רב ניצב רוני אלשיך, לשעבר מפכ"ל המשטרה, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב־103fm והביע את דעתו על המועמד המוביל לתפקיד - יורם סופר. אלשיך התייחס לדבריו של סופר, שטען בריאיון לקשת 12 כי "אצלי לא סגרו כבישים במחאות נגד המהפכה המשפטית. כשכן נסגרו כבישים טיפלתי בזה ביד קשה - ככה אני חושב שצריך לטפל".  

אחד המועמדים המובילים למפכ"לות נגד ההפגנות: "למה לאפשר פגיעה בציבור?"

"אני בהחלט מוטרד", הודה המפכ"ל לשעבר. "אני מזכיר לכם שהנושא של עצמאות המשטרה זה נושא שאני מדבר עליו הכי הרבה, והוא מאוד מטריד מפני שקל מאוד לפגוע בעצמאות המשטרה. צריך להגיד לשר 'לא', זה מה שהמחוקק קבע בפקודת המשטרה. יש עצמאות למפכ"ל באכיפת החוק, הוא כפוף לדין, איננו כפוף לשר. לכן כן, לפעמים צריך להגיד לשר 'לא'. בנימוס, מאחורי הקלעים, לא בתקשורת, אבל בסוף צריך להגיד לשר 'לא'. בסוף ברור שטרם מינוי זו פקודת סכנה שבה בעצם השר יכול לבחון מי יגיד לו 'לא', וזה דבר מאוד בעייתי".

עוד אמר: "אני חושב שהשחיקה בעצמאות המשטרה לא מתחילה עכשיו מהמינוי או המועמדות של מועמד כזה או אחר, אנחנו במו ידנו, כולנו נתנו יד לשחיקת המשטרה. כל אזרחי מדינת ישראל. לא ראיתי איש שיצא לרחובות להפגין מדוע אין מפכ"ל כשנתיים. כשהאזרחים לא באמת מבינים למה הם נפגעים ומה המחיר של משטרה שאיננה עצמאית, אז דברים נשחקים לאט לאט".

כאשר המגישים תהו לגבי ניהול המשטרה, אלשיך הבהיר: "זה בדיוק העניין. אזרחים צריכים להבין מה המשמעות, כאשר משטרה נצבעת בצבע פוליטי, לא משנה מהו, כל האזרחים האחרים שאינם מזדהים עם הכיוון הפוליטי הזה כמשטרה שלהם. כדי להעמיד שיטור באיזושהי חברה, מגזר, אוכלוסייה, לדוגמה החברה הערבית, אם אנחנו באים באמת לתת שירות לחברה הערבית, ומי שנפגע בעיקר מאלימות בחברה הערבית זו החברה הערבית עצמה, אם אתה נתפס כמישהו שלא בא לתת שירות אלא לעשות משהו אחר, לא בא לשרת את החברה, לא תקבל שיתוף פעולה".

בנוסף, הכריז אלשיך כי "מי שלא מבין שמשטרה איננה שווה דבר וחצי דבר ללא שיתוף פעולה, איש לא ידווח למשטרה, איש לא ייתן עדות למשטרה, איש לא ישאיר ראיות. המשטרה לא יכולה להיות אפקטיבית ללא האזרחים. מי שלא מבין את זה לא מבין מהי משטרה".

רוני אלשיך (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90)
רוני אלשיך (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90)

באשר לאפשרות כי שב"כ יכנס לפעולה בחברה הערבית כחלק מהמאבק בפשיעה והאלימות במגזר, תקף המפכ"ל לשעבר: "זה רעיון מביך. הוא לא מקצועי במובן הזה שזה חוסר הבנה מה יתרונו היחסי של שב"כ. אני מדבר רק ברמה הטכנית מבצעית. שב"כ הוא מצוין בנושא מודיעין, אבל השב"כ הוא לא הגורם שיכול לפתור את בעיית הראיות במגזר הערבי. מה שמטריף את הערבים, ובצדק, זה שכולם יודעים מי הרוצחים ברוב רובם המכריע של המקרים ואנשים לא נעצרים מפני שאין ראיות".

"כאשר מדובר בסיוע במשהו שהוא פער מודיעיני אני לפחות מבין את הטענה, כאשר מדובר במשהו שהוא סיוע ראייתי השב"כ מסתייע בראיות מהמשטרה, בדיוק ההפך. הפער בחברה הערבית הוא פער של ראיות ויכולת העמדה לדין. זה נופל בזה שכדי להעמיד לדין צריך לבנות תיק מבוסס ראייתית. בשביל זה צריך משטרה חזקה, שיתוף פעולה עם האוכלוסייה", הוסיף.

בתגובה לאמירותיו שאלו אוקו ודוידוב האם המשטרה מפחדת לטפל במשפחות הפשע. אלשיך השיב: "אני לא חושב שהמשטרה מפחדת, היו לה הישגים יפים בעבר, כרגע המצב הדרדר וכוחן של משפחות הפשע גבר כי המשטרה נחלשה. ככל שהמשטרה לא תחוזק, וזה אומר בכל מרכיביה כי לצערי הדברים הראשונים שיורדים מהפרק הם הכי בסיסיים וחשובים - תחנות המשטרה, הן מאוד נחלשות".

"תחושת הביטחון האישי של כל מי שחי כאן מעולם לא הייתה נמוכה יותר", ציין אוקו, אלשיך חיזק את דבריו: "אני מסכים. כאשר מחלישים את המשטרה ותחנות המשטרה, שזו לבנת הבסיס, כשכל זה נחלש בסופו של דבר האזרח הישראלי, בכל מקום, מקבל שירות פחות טוב. השוטרים נותנים את הנשמה אבל אנשים מתפטרים, מרגישים שזה לא ארגון שמעניין את המדינה, מסתכלים ימינה שמאלה, כבר אין פנסיות תקציביות, ומה שקורה שפחות שוטרים נדרשים לעשות יותר עבודה".

איתמר בן גביר הודף את הביקורת (צילום: ערוץ כנסת)

לסיום, התעניינו צמד המגישים האם לדעתו צריך לפטר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. על כך, אלשיך השיב בנחרצות: "אני משוכנע. אני חושב שהנזק שהוא עשה למשטרה אחרי נזק מצטבר, קצת רגיעה ואפילו הישגים בשנה המצומצמת הזו, בבת אחת פוגעים בעצמאות המשטרה, מתערבים בקבלת החלטות מקצועיות. הנזק שהדבר הזה מייצר, אני כבר לא מדבר על אמון הציבור במשטרה נשחק ברמה שלא תאמן. הוא לא עונה לצערי, שוב זה שהוא לא עונה לי פחות מטריד אותי, אני חושב שהוא מרגיש פחות בנוח לענות לי, אבל הוא צריך לענות לאחרים. אם הוא היה עונה הייתי נרתם כל כולי לעזור למשטרה. המשטרה של כולנו, היא לא של אף אחד, היא של אזרחי ישראל והם צריכים לקבל ביטחון אישי שהולך ומתערער ללא שום הצדקה".

"זו לא גזירת גורל, אפשר לטפל בזה. הוכחנו שאפשר לטפל בזה. לא יכול להיות שמבקשים מאיתנו להתניע את הרפורמות שעשינו במשטרת ישראל ברחבי העולם ובאירופה, מפני שמבינים שזה רעיונות טובים, ופה אנחנו מדרדרים לאחור. אני מרגיש במבוכה", סיכם.