פרסום ראשון: בית משפט השלום בירושלים הורה כי המדינה תשלם פיצוי של 15,000 ש"ח לקטין ושני הוריו לאחר שהקטין עוכב לתחנת משטרה ביום שישי ושוחרר ממנה רק לאחר כניסת השבת ללא ידיעת הוריו.

הקטין נסע ב'טרמפ' מהלוויה של יהודה דימנטמן ז"ל. נוסעי הרכב בו הקטין נסע הותקפו על ידי רכב אחר בו שהו ערבים, ונטען כי הנהג היהודי איים בנשק על הערבים. המשטרה עיכבה את הקטין יחד עם שאר הנוסעים היהודים והביאה אותם לתחנת המשטרה סמוך לכניסת השבת, בניגוד לנהלי המשטרה ולמרות לא הייתה עילה לעיכוב של הקטין. הרשמת הבכירה טלי להב קבעה בפסק הדין כי "מכאן הופרו כלפי הקטין חובות חוקיות נוספות עם המשך עיכובו, תוך העדר התייחסות למתחייב מלשון החוק ובהתעלם ממועדי כניסת השבת לאור היותו של הקטין שומר מצוות... פעולה זו בוודאי פגעה בזכותו של הקטין לשמר את אורח חייו".

הקטין נחקר בשבת, ללא ידיעת הוריו, כאשר במקביל ההורים מנסים להתקשר למשטרה מתוך דאגה לגורלו של בנם וחשש כי הוא נעדר. בהוראת רב היישוב בו המשפחה מתגוררת, החיפושים אחר הילד הפסיקו עד לצאת השבת. הרשמת להב כתבה כי "מילוי הוראות החוק בוודאי היה מונע דאגה שלא לצורך". בסיום החקירה הקטין שוחרר ללא ידיעת הוריו ולאחר כניסת השבת כשהוא נמצא מחוץ לתחנת משטרה בפאתי ירושלים "כשהוא אדון לגורלו".

הרשמת להב הוסיפה, ומתחה ביקורת חריפה על המשטרה: "מי שקנויה לו הסמכות לעכב ולחקור קטין מצווה לפעול בהתאם להוראות הדין ולוודא שאותו קטין בן 15 שנים אינו נחקר מבלי ידיעתם של הוריו ואף אינו מסיים את החקירה, בגפו תוהה בסמוך לתחנת המשטרה המצויה בפאתי העיר ירושלים בערבו של ליל שבת אנה הוא בא". הרשמת להב קבעה כי "הוראות החוק כלפי הקטין והוריו הופרו בזו אחר זו" על ידי המשטרה וכאמור, קבעה כי הקטין והוריו יפוצו ב-15,000 ש"ח וכי המדינה תשלם הוצאות משפט בגובה 5,000 ש"ח.

תגובות:

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו הגיב להחלטה ואמר: "עולם הפוך, במקום שהמשטרה תדחה את תלונות בני המיעוטים שאיימו, צעקו, קיללו, ופעלו באלימות מילולית וגם ופיסית, קיבלו השוטרים את גרסתם ועכבו לתחנה דווקא את החייל שלא עשה כלום. ולא רק אותו, אלא גם את כל מי שהיה איתו, כולל הקטין שחזר מהלוויה של יהודה דימנטמן הי"ד ישר לתא המעצר".

ממשטרת ישראל נמסר: לצד חובתה של המשטרה לפעול לחקירת מקרים בהם עולה חשד לביצוע עבירה פלילית וביצוע כל פעולות החקירה הנדרשות לצורך הגעה לחקר האמת, אנו פועלים להקפדה על זכויותיהם של נחקרים ובפרט ככל שמדובר בקטינים. מדובר במקרה שהתרחש לפני כשנתיים בסמוך לכניסת השבת, אז בעקבות דיווח במשטרה על אדם שאיים בנשק מתוך רכב עוכבו לחקירה יושבי הרכב בהם הצעיר. מאחר והיה עד ראייה למקרה ולא ניתן היה לזהותו בשטח עוכב אל התחנה ושם נגבתה עדותו, ובסיום שוחרר לדרכו ללא תנאים. החלטת בימ״ש בהליך האזרחי שנוהל נלמדת ואנו שוקלים הגשת ערעור על תוצאותיה באמצעות הפרקליטות.