מנתונים חדשים שנאספו על ידי המערך המבצעי של חברת Pointer מקבוצת Powerfleet, ואנו מפרסמים אותם היום (רביעי) עולה כי באר שבע טיפסה במהלך הרבעון השני של השנה במדד המפוקפק של גניבות רכבים, והשוותה את אחוז הגניבות לזה של תל אביב.

סא"ל בחיל האוויר יפסיק להתנדב למילואים בגלל הרפורמה: "זה רק קצה הקרחון" 
מנהיגה שנולדה ליצור שינוי: מה ניתן ללמוד מניתוח כף ידה של שירה איסקוב?

מהנתונים עולה כי חל גידול של 120% בניסיונות הגניבה ברבעון השני של 2023 בכלל הארץ ביחס לרבעון הראשון 2023, אשר מצטרף לגידול של 140% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של שנת 2023 ביחס לשנת 2022. כמו כן, חל גידול משמעותי של גניבות רכבים הברידיים וחשמליים (153% ביחס לרבעון השני של 2022), לעומת קיטון של 20% בניסיונות הגניבה של רכבי פנאי ושטח SUV ביחס לכל שנת 2022, המהווים כ- 42% מסך הגניבות.

כאמור, באר שבע טיפסה והשוותה את אחוז הגניבות לתל אביב, כאשר שתי הערים מהוות 6% כל אחת מכלל הגנבות בישראל, ואחריהן ברשימה נמצאות פתח תקווה (5.5%), הוד השרון (5%) וירושלים (5%).   

גניבת רכב מחניון בית ספר בדרום (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)
גניבת רכב מחניון בית ספר בדרום (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)

ביחס לרבעון הראשון של השנה, אם כן, חל "מהפך" באזורי הגניבה. אזור המרכז שהוביל בניסיונות גניבה ואזור הצפון יורדים משמעותית לטובת אזור השרון  השפלה ירושלים והסביבה. באזור המרכז נרשמה ירידה משמעותית (23% מסך הגניבות בהשוואה ל-35% ברבעון בראשון של השנה), בעוד שבאזור השרון חלה עלייה משמעותית (22% מסך הגניבות בהשוואה ל- 16% ברבעון ראשון של השנה).

באופן דומה, גם באזור הדרום חלה עלייה (18% מסך הגניבות בהשוואה ל-14% ברבעון ראשון של השנה), כאשר גם באזור השפלה נמשכת מגמת גידול (22% מסך הגניבות בהשוואה ל-18% ברבעון ראשון של השנה). 

באזור ירושלים והסביבה חלה עליה קלה (9% בהשוואה ל-8% הרבעון ראשון של השנה), לעומת אזור הצפון,שם נרשמה ירידה משמעותית (6% בהשוואה ל- 12% ברבעון ראשון של השנה).

שיטות הגניבה הפופולריות

מבחינת שימוש במשבש סלולרי, הנתונים מראים כי ב-85% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם. 

שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. 

גניבת רכב מלוד (צילום: דוברות המשטרה)
גניבת רכב מלוד (צילום: דוברות המשטרה)

כמו כן, כ-46%  מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטת התחברות לשקע; ב-5% מסך הגניבות בוצע שימוש ברכיב אלקטרוני אלחוטי המשכפל את תדר השלט; 26% מכלל הגניבות כללו תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב; 13% מסך הגניבות בוצעו על ידי גניבת מפתחות מבית הלקוח, כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה; 9% מהגניבות מוגדרות כגניבה בידי מורשה, המתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב; ואחוז מסך הגניבות היה באמצעות שוד וגניבת רכב מונע. 

זמני הגניבות וסוגי הרכבים המבוקשים

מהנתונים עולה כי ברבעון השני, בדומה לרבעון הראשון, הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה. תופעה זו ממשיכה לתפוס תאוצה ומהווה המשך למגמה בשנת 2022.

לפי חברת Pointer, כלי רכב משנת 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 18% מגניבות הרכב, במקום השלישי נמצאים כלי רכב משנת מודל 2022 המהווים  11% מכלל הגניבות, במקום הרביעי כלי רכב משנת מודל 2019 המהווים 9.5% מכלל הגניבות ובמקום החמישי נמצאים כלי רכב משנת מודל 2018 עם 9% מכלל הגניבות. 

באשר לסוג הרכב, מהנתונים עולה כי ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 42% מכלל המכוניות שנגנבו, רכבים פרטיים היברידים וחשמליים מהווים 23%, רכבים פרטיים לא היברדים וחשמליים מהווים 8%, רכבים מסחריים מהווים 9% מסך גניבות הרכב, משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב, כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב, ורכבים דו גלגליים מהווים 12% מסך הגניבות.

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מציין כי "אנו נמצאים בתקופה שמהווה את שיא ניסיונות גניבת רכב בישראל. שילוב של מחסור בחלקי חילוף, מעברי גבול פרוצים, אובדן הרתעה ושימוש של משפחות פשע בגניבות הרכב כדלק לפעילות עבריינית וטרור הם חלק מהסיבות לכך. המרדפים אחר כלי רכב גנובים שמתחילים בערי ישראל וחלקם נמשכים בשטחי הרשות נעשו מורכבים ומסוכנים יותר. אנחנו מזהים אצל הגנבים יתר מוטיבציה ומוכנות להסלים את ארוע הגניבה ולעיתים 'הליכה על הקצה'. אני חושש שלא רחוק היום בו בארועי הגניבה יעשה גם שימוש בנשק חם".