מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, נאם היום (ראשון) בכנס ראשי רשויות. במהלך נאומו, הודה שבתאי כי "זה לא סוד, אין בכוונתי להמשיך לשנה רביעית בתפקיד". זאת, על רקע היחסים המתוחים בין השניים, ולקראת הפגישה ביניהם שתערך ביום שלישי הקרוב.

לאחר שהחליט לא להאריך את כהונתו: הפגישה בין מפכ"ל המשטרה לשר בן גביר נדחתה

עוד הדגיש המפכ"ל את מטרת השוטרים, ואמר: "שוטרינו קמים מידי בוקר כשלנגד עיניהם מטרה אחת ברורה - להבטיח את ביטחונם האישי של כלל אזרחי המדינה".

בנוסף, התחייב המפכ"ל כי לא ייתן ל"סיטואציה המורכבת שבה אנו נמצאים, להשפיע על ההתנהלות הערכית, המוסרית והמקצועית, לא שלי ולא של אף אחד מהשוטרים שלי".

מטרת הכנס הייתה חיזוק הקשר בין משטרת ישראל לראשי הרשויות הערביות כשותפים למאבק של המשטרה בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי. בכנס נכחו גם ראש אגף ס'ף ניצב נתן בוזנה, מפקדי מחוזות, קצינים וראש המרכז לשלטון המקומי חיים ביבס.

בתגובה להודאתו של המפכ"ל, בן גביר אמר בתגובה: "אני רוצה להגיד תודה רבה למפכ"ל קובי שבתאי על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל. זה לא סוד שהיו בנינו מחלוקות, מחלוקות מהותיות. אבל המפכ"ל היה לוחם שנים רבות, לוחם טוב, לוחם חזק למען המדינה, מודה לו על שנים של שירות".

איתמר בן גביר מודה לרנ"צ יעקב שבתאי על שירותו כמפכ"ל. ללא קרדיט (צילום : ללא קרדיט)

לפי דברי מקורבים לבן גביר, השר החליט על ההדחה לפני שבועיים, ומאז המפכ"ל כבר ידע על הדחתו. עוד ציינו כי "הגיעו קצינים מכהנים וקצינים מפורום המפכ"לים לשר כדי לבקש ממנו לשקול בשנית את החלטתו על הפסקת כהונתו של שבתאי בתפקיד". לפי המקורבים, חלק מהסיבות על החלטתו של בן גביר להפסיק את כהונת המפכ"ל נבעו מתמיכתו ב"סולחות"בין עבריינים ומחוסר תמיכתו בהקמת המשמר הלאומי".

עוד סיפרו המקורבים כי בין המועמדים של בן גביר לתפקיד המפכ"ל נמצאים אבשלום פלג, ניצב דורון תורג'מן, ניצב יורם סופר, ניצב אבי ביטון המשמש כעת כמפקד מחוז מרכז וניצב בדימוס יורם הלוי.

גורמים בכירים במשטרה דוחים את טענת מקורבי השר, לפיה, מפכ"ל המשטרה שלח אל בן גביר "שליחים", וטוענים: "לא היו דברים מעולם. המפכ"ל פגוע עד עמקי נשמתו מהתנהגות השר, שבחר בעיתוי הכי נורא מבחינה מוסרית - כאשר בעת שהוא שהה לצד מיטתו של אחיו בחו"ל, כשאחיו עבר ניתוח קשה מאוד, ניתוח מציל חיים, הודלפה החלטת השר שלא להאריך את כהונת המפכ"ל".

אותו גורם הוסיף כי משיחות עם קציני המשטרה בימים האחרונים, חוזר המפכ"ל ומדגיש כי ב-17 לינואר, עת יפשוט את המדים, הוא מתכוון לנשק את כל השוטרים ומצד שני גם להצדיע לכל מפכ"ל חדש שיכנס לתפקיד. "המשטרה הולכת לסנכרון ומהלך שיוביל לפלונטר גדול, כל המינויים מוקפאים עד אפריל שנה הבאה, כל עוד אין הסכמות בין השר למפכ"ל, ואנחנו מבינים שאין הסכמות ביניהם - משמע, הדברים לא יהיו מינויים של ניצבים, לא תנ"צים לא נצ"מים, ולא סנצ"בים - הכל יעצר. במצב שכזה, משטרה לא יכולה לתפקד", הדגיש.

יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, בעת שרנ"צ שבתאי סעד את אחיו בבית החולים בחו"ל, אישר השר לביטחון לאומי בפני "מעריב" כי החליט שלא להאריך את כהונתו של המפכ"ל המסתיימת בינואר הקרוב בתום קדנציה אחת. ההודעה הלא רשמית לכאורה של השר, עוררה גל של תגובות וביקורת ובמקביל הובילה להתעסקות בבורסת השמות של המועמדים להחליף את המפכ"ל הנוכחי בתפקיד.