היום (רביעי) ניתן פסק דין בעתירת יש דין ובעלי האדמות מהכפר בורקה: השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן ווילנר הורו על מחיקת העתירה ואישרו הלכה למעשה הקמת התנחלות חדשה בחומש.

צעד נוסף להסדרה: באישון לילה - הישיבה בחומש הועברה למיקום חדש

תגובת יש דין לפסק הדין: "בעוד שברחבי ישראל נלחמים להגן על בג"ץ כסמל הדמוקרטיה, הוכיחו היום השופטים שעבור הפלסטינים בגדה המערבית אין מגן ואין חוק, ובשטחים הכבושים כל דאלים גבר. אתמול הוגשו לבג"ץ שני תצהירים של אלופי פיקוד מרכז לשעבר הקובעים כי הקמת התנחלות חדשה בחומש תהווה נטל ביטחוני ותהיה כרוכה באלימות נוספת ובגזל נוסף של אדמות פלסטיניות ללא כל הצדקה ביטחונית. גם עמדות אלה לא שכנעו את השופטים לשים סוף לגזל ולנישול. כלעג לרש, שופטי העליון פסקו הוצאות לטובת העותרים. ההחלטה המבישה של שופטי העליון מהווה עדות נוספת לשלטון האפרטהייד שמתקבע בשטחים והופך לנורמה באישור בג"ץ".

כזכור, בחודש שעבר המדינה מסרה את תשובתה לדרישת בית המשפט העליון לפינוי ההתיישבות הלא חוקית בחומש, והודיעה כי תפעל להסדרת היישוב, מכוח תיקון חוק ההתנתקות בחודש מרץ האחרון. בתשובת המדינה נטען כי ליישוב חשיבות מדינית, והוזכר בה רציחתו של תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן לפני כשנתיים: "על רקע רצח תלמיד הישיבה שהתרחש במקום, עצם השמירה על נוכחות ישראלית מתמדת במרחב, על גבי אדמות מדינה, כדין, ומבלי להפריע לשימוש בעלי החלקות הפרטיות באדמותיהם, נושאת עימה חשיבות מדינית ראשונה במעלה".

שלום עכשיו בתגובה לפסק הדין: "כך נראה בג"ץ שמפחד מהצל של עצמו, וכך בדיוק סמוטריץ׳ ורוטמן רוצים אותו. פסק הדין המביש הזה הוא כניעה למקדמי ההפיכה המשטרית שבכוח הזרוע הצליחו להכשיר אלימות מתנחלים וגזל אדמות פרטיות של פלסטינים. זהו  עוד מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה הישראלית, וצעד ענק בחזרה של ישראל לצפון השומרון וסיפוח השטחים".

אלון-לי גרין, מנהל תנועת עומדים ביחד, בתגובה להחלטת בג״צ לדחות את העתירה לפינוי חומש: ״גם אם בג"צ מאשר ומכשיר את זה, זה לא ישנה את העובדה שבנייה מחדש של ההתנחלות חומש היא לא האינטרס של אף אחד כאן, לא של היהודים וכמובן לא של הפלסטינים, ושרק מיעוט קטנטן מרוויח מהתנחלות מחוץ לגבולות ישראל: אליטה שבעה של מתנחלים שלא אכפת להם שאנחנו הורגים ונהרגים בשביל ההתנחלויות״.

חה״כ הרב גלעד קריב ('העבודה') בתגובה להחלטת בג״צ: ״החלטת ביהמ"ש לא תשנה את העובדה שבמשך שנים אנשי הישיבה הפרו את החוק ברגל גסה וכי גם היום נמנעת מחקלאים פלסטינים הגישה אל אדמותיהם. חידוש ההתיישבות בחומש פוגע באינטרס הישראלי, בהתחייבויות הבינ"ל של הממשלה ובזכויות התושבים הפלסטינים. במציאות העגומה והעקומה הזו לימוד התורה בישיבה הוא כל כולו חילול שם שמים".