הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תחום לשון הרע ותביעות דיבה ממשיך להיות בכותרות בישראל, וגם בעולם, על בסיס כמעט יומיומי. למרות הפופולריות שהנושא צבר, עדיין לציבור הרחב בארץ אין מספיק הבנה בנושא. דיני לשון הרע הם מורכבים וחשוב להבין, עוד לפני שתובעים או שאם אתם נתבעים, את המסגרת המשפטית ואת הסיכונים הכרוכים בכך.

כדי לשפוך אור על נושא זה, שוחחנו עם עורך דין המתמחה בלשון הרע, ליאור שבי, אשר לזכותו זקופות הצלחות לא מבוטלות בייצוג בבתי המשפט בנושא וכן ביישוב סכסוכים על רקע דיני לשון הרע, דיבה ופרטיות מחוץ לבית המשפט.

ראשית, תסביר בקצרה למי שלא יודע מהם דיני לשון הרע.
"עבירת לשון הרע מוגדרת כפרסום הפוגע בשמו הטוב של אדם או בכבודו. לשון הרע יכול להיות פוסט בפייסבוק או בקבוצת וואטסאפ או למשל השמצות פומביות בפני אנשים בהרצאה או ברדיו. החוק  מכיר בכך שלכל אדם יש את הזכות לשמור על המוניטין שלו וכי עבירת לשון הרע עלולה להיות פגיעה חמורה בזכות זו".

במה שונה החוק בארץ מחוקי לשון הרע במדינות אחרות?
"חוקי לשון הרע של כל מדינה הם ייחודיים. בגדול ניתן לומר כי עבירת לשון הרע בישראל היא עוולה אזרחית, אך במקרים מסוימים ניתן להגיש גם קובלנה פלילית. המשמעות היא שאם מישהו מושמץ, עליו להגיש תביעה אזרחית נגד האדם או הישות האחראים ללשון הרע. אפשר לתבוע בעבור כל פרסום כ-70,000 ש"ח ללא הוכחת נזק וסכום גבוה יותר, כ-140,000 ש"ח, אם הפרסום נעשה בזדון".

אתה יכול לתת דוגמאות להתבטאויות מכפישות?
"ישנן דוגמאות רבות להתבטאויות מכפישות שעשויות להוביל לתביעה משפטית. סיפרנו בעבר על נהג מונית שייצגנו לאחר שנוסעת כתבה עליו פוסט של השמצות ברשת חברתית. במקרה הזה נפסקו לזכותו פיצויים. אבל לא רק הכפשות. אם מישהו מאשים אדם אחר בביצוע פשע ללא כל ראיה, זה יכול להיחשב לשון הרע. באופן דומה, אם מישהו מפיץ שמועות כוזבות על חייו האישיים של אדם אחר, זה גם עלול להוות הוצאת דיבה".

מהו תהליך הגשת תביעת דיבה?
"הצעד הראשון הוא לפנות לעורך דין מנוסה בתחום. אנו עוזרים ללקוחותינו להכין את המסמכים הדרושים, הכוללים כתב תביעה וראיות לתמיכה בקייס. לאחר הגשת המסמכים לבית המשפט הנתבע מקבל את כתבה התביעה וניתנת לו הזדמנות להגיש כתב הגנה. משם יתנהל התיק בבית המשפט, אם כי לפעמים יש מקרים שהאינטרס של הצדדים להגיע להסדר עוד לפני הדיון הראשון בפני שופט".

אילו סוגי פיצויים ניתן לפסוק בתביעת לשון הרע?
"את הסכומים כבר הזכרתי קודם. ניתן לפסוק פיצויים בגין נזקים כלכליים ונזקים ללא הוכחת נזק. הפסדים כלכליים כוללים אובדן הכנסה או פגיעה במוניטין של עסק. הפסדים לא כלכליים וללא הוכחת נזק, קשורים לעוגמת נפש או פגיעה במוניטין של אותו אדם. בנוסף, בית המשפט רשאי לפסוק סכום פיצויים חריגים במקרים בהם התנהגותו של הנאשם הייתה בוטה במיוחד ­­– וגם נלקח בחשבון היקפו וחשיפתו של אותו פרסום לשון הרע".

עו
עו

הזמן לא משחק לטובתנו

פתחתי עכשיו את הפרופיל שלי בפייסבוק והשמיצו אותי. מה לעשות?
"הדבר החשוב ביותר הוא לפעול במהירות ולפנות לעו"ד תביעות דיבה. בישראל חלה התיישנות על תביעות לשון הרע, אך גם עניין השיהוי חשוב ולכן חשוב להגיש תביעה בהקדם, על מנת לצמצם את הנזק. בנוסף, חשוב לאסוף ראיות כדי לתמוך במקרה שלך, כגון הצהרות עדים, מיילים, הקלטות או צילומי מסך של פוסטים ברשתות חברתיות. לבסוף, חשוב לעבוד עם עורך דין לשון הרע מנוסה שיוכל להדריך אותך בתהליך ולהגן על זכויותיך".

האם יש הגנות נגד תביעת דיבה?
"ישנן מספר הגנות בהן יכול נתבע להשתמש בתביעת לשון הרע. ההגנה הנפוצה ביותר היא "אמת דיברתי", כלומר אם האמירות שנאמרו היו נכונות, אז לא יכולה להיות טענה לדיבה. הגנות אחרות כוללות "הערה הוגנת", כלומר הנתבע הביע את דעתו הלגיטימית, לדוגמה פעל בתפקיד רשמי והייתה לו חובה להשמיע את האמירות האלו".

אילו צעדים יכולים אנשים וחברות לנקוט כדי להגן על עצמם?
"חשוב להקפיד על מה שאתה אומר או כותב על אחרים, במיוחד כשמדובר בנושאים רגישים כמו התנהלות אישית או מקצועית. בנוסף, חשוב להיות מודעים למקורות המידע שעליהם אתה מסתמך. אם אתה מסתמך על שמועות, חשוב לוודא את נכונות המידע לפני שמפרסמים. בוא נגיד שאף אחד לא התחרט עד היום על פוסט שהוא לא פרסם".

לסיכום, האם יש שינויים או התפתחויות אחרונות בדיני לשון הרע?
"אחד השינויים המשמעותיים ביותר הוא השימוש המוגבר ברשתות החברתיות ככלי תקשורת. הדבר הוביל לעלייה במספר תביעות לשון הרע הקשורות לרשתות חברתיות, כמו גם לאתגרים הקשורים לקביעת סמכות השיפוט והחוקים החלים במקרים בהם הצדדים נמצאים במדינות שונות".

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר