מחאה חריגה בצפון: אלפי דרוזים משתתפים היום (שלישי) בהפגנת ענק בצפון רמת הגולן, במהלכה ניסו עשרות להשתלט על נקודת משטרה במקום, יידו אבנים, ירו זיקוקים וזרקו בקבוקי תבערה. גבר בן 45 וצעיר בן 22 נפצעו באורח בינוני ושוטר ביצע ירי באוויר במהלך המחאה, המתרחשת עקב עבודות להקמת טורבינות באזור, לאחר שנחתמו חוזים ושולמו כספים רבים לבעלי הקרקע, להנהגה ולרשויות המקומיות אשר דורשות את קיום ביצוע הפרויקט. 

עם פרופיל פיקטיבי כקטין בן 13: צעיר חשוד בעבירות מין ברשת בקטינה
דקר את הוריו למוות ב-4 סכינים: כתב אישום הוגש נגד ולדיסלב פופוב מנתניה

מהמשטרה נמסר: "חשוב לציין שכל מעשה אלימות נגד שוטרים אינו מקובל ולא יתקבל בסובלנות. משטרת ישראל מחויבת להבטיח את שלומם של כלל האזרחים ותנקוט בכל האמצעים הנדרשים לשמירה על הסדר והביטחון".

השוטרים ולוחמי משמרת הגבול שנמצאים במקום הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אחד השוטרים אף נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מידית לחייו כאשר קבוצה של רעולי פנים עם אבנים התקרבו כשברשותם אבנים. אחד מהם שרץ לעברו ככל הנראה עם חפץ חד נפצע באורח קל ברגלו מהירי.

מחאות והפרות סדר של העדה הדרוזית בגולן. (צילום: דוברות המשטרה)

גרמים שמעורים בפרטים תקפו את ההתנהלות של מפרי הסדר וטענו: "לא יכול להיות מצב שהקהילה הדרוזית שמוערכת, כאשר אנשים קיבלו כספים לפני שנתיים בסכומים לא מבוטלים יהיו התפרעויות אלימות שאין להן מקום וראויות לגינוי, זאת בזמן מימוש ההסכמים איתם. מנהיגי העדה היו מעורבים בהסכם שהושג לפינוי עצים בשטח והכשרת הקרקע לטובת הקמת הטורבינות, שנתיים חלפו מאז, במהלך כל התקופה עברו כספים ולכן לא ברור מדוע יש התנהלות כזו ובה מתפרעים תוקפים שוטרים".

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף, יחד עם ר' השב"כ רונן בר, בלשכת רה"מ בירושלים. רה"מ: "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן".

רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל-כרמל, הזהיר: "עומדת להתפתח בקרב הדרוזים בישראל מעין אינתיפאדה בגלל חוקי התכנון, הקנסות וצווי ההריסה. יש זעם שהולך ומצטבר - מתחולל כאן מהפך קשה מאוד, המדינה פשוט מזלזלת בנו". את הדברים אמר לגל"צ.

ממועצה אזורית גולן נמסר: "שנים של שיתופי פעולה עם אחינו הדרוזים יצרו מערכת יחסים עמוקה המושתתת על יחסי חברות, כבוד והערכה.
אנו רואים לנגד עינינו סכנה ממשית להרס מערכת יחסים מיוחדת זו. בגולן עצמו, אושרו הקמתם של כמאה טורבינות, יותר מכל הארץ. אנו בתהליך מדידה ובקרה באמצעות "מכון שמיר למחקר "על ההשפעות העלולות להיווצר מפעולת הטורבינות לטבע ולחי המקיפים אותנו בגולן".

"קראנו לממשלה להמתין עם הקמתן של טורבינות נוספות, כדי שניתן יהיה ללמוד מה הנזק הסביבתי שהן גורמות, ואיך, אם בכלל, ניתן להתגבר עליו. אנחנו קוראים לממשלת ישראל להכריז על הקפאת המיזם הטורבינות אצל שכנינו ואחינו הדרוזים עד שייבדק לעומק ועד שהצדדים יישבו ויסכימו על המתווה הנכון", הוסיפו.