בית המשפט לענייני משפחה הורה אתמול (שלישי) על ביטול הסכם ייפוי כוח מתמשך חריג, עליו חתמה קשישה מול בתה וחתנה. את ייפוי הכוח ניצלו הזוג כדי להוציא מחשבון הבנק שלה 1.4 מיליון שקלים, להעביר לבעלותם את ביתה שבתל אביב ולפנות אותה ממנו.

לפני כמה שנים, בעת אשפוזה בבית חולים, החתימו הבת והחתן את הקשישה בשנות ה-80 לחייה על ייפוי כוח מתמשך, שפירושו היא כי אין היא כשירה משפטית לנהל את ענייניה. בהמלצת רשויות הרווחה, פנתה הקשישה לסיוע המשפטי של משרד המשפטים. 

בהמשך לכך, הגישה עו"ד דביר בקשה בשמה של אורנה לבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע בקשה לביטול ייפוי הכוח המתמשך, ובמקביל הוגשה תביעה להשבת הכספים שנלקחו ממנה, כביכול תוך ניצול מחפיר של מצבה באותה תקופה בה נזקקה לטיפולים רפואיים ושהתה מעת לעת בבתי חולים.

בית המשפט, כאמור, קבע כי האפוטרופוסות על הקשישה אינה מוצדקת, וכי היא כשירה לנהל את ענייניה בעצמה. הבת ובעלה טענו מצידם כי העברת הכספים והבעלות על הבית נעשו מהסכמתה החופשית. השופטת רותם קודלר עיאש ביקרה את הטענה וכתבה בפסיקתה כי "מחד מבקשים לבסס את טענותיהם הכספיות על רצונה החופשי של האם להעניק כספים ומאידך, פעלו במהלך החודשים האחרונים להגבלת החופש הבסיסי שלה".

השופטת ביקרה בחריפות את התנהלותו של עורך הדין של הזוג, שהגיע לבית החולים כדי להחתים את האישה על ייפוי הכוח, וחייבה את הבת ובעלה לשלם את הוצאות שכר הטרחה וההוצאות הנוספות שנגרמו לאם בסך כ-30 אלף שקלים.