בעוד המפכ"ל שוהה בחו"ל וסועד את אחיו בבית החולים, בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגבשה הכוונה שלא להאריך את כהונתו של המפכ"ל קובי שבתאי מעבר לינואר הקרוב, וזאת נוכח המשבר העמוק אליו נקלעו השניים במערכת היחסים ביניהם. בסביבתו של בן גביר לא מכחישים כי מדובר באופציה סבירה, ויתרה מכך מדגישים: "על פניו לא נראית אפשרות להידוק היחסים ביניהם". 

"מונע משיקולי תדמית": סביבת בן גביר במתקפה חסרת תקדים על המפכ"ל

כפי שחשף מעריב שלשום, הדברים מגיעים לאחר הטענות הקשות שמייחס השר למפכ"ל על ניסיון לחבל בצירוף השב"כ לחקירות הפליליות במגזר הערבי, וכן לנוכח התנהלות המפכ"ל בשבועות האחרונים, לרבות השיחה הקשה שנערכה ביניהם בשבוע שעבר על מינויי הניצבים, במהלכה בן גביר הטיח במפכ"ל: "לא אתן לך למנות קצינים וניצבים על רקע קרבה אישית ויחסי אמון, חייב להיות קריטריון של מקצועיות. אם אתה לא מקבל הצעות שלי למינויים אין סיכוי שאקבל את ההצעות שלך". זאת, בשיחה שנערכה דקות לפני הטבח ביפיע. 

בן גביר עמד על כך שהמפכ"ל יסיר את כוונתו מלהציב את ניצב אמיר כהן, מפקד מג"ב, לתפקיד מפקד מחוז ת"א, תוך שהשר טוען כי הוא לא מילא תפקידים בכירים במשטרה הכחולה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מנגד התנגד המפכ"ל לקידומו של ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, כאשר השר לא פוסל אפשרות שהוא יתייצב ברשימת המועמדים למפכ"ל הבא. יחד איתו בבורסת השמות מצויים ניצב דורון תורג'מן מפקד מחוז ירושלים, ניצב אבי ביטון מפקד מחוז מרכז, ניצב פרץ עמר מפקד מחוז דרום.

נדגיש כי למרות שהשר טוען כי עדיין אינו עוסק במועמד למפכ"לות וכי נותרו עוד כשישה חודשים עד לקבלת ההחלטה בעניין, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי השר נועד חדשות לבקרים עם שני ניצבים לשעבר לפחות, ניצב אורי בר לב וניצב שלומי כעתבי. 

השניים לא נמנים עם מקורביו של המפכ"ל הנוכחי. נוסיף כי בין השמות ישנם גם מועמדים מחוץ למשטרה, בהם קצין בכיר בצה"ל בדרגת תת אלוף וכן שני קצינים בדימוס במשטרה, שגם את עניינם בוחן השר בחדרי חדרים.

איתמר בן גביר הודף את הביקורת (צילום: ערוץ כנסת)

נזכיר כי גורמים בכירים בלשכת השר לביטחון לאומי ששוחחו עם "מעריב" אף הפנו אצבע מאשימה לעברו של שבתאי שלטענתם מתנגד להכנסת השב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ו"עושה הכל" על מנת לחבל במהלך.

אותם גורמים האשימו: "המפכ"ל נשמע מתבטא מספר פעמים בימים האחרונים ביחס להכנסת השב"כ למאבק בפשיעה בחברה הערבית כך כשברוח הדברים אמר - 'להכניס את השירות יהווה חותמת סופית לכך שנכשלתי ונכשלנו כמשטרה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית'. מבחינת השר לביטחון לאומי בן גביר, זה אירוע חסר תקדים. משיקולי תדמית אישיים בלבד, המפכ"ל רוצה לוותר על הכלי הכי אפקטיבי שיש כרגע להתמודדות מול מכת הרציחות, שזה הכנסת השב"כ לאירוע. זה מטורף".