מחוז תל אביב, ומציף את עמדתו של הקצין הבכיר יממה אחרי "ריאיון" שקיים איתו המפכ"ל במסגרת מה שהוגדר כסבב מינויים במהלכו הוא ממוען לעמוד בראש אגף ההדרכה של המשטרה.

ניצב אשד שדחה את ההצעה טוען שמדובר בהליך פסול רווי בכשלים ופגמים מצד המפכ"ל שלטענת פרקליטו של אשד, תיאם את הראיון עם מרשו שלא בלב שלם ולא בנפש חפצה. לדבריו המפכ"ל היה מוכן עם שני דפים מהם הקריא לכאורה טענות לגבי תפקודו של ניצב אשד אלא שמדובר בטענות מלפני כשנתיים וזאת כשבראיון קודם איתו שהתקיים ביום ה–12.12.2022 לא נאמרו ולא הופנו כלפיו.

במכתב נטען כי "לתדהמתו, במעמד "הראיון" הטחת בו טענות שווא מבלי שאפשרת לו לקבל לידיו מבעוד מועד את רשימת טענותיך המופרכות, ובכך פגעת פגיעה אנושה בזכותו הבסיסית והטבעית להתייעץ ולהתכונן להליך כדבעי ובכלל זה, להעביר התייחסות מפורטת לכל אחת ואחת מהטענות חסרות הבסיס שהעלית ב"ראיון".

"כבר בראשית "הראיון" הקראת 2 עמודים מודפסים רווי טענות שווא מופרכות שהוכנו על ידך ו/או מי מטעמך מבעוד מועד, אשר מעולם לא נטענו על ידך קודם לכן והועלו לראשונה במעמד "הראיון". לא זו אף זו, רובן של טענות השווא הנ"ל הינן מלפני כשנתיים, אין להן זכר בראיון קודם ושעומדות בסתירה מוחלטת להצהרותיך והערכתך החיובית כלפי מרשי, עת התראיינת לאחרונה בעניינו של מרשי בכלי תקשורת שונים תוך הדגשת מעלותיו כ"קצין מקצועי, מוערך ומנוסה". 

"עיון בפרוטוקול "הראיון" המצוין לעיל, מעלה כי "הראיון" נערך על ידך שלא בנפש חפצה ולא בלב פתוח, אלא לאחר שכבר גיבשת מבעוד מועד החלטה להדיח את מרשי וכל זאת מבלי לתת למרשי כל סיכוי אמיתי לשכנעך בדבר השרירותיות, חוסר הסבירות והטעויות העומדות בבסיס החלטתך", נכתב.

"אתם פועל משיקולים זרים ופוליטיים", כותב עו"ד מגער ומוסיף. "בהליך פסול של הדחה במסווה של ראיון". לדבריו, הטחת הטענות במעמד הראיון לכאורה היותה פגיעה אנושה בזכותו של ניצב אשד להיוועץ  ולהתכונן להליך ולהעביר התייחסות מפורטת לכל אחת מהטענות חסרות הבסיס לדבריו. עוד טוען ניצב אשד באמצעות פרקליטו כי לאחרונה התראיין המפכ"ל בכלי תקשורת שונים והביע את הערכתו לקצין המקצועי המוערך והמנוסה.

"בתי המשפט קבעו לא אחת כי זכות הטיעון נמנית על זכויות היסוד של שיטתנו המשפטית ומטרתה להביא לידי כך שתתקבל החלטה עניינית, מושכלת ומבוררת, תוך מתן תשומת לב מלאה ומשקל ראוי לעמדותיו ולעניינו של מי שעלול להיפגע מן ההחלטה. זוהי זכותו הראשונית של העובד לדעת מה הן הטענות המועלות נגדו או בעניינו ובהתאם ליתן תגובתו להן, להציג את האידך גיסא מנקודת ראותו, ולנסות לשכנע את בעל הסמכות לשנות מדעתו ככל שיש בה לפגוע בזכויותיו. כללי הצדק הטבעי מחייבים להעניק אפשרות למי שעלול להיפגע מהחלטת ביהמ"ש או של רשות מנהלית להציג את עמדתו וטיעוניו בטרם תתקבל החלטה" כותב עו"ד מגער וממשיך:

"מדובר בהתנהלות פסולה, לא חוקית ושערורייתית העומדת בניגוד גמור לכללי המשפט המנהלי, לכללי מנהל תקין, לכללי הצדק הטבעי בכלל ופקודות המטא"ר בפרט ועל פניו השיקולים העומדים בבסיסה הינם שיקולים בלתי ענייניים, אישיים ואף חמור מכך פוליטיים. המדובר בהליך הדחה מובהק ושקוף של מרשי במסווה של סבב מינויים כאשר ברי מעיון בפרוטוקול "הראיון", כי הועלו על ידך טענות בלתי מבוססות כלפי מרשי, אשר עניינן חוסר שביעות רצון מהתנהלותו מלפני כשנתיים". 

במכתבו עוקץ ניצב אשד באמצעות עו"ד מגער את המפכ"ל ואת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שעומד לכאורה מאחורי הליך ההדחה ומציין כי לנוכח העובדה שהוא מטיח טענות כלפי תפקודו כביכול ומאידך אגף ההדרכה אמור לחנך ולייצב את דמותו של השוטר אזי מדובר בסתירה מהותית ובהחלטה בלתי סבירה מה גם שמדובר בתפקיד לניצב מתחיל.

"להווי ידוע כי מרשי הינו קצין משטרה בכיר, מקצועי, מוערך ומנוסה, אשר ביצע שלל תפקידים מרכזיים במשטרת ישראל על פני 33 שנות שירות, החל כבלש וקצין מודיעין מצטיין וכלה בפיקוד על שני מחוזות משמעותיים (מחוז מרכז ומחוז תל אביב) כאשר שמו של מרשי הולך לפניו. 

"מרשי אשר החל את דרכו כבלש צעיר בתחנת טייבה, הפך לקצין ומפקד בתובעניות שביחידות משטרת ישראל ובחוד החנית של הלחימה בפשיעה - כמפקד היחידה המרכזית במרחב שרון, מפקד שלוש תחנות המשטרה מהמאתגרות ביותר בארגון- לוד, ראשל"צ ונתניה, כקצין שהוביל קשת רחבה של תוכניות חוצות ארגון שבוצעו במשטרת ישראל, ששימש כסגן מפקד מחוז ירושלים, פיקד על מחוז המרכז וכיום כמפקד על מחוז תל אביב.

"לא למותר לציין כי תחת פיקודו של מרשי כמפקד מחוז מרכז זכו תחנות רחובות ופתח תקווה כמצטיינות. תחת פיקודו של מרשי כמפקד מחוז ת"א זכו השנה תחנת השכונות והיחידה המרכזית של מחוז ת"א כיחידות מצטיינות, כאשר מחוז תל אביב מוביל בת וכניות פיתוח שהפכו מודל במשטרת ישראל", כותב עו"ד מגער. 

במכתבו מתייחס עו"ד מגער גם להודעת ההדחה לכאורה שהתקבלה בעת המחאות בתל אביב ושעה לפני הפיגוע בדיזנגוף החלטה שהובילה לתרעומת ציבורית, לעתירה לבג"צ ולהתערבות היועצת המשפטית לממשלה שהורתה לך לחזור בך מההדחה שכן מדובר בהליך פסול.

"להזכירך, כבר ביום ה-9 במרץ 2023 התקשרת אל מרשי, עת נערך הוא אל מול פקודיו לטפל בעשרות אירועים והפגנות, והודעת לו טלפונית, בכסות מגושמת של "סבב מינויים", על "העברתו" מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב לאגף ההדרכה של המשטרה, כאשר ברי לכל כי משמעות הדבר הינה הלכה למעשה הדחתו בפועל מתפקידו". 

"מיד לאחר הודעתך הטלפונית למרשי, כאמור לעיל, ובטרם מרשי הספיק לעכל את משמעות דבריך ולעדכן את משפחתו ופקודיו, נחפזת להוציא הודעה לתקשורת בדבר האמור, כך שרעייתו וילדיו כמו מאות הקצינים והשוטרים הכפופים לו למדו על המהלך מדיווחי התקשורת.

"לא מיותר להזכיר כי זמן קצר לאחר הודעתך, נדרש מרשי לנהל זירת פיגוע טרור ברחוב דיזנגוף כשהוא נוהג במקצועיות ובממלכתיות עת הגעת בעצמך לאירוע, כשחובתו המקצועית והלאומית של מרשי עומדת מעל הכל. התנהלות המתמצתת את תפקודו חדור השליחות של ניצב אשד כקצין וכמפקד ערכי ומקצועי".

"התנהלותך גררה אחריה תגובות קשות מהציבור, החל מפורום הניצבים והרנ"צים וכלה בהגשת בקשה בהולה לצו ביניים לבית המשפט הגבוה לצדק, אשר עניינה עצירת המהלך הלא חוקי שניסית לקדם בעניינו של מרשי. כבר למחרת הורתה היועצת המשפטית לממשלה להקפיא כל החלטה או פעולה בעינינו של מרשי בשל חשש כבד לחוקיות ותקינות ההליך הנוגע להעברתו של מרשי מתפקידו לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה. 

"ביום ה-11 במרץ הצהרת קבל עם ועדה בתדריך עיתונאי מול מצלמות הטלוויזיה, ש"עובדתית טעיתי בשיקול הדעת, טעיתי בעיתוי ובדרך" אותו הפעלת וכי מרשי הינו "קצין מקצועי, מוערך ומנוסה", לפיכך הודעת על הקפאת המינוי באופן שמרשי ימשיך במילוי תפקידו כמפקד מחוז תל אביב". 

"כאמור, היועצת המשפטית לממשלה בחנה את התנהלותך ומצאה כי תהליך קבלת ההחלטה על ידך בעניינו של מרשי חרג מדרך העבודה המקובלת וכי נפלו פגמים בתהליך קבלת החלטתך. "במצב דברים זה הנחתה היועצת המשפטית לממשלה על קבלת החלטה חדשה בעניין זה לאחר שקילת הדברים מחדש ופעולה בהתאם לנהלים ולהסדרים המקובלים לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו.

"היועמ"שית הגיעה למסקנה כי יש בעיתוי פרסום ההחלטה ודרך ביצועה, משום קשר סיבתי בין חוסר שביעות רצון של השר מאופן פעולתה המקצועי של משטרת מחוז תל אביב, בפיקודו של מרשי, בהקשר הקונקרטי של אירועי המחאה בתל אביב, אשר כוונו נגד הממשלה, לבין ההחלטה להעבירו מתפקידו וכי להתנהלותך זו עלול להיות אפקט מצנן, היא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם.

עו"ד מגער הדגיש: "חרף כל האמור לעיל ולמרבה התדהמה בחרת להתעלם ממסקנות והנחיות היועצת המשפטית לממשלה ואתה ממשיך לפעול להדחתו של מרשי במסווה מגושם של "סבב מינויים במשטרת ישראל", על רקע הנחייה פוליטית, שלצערנו נערך סבב מינויים רק למראית עין, שבבסיסו שיקולים זרים, אישיים ובלתי ענייניים כל שכן פוליטיים, המסבים נזק בלתי הפיך לאמון הציבור במערכת החשובה שאתה עומד בראשה". 

"מתן אפשרות לגורמים פוליטיים להתערב בשיקול דעתה המקצועי של המשטרה ובכלל זה באיוש תפקידים הינו פסול כשלעצמו וחוטא לשיקולים העומדים בבסיס פקודת המשטרה ויסודות המנהל התקין, בנוסף להיותו פתח מסוכן להכנסת שיקולים פוליטיים והעדפתם על פני שיקולים מקצועיים במינוי בעלי תפקידים במשטרה ובמיוחד נוכח ההתנהלות הפסולה בעניינו של מרשי".

"סבב מלאכותי זה הכולל את מימוש התוכניות שלך ושל השר ומתן גיבוי שלך להתנהלות פסולה זו תוך התעלמות מהנחיות הדרג המשפטי, שעה שאתה ממשיך לפעול ל"העברת" מרשי לאגף ההדרכה, תפקיד המיועד לקצין בדרגת תת-ניצב המיועד לקידום, בהיות מרשי מפקד מחוז תל אביב לאחר שפיקד על מחוז מרכז מזה כשנתיים, הינה הלכה למעשה הדחתו בפועל של מרשי משיקולים אישיים ופוליטיים". 

"אם לא די בא מור לעיל הרי שמרשי נאלץ לשלם מחיר אישי כבד, עת הפך להיות לעובד ציבור מאוים ברמה הגבוהה ביותר, כאשר מאבטחים חמושים מלווים מפקד מחוז במשטרת ישראל לכל מקום במרחב הציבורי וזאת כתוצאה ישירה מאווירה רעילה שהופנתה כלפיו".

"בשולי הדברים אציין כי לא ברור מדוע אצה לך הדרך לקיים סבב מינויים מלאכותי שכל מטרתו הדחת מרשי מתפקידו ופינוי משבצת מפקד מחוז תל אביב, דווקא בשעה קשה זו מבחינה לאומית הן בהיבטי הסדר הציבורי והן הביטחוני, בשלהי עבודת ועדת החקירה לאסון מירון ופרסום מסקנותיה ולקראת תום כהונתך כמפכ"ל, נכון לעת הזאת. 

"אשר על כן, הנני להודיעך בזאת כי מדובר בהליך פסול ובלתי חוקי הבטל מעיקרו וכי אין בכוונת מרשי ליטול חלק בסבב מלאכותי זה, כמי שטובת משטרת ישראל והציבור אותו הוא משרת, מונחים לנגד עיניו במיוחד בצֹוק הָעִתִים וזאת לאור העובדה ששיקוליך הינם זרים, אישיים, פוליטיים, לא ענייניים והמנוגדים להנחיות היועצת המשפטית לממשלה, לכללי הצדק הטבעי בכלל ולפקודות מטא"ר בפרט".

"אדגיש כי כל ניסיון להעביר את מרשי מתפקידו בעת הזו, כמוה כהדחה על רקע אישי ועל רקע פוליטי על כל המשתמע מכך ואין בכוונת מרשי ליטול חלק בהתנהלות פסולה זו, במיוחד בהיותו מפקד ערכי שלא נוטש את פקודיו ואת הציבור בימים קשים וסוערים אלו", סיכם.

ממשטרת ישראל נמסר: "ראיונות סגל הפיקוד בדרג הניצב שמתקיימים, הינם חלק מסבב מתוכנן, עם סיום הראיונות יקיימו המפכ"ל רנ״צ יעקב שבתאי והשר לבטחון לאומי ח״כ איתמר בן גביר דיון בנוגע לשיבוצם של הקצינים כמקובל".