בית המשפט העליון קיבל הבוקר (חמישי) פה אחד את ערעור המדינה על החלטת השופטת אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו בנושא תיק בזק, לפיה יבוטלו אישומים נגד שאול אלוביץ' (והחברות שבשליטתו), מר אור אלוביץ', מר עמיקם שורר וגב' לינור יוכלמן.

כזכור, בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל אתמול שני אישומים מרכזיים בתיק בזק, שנגעו להעברת מידע סודי לידי בעל השליטה בקבוצה לשעבר, שאול אלוביץ', ובכירים אחרים. השופטת מיכל אגמון גונן הורתה על מחיקת חלק מסעיפי האישום.

בכתב האישום טענה המדינה כי חומרים מתוך ועדות בלתי תלויות שהקים דירקטוריון בזק לצורך בחינת עסקאות בזק-יס ובזק-חלל, הועברו, כאמור, לידי אלוביץ' ובכירים נוספים. בכתב האישום נטען כי מדובר היה במידע סודי, שאסור היה על הנאשמים לקבל אותו, וכי העברת וקבלת חומרים מהועדה לבעלי העניין הינה עבירה פלילית של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח.

בהחלטה קבעה השופטת רות אגמון גונן כי המדינה לא הצליחה להוכיח כי מדובר במידע סודי, וכותבת כי "'קביעה' של המאשימה, ללא כל מקור לחובת הסודיות כביסוס לאשמה מהווה הנחת המבוקש, ולא ניתן להתבסס עליה, כדי לדחות את הטענה שכתב האישום אינו מגלה אשמה". כמו כן, השופטת אגמון גינן כי על אף שייתכן כי מעשיהם של הנאשמים לא היו ראויים וכי היא אינה פוסלת אפשרות שיש מקום לתביעה אזרחית בעניין, המדינה לא הצליחה להוכיח כי מדובר במעשה שיש בו צד פלילי. 

שאול אלוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)
שאול אלוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)

האישומים שבוטלו כללו ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח. לדברי אגמון גונן, "האם מעשיהם של הנאשמים 4-1 באישומים השני והשלישי היו ראויים? ייתכן שלא, האם ראוי היה לנהוג אחרת, ייתכן שאכן היה ראוי להימנע מהעברת המידע. עם זאת, מעשיהם של הנאשמים אינם מתקרבים לרף הפלילי".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה כי "הפרקליטות סבורה שהאישומים העוסקים בהתנהלות הנאשמים בקשר לוועדות הבלתי תלויות בחברת בזק מתארים השתלשלות עובדתית של מרמה פלילית מובהקת, וכי האכיפה הפלילית בנסיבות אלה מוצדקת על מנת להגן על ציבור המשקיעים בשוק ההון. נלמד את ההחלטה ונשקול צעדינו. יודגש, כי נגד נאשם 1, 5 ו-6, שאול אלוביץ, רון איילון ומיכאל ניימן, עומד האישום הראשון –  "פרשת התזרים", שעניינה תכנית מרמתית להשאת תזרים המזומנים של חברת יס באופן מלאכותי, ברקע ההסכם למכירת מניות יורוקום ביס לידי בזק".

עוה״ד ז׳ק חן, אלון רון ואיילת לשם המייצגים את שאול אלוביץ מסרו בתגובה כי ״אנחנו מברכים על ההחלטה המלומדת והמנומקת, שמדברת בעד עצמה".

עורכי הדין ירון קוסטליץ, אביעד שאולזון ודניאל רוזנבלום ממשרד קוסטליץ ושות' שייצגו את שורר מסרו כי "אנו מברכים על פסק הדין. בית המשפט קיבל את כל טענותינו וביטל את האישומים נגד עמיקם שורר. עמיקם יוכל סוף סוף לאחר שנים לשים את העניין מאחוריו, ולהמשיך לתרום מכשרונותיו".