בג"ץ הוציא אמש צו על תנאי נגד תיקון הסבירות בחוק יסוד השפיטה. השופטים כתבו כי הצו מוצא "מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים". 

לקראת הדיון הדרמטי בסוגיית עילת הסבירות: מאילו טעמים יכול בג"ץ לפסול חוק יסוד?
מומחה למשפטים מסביר: האם לבג"ץ סמכות לפסול חוקי יסוד?

הפרשן המשפטי ברוך קרא ('חדשות 13') שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM והסביר את המשמעות. "הצו על תנאי, כשהוא יצא, השופטים כתבו שהוא לא יוצא מטעמים של מהות. הם אמרו במפורש שזה לא אמור להצביע על כך שהם לא הולכים לכיוון כזה או אחר, אלא מטעמי ייעול", אמר בפתח דבריו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"הדרמה הגדולה הייתה כאשר חיות קבעה הרכב של 15 שופטים כבר בדיון העתירות, אף פעם לא היה הרכב כזה בתולדות המדינה. למעשה הצו על התנאי היה מיותר. ברגע שבג"ץ הביע את הרצינות לקבל כל החלטה, עצם ההחלטה של חיות זה אומר שאין לנו טעם לעשות את הדו שלביות הזו אלא פשוט לקיים דיון עם 15 שופטים, יש לנו את כל קצות תפיסות העולם, ואחרי זה תהיה החלטה", הוסיף.

בהמשך, העריך קרא כי ישנו סיכוי שבית המשפט יתערב בסבירות. "צריך לזכור שיש 15 שופטים, ולא בכדי. כן יהיו שופטים ולא אחד שניים או שלושה, שיחשבו שצריך להתערב ולבטל את הצמצום הזה של עילת הסבירות. קשה לי הרבה יותר להמר לגבי התוצאה הסופית. יש כמה שופטים בעליון, או לפחות 1-2 מהם, שבסוג של פסיקות כאלה אנחנו עדיין לא מכירים אותם. אין הרבה יותר משחק, להתערב זה להפוך את הצו למוחלט ולבטל את אותה חקיקת יסוד. יש ארבע עתירות דרמטיות, הסיפור הזה, סיפור חוק הנבצרות, סיפור חוק עניינים וכינוס הוועדה לבחירת שופטים", אמר. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm