בשנת 2021 נפתחו 977 תיקי חקירה בגין עבירות פשיעה חקלאית. אולם, כ-70% מהתיקים שנפתחו בשנים 2021-2017 נסגרו בעילת "עבריין לא ידוע", כך כותב מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדוח המאבק על ההמודדות מול הפשיעה החקלאית שהתפרסם היום (שלישי).

לדברי המבקר, הנזק הכלכלי הישיר והעקיף הנגרם מהפשיעה הכלכלי הוערך בכ-1.2 מיליארד שקל בשנת 2016. בביקורת הקודמת עלו ליקויים באופן טיפול המשטרה ומג"ב בעבירות פשיעה חקלאית ובנוגע למבנה מג"ב והיחידות שאמורות לעסוק במניעת אירועים כאלה. 

בביקורת המעקב עלה כי חלק מהליקויים טרם תוקנו - מידת האמון שהציבור במרחב הכפרי רוחש למשטרה היא בינונית, ומשיחות עם חקלאים עלה שהם מיואשים מ"אוזלת היד של המשטרה בטיפול בפשיעה חקלאית" כהגדרתם, ו"חשים שהופקרו על ידי המדינה".

המבקר אנגלמן מציין בדוח כי על המשטרה ועל מג"ב להמשיך ולפעול למניעת פשיעה חקלאית, בין היתר באמצעות הגברת נוכחות יחידות מג"ב בשטח מתוך תפיסה שנוכחות בולטת של כוחות בשטח תייצר הרתעה לעבריינים שתביא להפחתת מספר מקרי הפשיעה החקלאית. נוסף על כך, על המשטרה ועל מג"ב לדאוג לכך שזמנם של הבלשים והחוקרים של מג"ב יוקדש בעיקר למשימות חקירה ובילוש ולא לשמירה, הסעה וליווי של עצורים. 

ממשטרת ישראל נמסר: "במסגרת המאבק המתמשך בפשיעה החקלאית על כל גווניה, פועלת המשטרה לסיכול פשיעה ואכיפת החוק תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים בפענוח כל מקרה, זאת למרות שיעורה הקטן יחסית מסך הפשיעה ומתוך הבנת היקף הנזק שנגרם לחקלאי החווה אירוע פשיעה בודד".

האחריות בטיפול בפשיעה החקלאית הינו של משמר הגבול, הטיפול החקירתי באירועים מתבצעים דרך היחידות המרכזיות של מג"ב הפרוסות ברחבי הארץ. כל תלונה או דיווח המתקבל במשטרה על פשיעה חקלאית, נחקר ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת. אנו קוראים לכל מי שהיה קורבן לעבירה פלילית של פשיעה חקלאית ובכלל, לדווח ולהגיש תלונה במשטרה בכדי שנפעל לאיתור העבריינים ולמיצוי הדין עמם, ובמקרים של גניבה, גם להשבת הרכוש הגנוב".

פעילות המשטרה המתבצעת על ידי לוחמי ומתנדבי משמר הגבול נושאת פרי. בזכות פעילות זו, בעשור האחרון ישנה ירידה מצטברת בהיקף הפשיעה החקלאית של 37 אחוז. בנוסף בשנת 2022, חלה ירידה של מעל 22 אחוז בהיקף הפשיעה החקלאית לעומת שנת 2021,
ורק בשנים 2021-2022 נעצרו למעלה מ- 220 חשודים בעבירות חקלאיות והוגשו מעל 400 כתבי אישום נגד חשודים שהיו מעורבים באירועי פשיעה חקלאית". 

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר בתגובה לדוח: ״הפשיעה החקלאית הפכה למכת מדינה ולאיום מרכזי על החקלאים הישראלים בכל רחבי הארץ. נושא זה רק מחריף עם השנים ופוגע גם בתחושת הביטחון של החקלאים ושל התושבים במרחב הכפרי וגם משית נזקים כלכליים כבדים ופגיעה בתוצרת החקלאית. אני קורא לממשלת ישראל להתייחס ברצינות לדו״ח מבקר המדינה, להוסיף תקציבים ייעודיים וכוח אדם מאסיבי להגברת האכיפה כנגד עברייני הפשיעה החקלאית״.

השומר יו"ש בתגובה לדו"ח המבקר על המאבק בפשיעה החקלאית: "תלונות במשטרה לא נושאות פרי"

בארגון השומר יו"ש המסייע לחקלאים ביהודה ושומרון במאבקם נגד הפשיעה החקלאית מסרו בתגובה לפרסום בנושא בדו"ח מבקר המדינה כי "החקלאים עייפו מלהגיש תלונות במשטרה כיוון שזה לא נושא פרי. אנו קוראים למשטרה לעשות יותר ולמערכות השונות לחזק את הגופים המסייעים להתמודדות עם הפשיעה החקלאית כמו השומר יו"ש".

בארגון השומר יו"ש המסייע לחקלאים ביהודה ושומרון במאבקם נגד הפשיעה החקלאית מסרו בתגובה לפרסום בנושא בדו"ח מבקר המדינה כי "החקלאים עייפו מלהגיש תלונות במשטרה כיוון שזה לא נושא פרי. אנו קוראים למשטרה לעשות יותר ולמערכות השונות לחזק את הגופים המסייעים להתמודדות עם הפשיעה החקלאית כמו השומר יו"ש. הנזק הכספי כפי שמצויין בדו"ח הוא עצום ומקשה על החקלאים באופן דרמטי. זה התחום בו מתחיל המאבק על הריבונות והצלחה במאבק הזה תוביל לביטחון גם בשאר תחומי החיים במדינת ישראל. הדבר צריך להיות בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות".