בעקבות הפרסום במעריב לפיו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, צפוי לקבל השבוע החלטה בנוגע למינויי הבכירים במשטרה, מזהיר הבוקר (ראשון) מפכ"ל המשטרה לשעבר, משה קראדי, כי בן גביר עשוי לתת לניצבים בדימוס שקרובים אליו כיום להתמנות לתפקידים בכירים כדי לשלוט במשטרה.

"כשקראתי את הכתבה במעריב היום בבוקר, ראיתי שכתוב שם שהשר שומר את הקלפים קרוב לחזה, ושהוא יחשוף בפני המפכ"ל את החלטתו, אבל זה לא עובד ככה", קובע קראדי. "מי שמראיין את המועמדים זה המפכ"ל, ומי שממליץ זה המפכ"ל. השר יכול לחלוק עליו, אבל אני לא זוכר בתקופתי ולא בתקופת מפכ"ל קודמים ששר בא למפכ"ל והציג בפניו את ההצעות שלו. זה לא עובד ככה, התהפכו סדרי עולם, בן גביר הפך להיות המפכ"ל". 

קראדי גם מתריע, כאמור, מפני אפשרות של מינוי מקורבים לבן גביר לתפקידים בכירים. "כבר שמעתי שיש אלוף משנה אחד שגר עם בן גביר בעיר האבות, והוא רוצה להביא אותו למשמר הלאומי. אם הוא רוצה להביא אותו למשמר הלאומי הוא גם יכול להביא אותו לתפקיד המפכ"ל. מי יעצור אותו? אני מניח שבן גביר ישים שם איש כרצונו, ויהיה לו נח לשים שם מישהו שהוא התערבב איתו וסומך עליו". 

על דבריו של שבתאי בנוגע להארכת כהונתו אמר: "ברגע שמפכ"ל מדבר על שנה רביעית מיוזמתו, קודם כל זה לא לכבודו ולא לכבוד המוסד שנקרא מפכ"ל, והוא גם מכניס את עצמו לעמדת הנסחט. אנחנו יודעים שבן גביר מומחה לפרוטקשן, והמפכ"ל שם את עצמו בידיים של בן גביר. הוא יהיה סמרטוט שלו". 

משה קראדי (צילום: אביב חופי)
משה קראדי (צילום: אביב חופי)

בהתייחס לאמירתו של שבתאי כי המפכ"לים הקודמים הסתכסכו עם השרים לשעבר בעוד שהוא הצליח לשמור על יחסים טובים עם השר בן גביר, אמר קראדי: "זה חוסר ניסיון. אמרתי לו בשבוע הראשון שלו שברגע שאתה מתרפס מול פוליטיקאי הוא דורס אותך. ברגע שמפכ"ל מציב לעצמו אסטרטגיה להיות חבר של שר הוא מוכר את ערכיו. זה חשוב להיות ביחסים טובים עם שר, אבל זה לא יעד". 

כשנשאל על החלטתו של שבתאי לחזור בו מהחלטתו להעביר את ניצב אשד מתפקידו, השיב: "דיברנו איתו, שישה מפכ"לים, והוא אמר שהוא טעה. אמרתי לו שזה נכון שמבחינה חוקית יש לו סמכות להעביר אותו מתפקידו, אבל צריך לעבוד מהראש ולא מהרגש. אתה מתאר לעצמך ששר הביטחון מחליף את אלוף פיקוד דרום בצוק איתן? החזית של ישראל כרגע היא תל אביב, שם יכולים להיקבע גורלות בשבועות הקרובים. איך אפשר להחליף ממ"ז עכשיו?".

ומה לגבי יורם סופר?
"אם יורם סופר ימונה לממ"ז תל אביב, זה ברור שקובי קיבל מכה ניצחת. אם זה קורה, קובי יכול ללכת הביתה על ארבע, כי הוא לא סובל את סופר. מערכת היחסים ביניהם לא משהו".

בתוך כך, קראדי הצביע על מגמה מדאיגה נוספת, והסביר כי "השנה 10 ניצבים עזבו, ואנחנו נגיע למצב שבו אחרי שנתיים וחצי של קדנציה של המפכ"ל 15 ניצבים זזו מתפקידם. אתה יודע מה זה אומר לארגון? המשטרה מרוסקת, אתה לא יכול לנהל ארגון ולהחליף בשנתיים 15 ניצבים. אין יציבות, זה מטורף. אני מדבר עם ממ"רים, וכולם מבולבלים".

"לדעתי גם הסיפור של ועדת מירון משפיע על ההתנהלות שלו, כי הוא מבין שבסוף הוא צריך את השר, כי המלצות של ועדה הן המלצות, ובאופן תיאורטי השר יכול לבוא ולומר שהוא לא מקבל את המלצות הוועדה", הוסיף מפכ"ל המשטרה לשעבר. "כלומר, הוא תלוי בו, והוא מוכר את הערכים של המשטרה, ואני אומר לך את זה כאחד שאוהב אותו. קובי אדם ישר, אבל אם הוא הולך הביתה לך תדע מי הוא יביא לנו, המצב לא פשוט".