בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, דחה היום (שלישי) את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בעתירה אודות ביטול עילת הסבירות, וקבע כי הדיון יתקיים במועדו ב-12 בספטמבר.

סימון לבאות? בג"ץ בפסק דין ראשון על חוק הסבירות: "אינו רלוונטי לענייננו"
הצעד הבא בנוגע לחוק הסבירות? הקרבות בלשכת עורכי הדין נמשכים | פרסום ראשון

בנוסף, דחה בג"צ את בקשת "התנועה לאיכות השפיטה בישראל", "פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה" וגופים ואישים אחרים להצטרף לעתירה כידידי בית המשפט.

יו״ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הגיב: "שופטי בג"ץ דחו את בקשת המדינה לדחיית הדיון, את הבקשות שהוגשו לפסילת נשיאת העליון שהתבטאה בפומבי בעניין התיק, את בקשות ההצטרפות להליך ואישרו את המתנגדים. אני בכל מאודי רציתי להאמין שבג"ץ אינו חותר ליצירת משבר חוקתי באופן מכוון כחלק מהמלחמה על שימור כוחו המופרז ובמחיר גרירה של מדינת ישראל לכאוס תפקודי. המציאות מוכיחה שזו מחשבה נאיבית לגמרי. לבג"ץ אין גבולות. ובדמוקרטיה, אסור שתהיה רשות שלסמכויותיה אין גבולות".

יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, הממשלה הגישה בקשה לבג"ץ לדחות את הדיון על ביטול עילת הסבירות בשלושה שבועות, זאת בשל מסגרת הזמנים הצפופה. הדיון צפוי להתרחש חודש לפני פרישתן של השופטות אסתר חיות וענת ברון. 

בתוך כך, בג"ץ דחה בשבוע שעבר עתירה נוספת נגד הבקשה שנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תשב בהרכב שידון בביטול הסבירות בחוק יסוד השפיטה. בעתירה של "התנועה לאיכות השפיטה בישראל" נטען כי יש לפסול את הנשיאה חיות לאור כך שהביעה את עמדתה בפומבי נגד ביטול עילת הסבירות. עם זאת, השופט עופר גרוסקופף כתב כי "איננו מוצאים בעתירה שלפנינו טענות שלא נדונו והוכרעו בפסק הדין".