בג"ץ הוציא היום (רביעי) צו על תנאי נגד תיקון הסבירות בחוק יסוד השפיטה. השופטים כתבו כי הצו מוצא "מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים". כלומר, בג"ץ הורה לכנסת להסביר מדוע לא ייפסל החוק שמבטל את עילת הסבירות.

לא מוצאים את עמק השווה: משמעותה התרבותית של עילת הסבירות | דעה

עורכי הדין המייצגים את העותרים אמרו לאחרונה כי "עמדת היועצת המשפטית לממשלה והמומחים למשפט בינלאומי היא, שביטול עילת הסבירות מעלה דרמטית את הסיכון למעצרם של לוחמי צה"ל ויתר זרועות הביטחון ולהעמדתם לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ובמדינות שעויינות את ישראל. ביד אחת שולחת ממשלת ישראל את טובי בניה להילחם בשדה הקרב, וביד השנייה היא טומנת להם מלכודת משפטית שעלולה להוביל למעצרם בחו"ל ולהרס חייהם. או שחברי הכנסת לא ידעו מה ההשלכות של הצבעתם לביטול עילת הסבירות, או שידעו ופשוט החליטו להפקיר את הלוחמים".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "אנחנו מברכים את שופטי בית המשפט העליון שמוכיחים אומץ לב ונעמדים כחומה בצורה נגד חוקי ההפיכה המשטרית המסכנים את עתידה הדמוקרטי של מדינת ישראל. צעד אחר צעד ניאבק ונבטל את כל חוקי ההפיכה המשטרית שממשלת נתניהו והקיצונים מבשלים לנו. מדינת ישראל לא תהיה דיקטטורה. נגן על הדמוקרטיה הישראלית בגופנו ובנפשנו".

גורמים בכירים בליכוד אמרו על הוצאת הצו כי "ברור שבית המשפט מצא צורך להדגיש שהוא לא עושה אפילו צעד קטן טכני כשמדובר בפסילת חוקי יסוד. זה צעד שהוא כולו אנטי - דרמה מעל ומעבר למקובל, וזאת כנראה כהכנה לקראת הדיון הגדול במטרה לא לתת אפילו קצה של רמז למה שצפוי בדיון עצמו, ב12.08".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "ההחלטה להוציא צו על תנאי בעתירה נגד החוק לצמצום עילת הסבירות, היא התנהלות שקופה למדי של בית המשפט העליון, שמדלג על שלבים ופועל בכל דרך כדי לקבל את העתירה לביטול חוק יסוד. רבים  מרגישים שחלק גדול מהשופטים שדנים בעתירה, כבר החליטו למעשה מה יכריעו בה. בכדי שאמון הציבור במערכת המשפט יגבר, היה מצופה וראוי מבית המשפט לא לקצר הליכים ולאפשר דיון בלב פתוח ונפש חפצה".

שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ יקיים בחודש ספטמבר דיון בהרכב מלא בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות. בעוד שחברת הכנסת טלי גוטליב הודיעה מראש כי לא תכבד את הפסיקה, במידה וביהמ"ש יחליט להתערב, ישנם כמה חברי כנסת במפלגת השלטון שהתחמקו מלענות על השאלה, וכך גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

במקביל, בליכוד הוציאו הבהרה כי "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד". עוד נמסר בהודעה: "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

בסוף החודש שעבר ולאחר שהמשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה קרס, הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 64 תומכים וללא מתנגדים. חברי האופוזיציה נטשו את המליאה ולא לקחו חלק בהצבעה. כזכור, השופטות אסתר חיות וענת ברון צפויות לפרוש מכס השיפוט בחודש אוקטובר הקרוב, והוצאת צו על תנאי צפויה לאפשר לבג"ץ להוציא פסק דין מהיר יותר בעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה.