סנגוריו של מיקי גנור, עורכי הדין רווית צמח ועמית ניר, הגישו לבית המשפט את הטיעונים במסגרת משפט הזוטא בה תיבחן קבילות ההודאות של גנור, כמו גם את טענתם כי הסכם עד המדינה עם גנור נעשה ברמאות.

צמח וניר פתחו במילים: "אנו נציג במשפט הזוטא כיצד נקטו החוקרים מסכת של שיטות ואמצעים פסולים ששללו את רצונו הטוב והחופשי של גנור ופגעו פגיעה אנושה בזכויותיו היסודיות כנחקר ובזכותו להליך הוגן, והכול כדי להפליל את ראש הממשלה במישרין או באמצעות עוה"יד דוד שמרון ויצחק מולכו, דוד שרן ואחרים. גם לוחות הזמנים הקשורים לחתימתו של הסכם עד המדינה מאששים תוצאה עגומה זו".

כזכור, עורכי דינו של גנור טוענים כי הפרקליטות הודתה בפני בית המשפט כי לא היה אישור של היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה נתניהו בתיק 3000. עם זאת, גנור נחקר בתיק 3000 במטרה להפליל את נתניהו - בניגוד לחוק יסוד הממשלה.

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"משחק אכזרי של תקווה וייאוש בכדי להפליל את נתניהו"
בטיעוני משפט הזוטא נכתב: "חקירת גנור הייתה חלק ממאמץ חקירתי מובהק לאתר ראיות שיביאו להפללתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וסביבתו הקרובה. לפיכך כלל החקירה, ובייחוד חקירת גנור כחשוד, טעונה הייתה הסכמת יועץ משפטי לממשלה, שכן נדרש ממנו מאת חוקריו, מראשיתה של החקירה, במהלכה ועד סופה, לסבך ולהפליל את בנימין נתניהו, ראש הממשלה, בין במישרין ובין בעקיפין באמצעות סביבתו הקרובה בקשר לרכש הצוללות וכלי השיט וכן בקשר לאישור מדינת ישראל לגרמניה למכור צוללות למצרים, וכן באמצעות מעורבים אחרים".

צמח וניר טוענים כי הסכם עד המדינה עליו חתם גנור הינו תוצאה של שקרים אותם הציגו לפניו החוקרים, כאילו יש "העלמות מס גרנדוזיות" אשר חתימה על הסכם עד המדינה תציל אותו ואת בני משפחתו מהעמדה לדין. החוקרים עוררו בגנור תקווה בה עשו שימוש "במשחק אכזרי של תקווה וייאוש אשר התנופף כחרב המתהפכת מעל ראשו ומעל ראשיהם של בני משפחתו, כ"שוט" וכסחיטה לצורך הפללת ראש הממשלה באמצעות עו"ד דוד שמרון". עורכי הדין מוסיפים כי "חתימת הסכם עד המדינה הייתה תוצאה ישירה של הפעלת לחץ לא חוקי על נאשם מסי 1 להפליל את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת סביבתו".

חוקר לגנור: "השאלה היא מה מידת המודעות של בנימין נתניהו"
לטענת רווית וניר, הדרישה של החוקרים כי גנור יפליל את ראש הממשלה נתניהו התחילה עוד בחקירתו הראשונה:

החוקר אורי קנר: שנייה לא רוצה אני עכשיו אני מדבר לא רוצה תשובות אני אומר לך זה והשאלה של אה.. בנימין נתניהו השאלה של בנימין נתניהו מה מידת המודעות שלו לקשרים שלך ושל שמרון ולעסקאות המשותפות שותפות ייצוג.

מיקי גנור: אני יכול לענות לך גם עכשיו באלף אחוז לפי מיטב ידיעתי לפי מיטב

החוקר אורי קנר: תעזוב תחשוב על מה שאמרתי לך תנסה יהיה לך הרבה זמן לחשוב אתה אני בטוח שלא תישן טוב בלילה אני לא הייתי גם ישן טוב בלילה אהה.. וזהו בסדר! שיהיה בהצלחה".

לאחר מכן, לקראת חתימת הסכם עד המדינה גנור מסא "לדרישת חוקריו את הפרטים שנועדו לבניית הנרטיב של 'קשר לראש הממשלה' ושל 'קידום' העסקה מול ראש הממשלה בכל הנוגע לרכש הצוללות וכלי השיט, כדי 'למלא' את חלקו בעסקה, שאלמלא כן, וכפי שהובהר לו במפורש, לא ייחתם עימו הסכם עד מדינה שאמור להצילו כביכול מאימת עבירות המס". בין היתר, התרחש בשים הבא:

יואב תלם: על מה שמרון רוצה ממך 20%?
מיקי גנור: על לקדם את העסקה.
יואב תלם: מול מי?
מיקי גנור: מול רוה"מ. מול מי הוא יכול לקדם את העסקה?
יואב תלם: הוא אמר לך את זה?
מיקי גנור: הוא אומר לי.
יואב תלם תלם: מיקי זה חשוב.
מיקי גנור: אני יודע.
יואב תלם: תנסה לרענן את הזיכרון.
מיקי גנור: אני יודע.

עורכי דינו של גנור לא חסכו ביקורת מהפרקליטות, וטענו כי "גם הפרקליטות המלווה הייתה מודעת לכך, שחקירה זו, בפועל, היא חקירה נגד ראש הממשלה, וכי הסכם עד המדינה נועד לזה. בכך הפרה הפרקליטות המלווה את הוראת חוק היסוד הפרה יסודית וחמורה בהיותה הגורם האחראי לחקירה והמפקח עליה".

מיקי גנור (צילום: פלאש 90)
מיקי גנור (צילום: פלאש 90)

"הסכם עד המדינה מול גנור מושתת על שקרים ואינו חוקי"
במסגרת כתב הטענות מפרטים הסנגורים טענות רבות נוספות אשר לעמדתם מהווים עילה לפסילת ההודאות של מיקי גנור בחקירותיו. בין היתר, נטען כי הסכם עד המדינה מול גנור הושג על תשתית שקרית וכי מדובר בהסכם לא חוקי.

הסנגורים צמח וניר טוענים כי "הסכם עד המדינה הושג על אדני מצגים כוזבים/תרמיתיים בדבר הסיכון שבו נמצא גנור בשל עבירות המס, ומצגים כוזבים/תרמיתיים אלו אף עוגנו בתוך הסכם עד המדינה, דבר ההופך אותו להסכם לא חוקי בעליל המנוגד לתקנת הציבור".

לטענת הסנגורים, "אין מדובר כאן בתרגילים או בתחבולות של חקירה", ו"הסכם עד מדינה אינו יכול להיות "תרגיל תחבולתי" או "תרגיל מרמתי" מתוחכם, ואינו יכול להתקבל באמצעים כאמור".

הסנגורים הוסיפו כי "אין להגיע להסכם עד מדינה באמצעות תרמית, ואין לכלול בתוכו היצגים כוזבים ותרמיתיים. זהו מצב הדברים גם כשמדובר בטיוטת כתב האישום שלא הוגשה לבית משפט השלום ולא הועברה מעולם לסנגורים בניגוד להתחייבות המדינה".

"ניצלו את מצבו הרפואי והנפשי של גנור - שרצה לסיים את חייו".
הסנגורים הוסיפו כי בנוסף לשקרים אותם הציגו החוקרים לפני גנור, החוקרים עשו שימוש גם ב"אמצעים של פסול קיצוני נוספים אשר שללו מן הנאשם את רצונו הטוב והחופשי".

לטענת צמח וניר, האמצעים הללו כללו "דברי פיתוי, הבטחות, מניעת שינה, חקירות בשעות הלילה הקטנות ואיומים מפורשים ומשתמעים על שיארע לילדיו ולבני משפחתו האחרים, מה שעתיד לרבוץ על מצפונו וליצור אצלו תחושת אשמה כללית כלפיהם בכלל, ובפרט לגבי בתו עורכת הדין - הכול אגב ניצול לא חוקי של תנאי המעצר ושל מצבו הפיזי, הרפואי והנפשי של גנור, שהביע לפני ניצב מוטי לוי את משאלת ליבו לסיים את חייו".

כך, בפני גנור "הוצגו מצגי שווא ביודעין כי נדרשת כביכול חסינות בפני העמדה לדין עבור בתו עורכת הדין וכן אם ילדיו הקטנים עורכת הדין. גם מצגים אלו עוגנו בתוך הסכם עד המדינה ואף הם היצגים כוזבים שנודעת להם משמעות נורמטיבית בכל הנוגע לתוקפו ולתוקף התוצרים שהופקו בעקבותיו".

הסנגורים טוענים כי האירועים המתוארים בכתב הטענות של משפט הזוטא, הובילו את גנור "למסור לחוקריו עדות כוזבת המכילה סיפורי בדים קלוטים מן האוויר שלא היו להם לא שורש ולא אחיזה במציאות, לטפול שקר על עצמו ועל אחרים, ולא בכדי הוזהר פעמים אחדות בחקירותיו לאחר ביטול הסכם עד המדינה בעבירה של מסירת ידיעות כוזבות".

בעקבות האמור, עורכי דינו של גנור, רווית צמח ועמית ניר, דורשים מבית המשפט לפסול את כל ההודאות וההודעות שגנור מסר במשטרה במסגרת חקירותיו.