הרפורמה במערכת המשפט ממשיכה לעורר סערה: משרד החוץ הבריטי הודיע היום (שלישי) כי הוא קורא לישראל "לשמור על עצמאות בתי המשפט לאחר אישור החקיקה ועל רקע המחאות ההמוניות". עוד נכתב בהצהרה כי "בעוד שההסדרים החוקתיים של ישראל עם עניין פנימי, אנו קוראים לממשלת ישראל להגיע לקונצנזוס כדי להימנע מפילוג ולהבטיח שהמערכת האיתנה של האיזונים והבלמים, ועצמאותה של מערכת המשפט יישמרו".

כאמור, חקיקת הרפורמה המשפטית גרמה לחשש בקרב כמה חברות קרובות של ישראל, ובראשן ארה"ב. בשבוע שעבר פרסם הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן כי ביידן פנה לרה"מ ואמר: "בבקשה תפסיק לנסות ולמהר להעביר את הרפורמה המשפטית, קודם כל תבנה קונצנזוס".

נתניהו וגלנט במליאת הכנסת, לוין בצד (צילום:  REUTERS/Amir Cohen)
נתניהו וגלנט במליאת הכנסת, לוין בצד (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

פרידמן המשיך וציין כי "ביידן מודאג עמוקות ליציבות ולעתיד של ישראל, בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון. המסר שלו לראש הממשלה ולנשיא הישראלי לא יכולה להיות יותר ברורה - נא לעצור עכשיו. אל תעבירו דבר כה חשוב בלי הסכמה רחבה, או שאתם עומדים לפגוע בדמוקרטיה הישראלית וביחסים עם הדמוקרטיה האמריקאית ולעולם לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור.

עוד ציין הפרשן הבכיר של העיתון האמריקאי, כי ביידן ציין ש"זהו ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל בתנועת המחאה המתמשכת שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו. יש למצוא קונצנזוס על תחומי המדיניות השנויים במחלוקת, לכן יש לקחת את הזמן שצריך כדי ליצור את השינויים המשמעותיים, זה חיוני. אז ההמלצה שלי למנהיגיה של ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשר".

כזכור, בחודש מרץ האחרון, ראש הממשלה הבריטי, רישי סונאק נפגש עם ראש הממשלה נתניהו והביע את דאגתו מהרפורמה. מלשכת ראש הממשלה הבריטי נמסר כי "בריטניה הדגישה את החשיבות של שמירה על הערכים הדמוקרטיים העומדים בבסיס מערכת היחסים בינינו, לרבות ברפורמות השיפוטיות המוצעות בישראל".