איש העסקים ארנון מילצ'ן החל אתמול את עדותו בתיק 1000 במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כזכור, מדובר באחת העדויות הקריטיות בכתבי האישום שהוגשו נגד ראש הממשלה. עורך הדין ששי גז, מומחה למשפט פלילי, שוחח על כך היום (שני) עם ינון מגל וחיים לוינסון ב-103FM ופרש את משנתו בנוגע לתיק ועתידו.

מילצ'ן: "פאקר התחבב על הזוג נתניהו, קנה תכשיט בעשרות אלפי שקלים" | עדכונים שוטפים
נתניהו נגד דבריה של סטרוק: "אין מקום להשתלחות באנשים שמובילים את המאבק בטרור

"פרצופים לא היו, אבל עדות הייתה גם הייתה", אמר עו"ד גז בפתח השיחה. "אחרי ששמענו את הפצצה שהטיל בית המשפט, שאין תיק 4000, בית משפט שאומר כאלה דברים מתכוון לזה. כדי לקדם עסקה, אתה לא יכול להגיד 'אין לכם כלום', לדעתי הם אמרו 'אין לכם שוחד'. אחרי שאמרו את הדברים האלו הפרקליטות עושה שרירים, אני לא מבין את ההתנהגות שפתאום הם באים לבית המשפט 'יותר אין דלתיים סגורות, הכל לפרוטוקול'. זה שרירים מאוד מיותרים".

עוד טען, כי "הם לא זוכרים את מה שאנחנו כל הזמן מזכירים, מי שכותב את פסק הדין זה בית משפט. כשבית משפט אומר כזה דבר צריך לשמוע אותו. במיוחד שהדבר נעשה בסוף העדויות של תיק 4000. התזה ללחוץ את הצדדים, זה לא כל כך הולך בכזה תיק. האמן לי שזה לא ספונטני, זה מתוכנן. לפני זה הם שלחו את היונה לראות את קו פני המים, שלחו את השופט שיגיד 'לכו לגישור', וכשראו שזה לא הולך הם שמו יותר על הגז ואמרו 'אין תיק 4000'. מילצ'ן עכשיו הכל עליו, ולכן לא במקרה בן ארי מובילה את החקירה הנגדית".

בנוסף, הסביר עו"ד גז כי עדותו של מילצ'ן הייתה תואמת פחות או יותר לעדותו במשטרה, אך הבהיר כי "בקטע המרכזי ביותר, בקטע של המתנות, הוא אמר 'אני לא זוכר'. זה מוזר. כמה מתנות? באיזו דחיפות? קו משלוח או בודדות? מי ביקש? פתאום את השאלה המרכזית אתה לא זוכר? הוא פתח פתח בחקירה הנגדית. בינתיים התביעה לדעתי כן מקבלת את מה שהיא רוצה. אני אגיד לכם איפה הבעיה של תיק 1000, כל אחד ישאל את עצמו שאלה מאוד פשוטה - אם באמת מדובר בסיגרים בודדים, למה הלכת לקבל ייעוץ משפטי? למה התייעצת בכלל? אם זה כמו שאתה אומר לא צריך להתייעץ".

"אני לא מאמין שזה יגיע לחקירה נגדית של נתניהו, זה ייסגר בהסכם טיעון", הודה, והוסיף: "זה בעייתי כפול, אתה גם הולך לקבל ייעוץ משפטי וגם אומר את זה למילצ'ן. זאת הבעיה של ביבי והוא יודע את זה. כשהוא נחקר במשטרה על שוחד אז הוא אמר 'זה לא שוחד, מותר לקבל מתנות מחברים', ואז הוא הכניס את עצמו להפרת אמונים. המדינה אומרת 'עזרת לו שלוש פעמים', אני חושב שלפיד לא נתן את מה שביקשה המדינה, והעדות שלו היא עדות שלדעתי יש בה מה לעשות בחקירה נגדית".

יאיר לפיד מוסר עדות במשפט נתניהו (צילום: רויטרס)

כמו כן, כאשר נשאל גז האם עדותו של מילצ'ן אתמול תרמה לתביעה או להגנה, אמר: "אף אחד לא היה מרוצה אתמול לדעתי. התביעה הייתה מרוצה יחסית. המדינה הביאה אותו לרמה מסוימת, והוא נתן לה את הסחורה בלי הרבה התלהבות, אבל הוא פתח פתח לחקירות נגדיות. הסנגוריה גם לא לגמרי מרוצה כי הוא לא סטה מהקו. לדעתי הוא דיי חושש מכל הסיטואציה. מה צריך הסניגור לעשות פה? להפחית את הכמויות, הבקשות, ולהפוך את הכל למשהו קטנוני קטן. זו התזה של ההגנה, ההגנה רוצה להפוך את זה לחברות טובה ואתם קטנוניים שאתם מעמידים אותו לדין על עבירות כאלה. צריך לחכות".

"תיק 4000 איננו יותר, תיק 2000 לדעתי בכלל לא היה צריך להיות מוגש, תיק 1000 הוא התיק הבעייתי האמיתי שיש לביבי נתניהו והוא יודע את זה", הדגיש, והתייחס לאמירתו של לוינסון אשר טען כי ישנה תקווה בפרקליטות בנוגע לעדותו של אלוביץ': "אתה חושב שעכשיו שהוא רואה מה מצב התיק הוא יעיד נגדו? הם בונים הרבה על עדותו של נתניהו עצמו. הם יודעים שנתניהו מאוד לא מעוניין להעיד. יש בעייתיות בכל העדות של נתניהו, גם בתיק 4000, כי נתניהו לא סתר אף פעם שהייתה פגישה בינו לבין מומי, הוא השאיר את זה ככה. רק מה, הפרקליטות צריכה לקחת בחשבון שבית המשפט מעיר כזו הערה הוא יכול לזכות אותו".

יחד עם זאת, ביקש עוה"ד לציין כי "לדעתי כולם פה עושים שרירים, גם המדינה, המדינה לא רוצה לגמור. כדי לעשות הסדר טיעון כל אחד רוצה להגיע למקום טוב כדי להכתיב את עסקת הטיעון, הפרקליטות לא נמצאים במקום טוב. אני חושב שזו הבעיה המרכזית של התיק הזה מההתחלה ועד הסוף".

בהמשך, תהה מגל מה בנוגע לאישום בנוגע למרמה והפרת אמונים, ועו"ד גז השיב: "זה סיכון כבד. שים לב שבית המשפט לא אמר להם 'תמחקו את התיק'. קחו את ההערה הזו עד הסוף, הוא דיבר רק על שוחד. לכן אם אני סנגורו של ביבי אני כן מוטרד. זה בכלל לא היה צריך להיות מוגש. הרי הם ידעו שאין עבירת שוחד. אני לא כל כך אוהב את הסעיף של הפרת אמונים. זו עבירה שאחרי שביצעת אותה אומרים 'ביצעת עבירה'. לכן, אם המדינה תמשיך עד הסוף ותרשיע בהפרת אמונים אני לא יודע אם אפשר לדבר במושגים של ניצחון, אני חושב שהתיק ייגמר לפני בהסדר טיעון".

"עם קלון?", שאל מגל, ועו"ד גז השיב: "ישאירו את השאלה הזו לבית המשפט. בעסקת הטיעון הקודם הוא היה באופוזיציה, הוא לא היה ראש ממשלה מכהן. מה חשבו השופטים? שהם יקדמו עסקת טיעון שהם אומרים 'אין תיק שוחד'? מזה הוא חשש הכי הרבה. נכון שהם יכולים לסגת, אבל לא כשכל העם שומע את הקולות".

לסיום פרש גז את משנתו בנוגע לתיק 1000 ועתידו: "אנחנו צריכים לראות מה יאמר מילצ'ן בחקירה הנגדית שלו. אם הוא יפחית את הכמויות, אם הסניגור יגיע לסיטואציה שבעצם מילצ'ן נתן לכולם סיגרים, הרבה פחות ממה שאתם טוענים, מה אתם רוצים מביבי? הוא מכהן, הוא לא ממהר לאף מקום".

"אם נתניהו יחליט שהוא מעיד רק על תיק 1000?", שאלו המגישים, ועוה"ד סיכם: "שאלה קשה. מי שלא מעיד בבית משפט לוקח בחשבון שזה מהווה סיוע, דבר חזק לטובת המדינה. ברגע שאתה לא מעיד אתה מושיט לתביעה נקודות חזקות. אני חושב שזה הכל הולך לסוף הקדנציה שלו, ימצאו מוצא של כבוד, יתנו לבית המשפט לקבוע אם זה קלון או לא קלון".

 סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM