בלי ראיות וללא צו: המשטרה עצרה את אהרן בורשטיין, חוזר בתשובה מזה שנים המתגורר במרכז תל אביב, על רקע מחאתו השנתית נגד מצעד הגאווה. בורשטיין נוהג לעמוד עם שלט "אני מוחה" ליד מסלול המצעד, תוך שהוא קורא לעצמו בשקט פרקי תהילים.

גאים לציין 25 שנים: 150 אלף צעדו במצעד הגאווה בת"א

מחאתו השקטה של בורשטיין עוברת בכל שנה בשקט מופתי, אך השנה משטרת תל אביב החליטה לעצור את בורשטיין. בשיחה עם מעריב, כלתו של בורשטיין, נעמי, טענה כי אתמול (חמישי) המשטרה עצרה אותו ליד הכולל בו הוא לומד בתל אביב, ללא צו מעצר ומבלי שפרטו לו מהי עילת המעצר נגדו.

לאחר מספר שעות במעצר בתחנת סלמה, במהלכו בורשטיין נחקר בגין המחאה השנתית שלו, הוא שוחרר למעצר בית עד לאחר השבת. עוד בטרם למעצר, לפני כחודש לערך, נציג משטרה התקשר לבורשטיין ואיים עליו: "בעוד חודש מצעד הגאווה, תיזהר".

לאחר שבורשטיין שוחרר למעצר בית, רכב משטרתי עם שני שוטרים בלבוש אזרחי חנה מתחת לביתו כאשר מדי פעם השוטרים עלו לביתו בכדי לבדוק שהוא שם, ולהזהיר אותו שלא ייצא מהבית. בורשטיין, שלא יצא מביתו, הרגיש מאוים על ידי השוטרים.

היום התקיים בבית משפט השלום בתל אביב דיון לפני השופטת צפורה משה לגבי תנאי השחרור של בורשטיין. במהלך הדיון, פקד זוהר פלם הגיש לשופטת "דו"ח חסוי המצביע על המסוכנות" של בורשטיין. עם זאת, שאלת השופטת, פלם ענה כי אין שום דבר מסוכן שבורשטיין עשה.

בורשטיין אמר לשופטת: "אני עומד מחוץ למצעד. כל שנה עמדתי, וגם השנה רציתי לעמוד. אני לא מזיק ואני לא מתכוון להזיק. יותר מזה, הצועדים מפרגנים לי ואומרים שככה צריך להביע מחאה. אני בסך הכל עומד עם שלט, זה הכל".

עורך דינו של בורשטיין, עו"ד יוסף רועי אטיאס, אמר בדיון: "מעולם לא הייתה טענה על הפרת סדר בעקבות המחאה של הלקוח שלי. בורשטיין הוא קצין בצה"ל, בעל תשובה במשך 30 שנים. הבקשה באה כאילו הוא עשה משהו לא בסדר. אני אומר שהוא ימשיך לעמוד עם השלט הזה – אלא אם כן זה אסור".

למעריב נודע כי במהלך הדיון השופטת צפורה משה נזפה קשות בנציג המשטרה על הבקשה: "מה זה, זכות ההפגנה היא רק לצד אחד? אסור להחזיק שלט? איפה הדמוקרטיה?". בהחלטתה כתבה השופטת: "לאחר שעיינתי בתיק החקירה התרשמתי כי אין כל תשתית ראייתית לפיה בורשטיין הינו אדם מסוכן. סבורני כי אין מקום להמשך מעצר הבית בן מצוי העודד. אני מורה בזאת על שחרורו ללא תנאים".

עו"ד יוסף רועי אטיאס מסר ל"מעריב": "משטרת המחשבות פועלת בבריונות שאין לתאר. ללא שום עילה  עוצרים אזרח מאיימים עליו כולאים אותו בביתו למשך ימים עם שוטרים מחוץ לדלת וכל כך למה? כי הוא חרדי שהביע דעה בפתח ביתו נגד מצעד הגאווה לפני כשנה שכתב על שלט "אני מוחה" הא ותו לא, זאת כאשר אין עמוד בתל אביב שאין עליו "דגל גאווה" ממש פלורליזם במלוא הדרה – הדרת חרדים".

כלתו של בורשטיין, נעמי, מסרה ל"מעריב": "מדובר במעצר שווא, ללא כל עילה, כאשר הוא לא עשה דבר, וכל המעצר היה רק על סמך המחאה השקטה והעדינה שלו ליד ביתו במרכז ת"א, לפני שנתיים, כאשר עמד עם שלט בו נכתב "אני מוחה". התחושה שניתנה לו היא קשה, כאשר לא נאמר לו כלל על סמך איזו עילה הוא נעצר למעצר בית בן 3 ימים. עם שוטרים ששומרים מתחת לביתו, וכאשר ברור כי המעצר נעשה רק בגין זהותו כאדם חרדי. שללו ממנו את כבודו וחירותו, את חופש הביטוי שלו ואת חופש הדת שלו כאשר כמעט נמנעה ממנו זכותו להתפלל במניין בבית כנסת ולשמוע קריאה בתורה בשבת".