"דמו אינו הפקר": המפגינים נגד אופן חקירת המוות של רפאל אדנה ז"ל בן -4, חסמו את כביש איילון. לאחר זמן קצר, הכביש נפתח מחדש לתנועה. מוקדם יותר היום (שני), הגיעו המפגינים, רובם בני העדה האתיופית, להפגנה מול פרקליטות מחוז תל אביב.

סוכל ברגע האחרון: שני חשודים נעצרו בחשד לניסיון חיסול בגוש דן
"מרגיש שהוא בגד בי": אחד מבעלי המוסך בפ"ת משתף על התחושות מהפיגוע

רפאל, בן העדה האתיופית, נהרג לפני כשלושה חודשים וחצי לאחר שנפצע קשה בתאונת פגע וברח בנתניה. הרכב שפגע בו נמלט ממקום התאונה, ובבוקר למחרת עצרה המשטרה את ד"ר היידי פסלר ואמה קרול בחשד למעורבות בתאונה. 
 
בעקבות ההחלטה לא להאשים את הנהגת קרול בהריגת רפאל - אלא רק בעבירת ההפקרה, משפחתו חשה שאין שיויון בפני החוק בישראל והחליטה לצאת בהפגנות נגד שחרור הנהגת והעמדתה לדין כראוי. ״לא באנו לארץ הזאת כדי להיפגש בהפגנות״, נאמר בהפגנה מטעם המשפחה הכואבת. 

רפאל אדנה ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רפאל אדנה ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

״אמרו לנו מהפרקליטות שלא יאשימו את הנהגת בהריגה, אלא אולי בהפקרה וגם זה לא בוודאות מאחר שאין ראייה שמוכיחה שהיא שמה לב שפגעה בו. אתה יכול לדרוס בן אדם ולהגיד לא ראיתי?״, אומרת עו״ד רוני אלוני סדובניק, המייצגת את המשפחה. 

בני המשפחה קיבלו פרטים מסורבלים ולא מדויקים כלל על התאונה ועל חקירתה - ובמשך חודש וחצי הגיע אליהם מידע שגוי מהמשטרה ומהתקשורת. ״רפאל נפטר תשעה ימים לאחר התאונה אך כבר כיום לאחר התאונה -  יצאה לפרסום הודעה שהילד נהרג - בעודו חי. בהמשך, לאחר שקמו מהשבעה, בני המשפחה קיבלו מסמך שהעיד כי הנהגת הייתה הרופאה בת ה-56, אך נאמר להם בעל פה שהנהגת הייתה בת 80״. 

למרות העובדה שהתאונה קרתה באור יום ברחוב ראשי בנתניה, באזור מרושת מצלמות בכביש ובבתים ליד - במשטרה טוענים שאין צילומים ברורים שמראים מה התרחש. ״אפילו מהסבא, שהיה הבן אדם היחיד שנוכח בתאונה - גבו עדות רק חודשיים לאחר התאונה ורק לאחר בקשתי״, מוסיפה עו״ד אלוני סדובניק. 

המפגינים חוסמים את ציר קפלן עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)
המפגינים חוסמים את ציר קפלן עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)

המפגינים חוסמים את ציר קפלן עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)
המפגינים חוסמים את ציר קפלן עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)

בפגישה עם הפרקליטות בישרו למשפחה שנראה שלא יוגש כתב אישום נגד הנהגת הפוגעת מאחר שאין לה עבר תעבורתי פלילי. לאחר בדיקה, גילו בני המשפחה שב-2012 הנהגת הפוגעת נכנסה באור אדום בנסיעה מהירה לאמצע צומת - ופגעה ופצעה קשה נהגת אופנוע. עונשה היה שלושה חודשי שלילת רישיון - שלאחר ערעור קוצצו ל-45 ימי שלילה בלבד. הטענה של ביתה לפני 11 שנים הייתה שהיא אישה מבוגרת ומבולבלת. 

״גם אם יחליטו להגיש כתב אישום על הפקרה - מבדיקה שלי, ב-40 תיקים של תאונות פגע וברח עם הרוגים, הפוגעים קיבלו בין 6-8 חודשי מאסר בלבד. האישה העיפה את רפאל, אפילו לא האטה ופשוט המשיכה לנסוע - למרות העובדה שהעידה שהרגישה שנתקעה באופנוע. אם הרגישה שפגעה, למה לא עצרה?״, מוסיפה עו״ד אלוני סדובניק. 

לטענת רבים, החקירה פגומה ונובעת מגזענות כלפיי רפאל ז״ל - שהיה ממוצא אתיופי.  ״אי הצדק חוזר על עצמו בייחוד כשמדובר בצבע העור שלנו. בכל המקרים שצעירים אתיופיים הוכו ע״י שוטרים - חזרו ואמרו שאין תיעוד, טוענת חברת הכנסת מטעם הליכוד צגה מלקו, שנכחה היום בהפגנה. ״זה ילד בן ארבע, שנולד בקהילה לא נכונה ובצבע הלא נכון. הוא הילד של החברה הישראלית כולה. המאבק שלנו הוא על כך שהנהגת תועמד לדין כמו שצריך. ילד נהרג והתוצאה היא טרגית, אנחנו ממשיכים במאבק עד שיימצא הפתרון״, הוסיפה.