חתול שחור עבר בשבוע האחרון בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. לאחר שהשניים חוו מספר טלטלות במסגרת יחסיהם, השבוע היה אולי הסוער ביותר בין השניים, זאת על רקע  מינוי ושיבוץ הניצבים והן על רקע הכוונה והרצון של השר לביטחון לאומי לשלב את השב"כ לניהול חקירות פליליות כנגד ארגוני פשיעה במגזר הערבי.

בן גביר נגד המפכ"ל וניצב אשד: "פגעתם בחופש המחאה - עברתם על החוק"
בן גביר משיב למתקפות נגדו: "רוקדים על הדם, אצל בר לב לא היה שווייץ"

גורמים בכירים בלשכת השר לביטחון לאומי שוחחו אתמול עם "מעריב", והפנו אצבע מאשימה לעברו של שבתאי. לטענתם, הוא מתנגד להכנסת השב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ועושה הכל על מנת לחבל במהלך.

איתמר בן גביר הודף את הביקורת (צילום: ערוץ כנסת)

לדבריהם, השר לביטחון לאומי לא חוסך ביקורת בשיחות סגורות על התנהלותו של המפכ"ל בסוגיה האמורה, כשהוא טוען כי שבתאי "בעיקר חושש לפגיעה בתדמיתו".

אותם גורמים האשימו: "המפכ"ל נשמע מתבטא מספר פעמים בימים האחרונים ביחס להכנסת השב"כ למאבק בפשיעה בחברה הערבית כך כשברוח הדברים אמר - 'להכניס את השירות יהווה חותמת סופית לכך שנכשלתי ונכשלנו כמשטרה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית'. מבחינת השר לביטחון לאומי בן גביר, זה אירוע חסר תקדים. משיקולי תדמית אישיים בלבד, המפכ"ל רוצה לוותר על הכלי הכי אפקטיבי שיש כרגע להתמודדות מול מכת הרציחות, שזה הכנסת השב"כ לאירוע. זה מטורף". 

נזכיר כי בשבוע שעבר התקיימה שיחה קשה בין השניים בעניין סבב מינויי הניצבים במשטרה, סבב שמתעכב מזה מספר שבועות. השניים נועדו ביום חמישי, עוד בטרם אירע הטבח הקשה בכפר יפיע בו נרצחו חמישה המזוהים עם ארגון הפשיעה של בכרי, בעניין מינויי הקצינים במשטרה.

איתמר בן גביר (צילום: מארק ישראל סלם)
איתמר בן גביר (צילום: מארק ישראל סלם)

באותה שיחה, כך עולה מאותם גורמים, בן גביר הטיח במפכ"ל כי הוא אינו משקיע את כל מרצו בטיפול בפשיעה, אלא עסוק יותר במינויים של אותם ניצבים המזוהים עם מקורביו. 

ל"מעריב" נודע כי בין המפכ"ל לשר תואמה פגישה נוספת ליום ה-17 ביולי, בנוגע לסבב המינויים של הניצבים, כאשר עוד קודם לכן הבהיר השר כי הוא אינו יהיה מוכן לאשר את כל דרישות המפכ"ל כפי שהונחו בפניו. גורמים מהמשרד לביטחון לאומי מציינים: "ברור לכולם שבסבב כזה, זה עניין של 'תן וקח'. אם המפכ"ל לא יעשה צעד ויתפשר מול השר בבקשות שלו, השר לא יסכים לבקשותיו של המפכ"ל. אין מה לעשות, במצב שכזה, או שסבב המינויים הזה יוקפא, או לחילופין, שהשניים יגיעו להסכמות מובנות ביניהם.   

"השר הבהיר כי הגם שהוא רוצה לקבל את ההחלטות בתיאום עם המפכ"ל הוא לא יסכים לקדם או לשבץ ניצבים על בסיס אמון אישי בלבד או קרבה למפכ"ל והבחינה שלו היא מקצועית. לא יעלה על הדעת שהמפכ"ל יתעקש למנות את מקורבו ניצב אמיר כהן מפקד מג"ב לכהן כממ"ז תל אביב במקומו של ניצב עמי אשד שאמור לסיים את תפקידו", תקפו הגורמים המקורבים לבן גביר, והוסיפו: "השר מעדיף את תנ"צ דני לוי סממ"ז ירושלים שביצע שורה של תפקידי פיקוד בתוך הכחולה ולא מגיע ממג"ב למחוז השני בגודלו במדינה" אומרים אותם גורמים ומציינים כי עם כל ההערכה שיש לשר בן גביר לניצב כהן הרזומה שלו בכחולה דל יחסית מבחינת תפקידי פיקוד". 

"תנ"צ לוי שימש בכחולה במספר רב של תפקידי מפתח" הסביר השר בשיחות עם המפכ"ל שמתנגד למינוי סממ"ז ירושלים לכהן כממ"ז תל אביב. "בין היתר היה מפקד תחנת שכונות, מפקד תחנת לב תל אביב, קצין אגף המבצעים של מחוז תל אביב, מפקד מרחב יפתח ומפקד מרחב ירקון. הוא בא מהשטח מכיר את תל אביב ויש לו יתרונות בולטים בטח על מי שכיהן בכחולה בתפקיד של מרחב נתב"ג עם כל הכבוד כאמור. השר הבהיר כי במשמרת שלו לא יהיו מינויים על רקע אישי כי אם זיקה מקצועית בין המועמד לתפקיד" אומרים אותם גורמים למעריב. 

מנגד, גורמים בכירים במשטרה דוחים את טענות הגורמים המקורבים לשר לביטחון לאומי וציינו כי "ההיפך הוא הנכון. משטרת ישראל מברכת על כל יוזמה ללוחמה בפשיעה. שוטרי וקציני משטרת ישראל עוסקים יומם וליל בשמירה על ביטחון הציבור.  כל ניסיון לומר אחרת פשוט חוטא לאמת".