רומן זדורוב הודיע אתמול לבית המשפט כי הוא מתכוון להגיש תביעת פיצויים נגד המדינה בקרוב. בשיחה עם יואב מינץ בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM הסביר שופט בית המשפט המחוזי לשעבר, עו"ד משה גלעד, מה הסיכויים של זדורוב לזכות בפיצוי הנכסף. 

"המטריה הזו מוסדרת בחוק העונשין הישראלי, בסעיף המעניק לבית המשפט סמכות להחזיר לנאשם שזוכה את הוצאות ההגנה מאוצר המדינה, וזה בשני תנאים: שלא היה יסוד לאשמה או שהוא מצא נסיבות אחרות המצדיקות זאת", הסביר עו"ד גלעד בפתח דבריו. 

מדובר על משהו כמו 480 על כל יום. 
"צריך להציג הוצאות הגנה שהוא שילם לצד הסבל שלו על כל יום שהוא היה נתון במעצר או במאסר. נשאל את עצמנו מהי ההתחלה, וצריך קודם כל לזכור שעל פי החוק תובע חייב להגיש כתב אישום אם הוא מוצא שיש יסוד סביר להרשעה. אין תובע אשם אם בסוף יש זיכוי. כשאתה בא לבחון אם לא היה יסוד להאשמה זה כאילו בכלל לא היה צריך להאשים, ובמקרה הזה זה לגמרי לא פשוט. בוא נזכור שתובע שמקבל את התיק - אין לו סימנים להוצאת הודאה בכח או בעינויים או סימנים למה שיתגלה מאוחר יותר".

זדורוב בבית המשפט בעת ההכרעה  (צילום: ראובן קסטרו)
זדורוב בבית המשפט בעת ההכרעה (צילום: ראובן קסטרו)

בהתייחס לסיכוייו של זדורוב לזכות בתביעת הפיצויים המדוברת, העריך גלעד: "אני סבור שכן. בסופו של דבר ישב אדם 17 שנה בכלא, וכרגע הוא זוכה. כולם צריכים להבין, וכמו שכולם היו מרכינים ראש בפני הרשעה וצליל האזיקים היה נשמע באולם בית המשפט, כך גם צליל הזיכוי. ללא ספק האיש זוכה, ולא יכולים לדעתי למנוע. יש לו סיכוי והוא גם יקבל. ברוב המקרים זה נגמר בפשרה, כמו בפרשת ברנס". 

גלעד הדגיש כי "זה לא מונע מזדורוב להגיש תביעה אזרחית נגד המדינה. אפשר לפנות לבית משפט אזרחי, והוא יכול לעשות גם את זה". 

כלומר, הוא יכול להגיש שתי תביעות?
"נכון. קודם הוא פנה כאן, וזה הליך יותר מהיר". 

אני שומע שיש סיכוי שהרכב השופטים שזיכה אותו יכריע. 
"אין לזה משמעות. שופטים הם מכונות מקצועיות. הם בני אדם ותמיד יהיו, אבל הם עדיין מכונה, ואני לא אומר את זה במובן הרע של המילה. הם יודעים לשקול ראיות ולהפריד עצמם מראיות שלא צריכות להישקל".