לאחר שהשופט יוסף אלרון הודיע כי יתמודד על נשיאות בית המשפט העליון, בכיר בליכוד אמר ל"מעריב" כי "ההודעה של אלרון מראה איזו מעשה איוולת עשה הליכוד כשלא מנע את בחירתה של קארין אלהרר לוועדה למינוי שופטים, חמישה ימים לפני הבחירות ללשכת עורכי הדין, ובכך מנע את האופציה של בחירת שני נציגי הקואליציה לוועדה בעקבות תוצאות הבחירות. דבר שהיום היה נותן סיכוי ממשי לבחור את השופט אלרון לנשיא". דבריו מתבססים על הסיכוי לשכנע את  אילנה סקר, שמכהנת מטעם לשכת עורכי הדין עד ינואר, לאחר שנבחרה בקדנציה הקודמת בהמלצת אנשי אפי נווה, לבחור שני נציגי קואליציה.

השופט אלרון למעריב: "לא מכיר את שר המשפטים ולא מתואם איתו"
"המערכת סובלת מאמון הולך ופוחת": מה עומד מאחורי החלטת השופט אלרון?

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון הציג את מועמדותו לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, לאחר פרישתה של הנשיאה הנוכחית אסתר חיות. במכתב ששלח ללוין ולחיות כתב אלרון כי "לקראת סיום כהונתה של השופטת חיות כנשיאת בית המשפט העליון, ב־16 באוקטובר 2023, הריני להודיעכם כי אני מציג את מועמדותי לכהונת נשיא בית המשפט העליון הבא. הצגת מועמדותי זו אינה תלוית מבנה והרכב הוועדה". בעקבות הודעתו, החליטה חיות להוציא אותו מההרכב שידון בעתירה נגד אי־כינוס הוועדה לבחירת שופטים.

מדובר בצעד חסר תקדים בתולדות בית המשפט העליון, מאז הקמתו. מאז ומתמיד נהגה שיטת הסיניוריטי, שבמסגרתה השופט הוותיק ביותר הוא מי שיעמוד בראש בית המשפט העליון והרשות השופטת כולה.

נשיאות בית המשפט העליון היא יותר מאשר תפקיד של קביעת הרכבים לתיקים, תפקיד רב־עוצמה המאפשר לכוון עתירות רגישות לשופטים ספציפיים. מי שעומד בראשות בית המשפט העליון, נמצא בתפקיד השיפוטי הבכיר ביותר במדינת ישראל.

כעת, לראשונה בהיסטוריה, שופט מבית המשפט העליון מעז לאתגר את שיטת הסיניוריטי. בהרכב הוועדה הנוכחי לאלרון אין סיכוי להיבחר במקום השופט יצחק עמית, הנשיא המיועד לפי שיטת הסניוריטי. השאלה הגדולה היא, האם שר המשפטים יריב לוין אכן ישנה את הוועדה לבחירת שופטים, מה שיעניק לאלרון סיכוי לנצח. במידה שאלרון יצליח להיבחר לעמוד בראשות בית המשפט העליון, לראשונה בהיסטוריה יכהן בתפקיד הנשיא שופט ממוצא מזרחי.

אמש, פנינו לאלרון בשאלה אם נפגש עם שר המשפטים יריב לוין ואם עדכן או תיאם עמו את ההכרזה על מועמדותו לנשיאות בית המשפט העליון. בתגובה ל"מעריב" נמסר מטעמו כי "השופט אלרון לא מכיר את שר המשפטים, לא נפגש ולא שוחח עמו ואינו מתואם עמו. ההחלטה היא אישית שלו".

נשיאת מכון זולת זהבה גלאון אמרה בתגובה כי "הצעד של השופט אלרון הוא חסר תקדים, שמעיד על חלחול ההפיכה המשטרית למערכת המשפט. על הצלחת או כישלון שיטת הסיניוריטי צריך לנהל דיון ציבורי אקדמי ופוליטי בכנסת בזמנים נורמליים. נכונות השופט אלרון לנצל את ההפיכה המשטרית לצורך קפיצתו קדימה בתור הממתינים לנשיאות, מסוכנת. המסר שמועבר לשופטים בכל הערכאות הוא שכדי להתקדם, שופט צריך להיות מזוהה עם האג'נדה של הממשלה. על הדרך השופט אלרון מפיח רוח במפרשי הקמפיין הקונספירטיבי בימין לגבי השופט יצחק עמית.

כך, במקום שיטת הסיניוריטי, השופט אלרון ייבחר לנשיא על פי המצייצים בטוויטר המפיצים את הקמפיין נגד השופט עמית". בינתיים, בכירים באופוזיציה מגיבים לפניית הארגון ההתנדבותי "מוסדות", שדרש מראשי האופוזיציה להודיע פומבית כי לא ינהלו שיחות עם הנשיא יצחק הרצוג בכל הנוגע לחקיקה המשפטית שמובילה הממשלה. הטענה העיקרית.