בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (חמישי) את לוחם משמר הגבול שירה למוות באיאד אל חלאק, נער עם צרכים מיוחדים, במזרח ירושלים לפני כשלוש שנים.

הירי באיאד אל חלאק: שוטר מג"ב הואשם בהמתה בקלות דעת
מפכ"ל המשטרה: "לוחמים שעשו מעשים פסולים בזדון ייתנו את הדין"

הלוחם הגיע היום לדיון כשפניו מכוסות, כפי שנהג בכל הדיונים הקודמים במשפטו. בני משפחתו של אל חלאק, שניהלו בשלוש השנים האחרונות מאבק עיקש להרשעת הלוחם, הגיעו גם הם לשמוע את הכרעת הדין שניתנה על ידי השופטת חנה לומפ.

בחודש יוני 2021 הוגש נגד הלוחם כתב אישום בגין המתה בקלות דעת. אל חלאק, בעל הצרכים המיוחדים, עורר חשדם של שני שוטרים שהוצבו באזור העיר העתיקה, בהסתמך על מאפיינים מסוימים בהתנהגותו. השניים חשדו כי מדובר במחבל שמטרתו לפגע ובהמשך, אחד מן השוטרים פתח במרדף אחריו, יחד עם מפקדו, תוך שקראו לו בעברית ובערבית להזדהות. 

משלא עשה כך, ירה המפקד לעבר רגלו של איאד, אך לא פגע בו. השניים המשיכו במרדף אחריו, עד שלבסוף נעמד מולם, השוטר ביצע ירי לעברו והצליח לפגוע בבטנו והוא נפל על הקרקע. לאחר מכן, ניסו השוטרים לתחקר אותו, אלא שהשוטר ירה בו פעם נוספת וכתוצאה מכך, איאד מת.

עורכות הדין ליאת יונניאן וקרן לביא מהמחלקה לחקירות שוטרים ציינו: "מדובר באירוע קשה ומצער שגרם למותו של צעיר בעל צרכים מיוחדים. ההחלטה על העמדתו לדין של השוטר היורה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע של השוטר. הירי שביצע השוטר לעבר איאד התרחש כאשר המנוח לא החזיק דבר בידיו ולא ביצע פעולה שהצדיקה את הירי לעברו. השוטר ירה לעברו תוך שהוא נוטל סיכון בלתי סביר שהוא יגרום למותו ולכן נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".

ממח"ש נמסר: "מדובר באירוע טראגי, בו מצא את מותו איאד אל חלאק, צעיר עם צרכים מיוחדים שעשה את דרכו מביתו למסגרת בה עבד. החקירה היסודית של המקרה הביאה למסקנה שמעשיו של שוטר מג"ב הנאשם היו פזיזים ומנוגדים להוראות הפתיחה באש ולהוראות שניתנו לו בשטח. מח"ש טענה בהליך המשפטי כי הירי לעבר איאד בוצע מבלי שהוא עשה דבר שהצדיק זאת, בייחוד שעה שהוא כבר היה שרוע פצוע על הקרקע, אחרי הירי הראשון של הנאשם, לא החזיק בידו דבר או עשה תנועה מאיימת כלשהי, ולאחר שמפקדו של השוטר הורה לו לחדול מהירי".

"נסיבות התרחשות האירוע, מאפייניה הייחודיים של הגזרה בה התרחש - העיר העתיקה בירושלים, והנסיבות המבצעיות נלקחו בחשבון, וניתן להם משקל משמעותי בקבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום. ביהמ"ש הכריע כי לנאשם עומדת הגנה עצמית מדומה ולכן זיכה אותו. בכוונתנו ללמוד את הכרעת הדין לעומקה ולשקול את עמדתנו", הוסיפו.

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן מסר: "לאורך כל הדרך נתתי גיבוי מלא ואני שמח על החלטת בית המשפט לזכות אותך. אני מודיע לך כי אני מחזיר אותך למערך הלוחם של החיל ומאשר את בקשתך לצאת לקורס מפקדים שיחל בעוד מספר שבועות. משמר הגבול הינו חיל ערכי ומקצועי שהרוח שלו מובילה את הלוחמים לתת את המענה הנדרש בכדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, אשר כיהן גם בזמן האירוע, מסר: ״מדובר באירוע שבו אדם קיפח את חייו ולכן מדובר באירוע מצער , יחד עם זאת , אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו.  נמשיך ונעמוד לצידם של שוטרי משטרת ישראל״.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני מברך על הזיכוי של לוחם משמר הגבול שהואשם בירי בעיר העתיקה בירושלים. הלוחמים הגיבורים שלנו שיוצאים להגן בגופם עלינו ועל מדינת ישראל כולה, יקבלו ממני וממשלת ישראל חיבוק וגיבוי מלא".