הממשלה הגישה היום (ראשון) בקשה נוספת לדחיית הדיון בבית המשפט העליון בביטול עילת הסבירות עד תחילת חודש אוקטובר. זאת, בעקבות פרסום עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפיה יש לבטל את החוק.

"אם ידיחו אותה יהיה פה ליל גלנט": הח"כית מהאופוזיציה יוצאת להגנת היועמ"שית
היועמ"שית מבהירה לבג"ץ: "צריך לפסול את ביטול עילת הסבירות"

עו"ד אילן בומבך המייצג את הממשלה בדיון, הגיש את הבקשה ונימק: "לאחר עיון ראשוני בתשובת היועמ"שית מהיום, התחוור כי היועמ"שית נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר שבנמצא, כאשר היא תומכת בסעד הקיצוני ביותר הקיים במשפט הישראלי – הכרזה על בטלות של חקיקת יסוד".

בשל כך, מבקשת הממשלה פרק זמן נוסף על מנת להתכונן כראוי להשיב לעמדתה. לדברי עורך הדין, תשובתה של היועצת המשפטית מהווה למעשה עתירה נוספת נגד החוק (עשירית במספר), והיקפה הנרחב מצדיק דחייה נוספת בדיון.

"מדובר ברעידת אדמה במשפט הישראלי, ואין כל נימוק מדוע ההתייחסות הלעומתית (של משיבי הממשלה וייתכן גם של הכנסת) לעמדה כה קיצונית ומרחיקת לכת, אמורה להינתן בסדר זמנים של ימים ספורים וכך גם קיום הדיון", כתב בומבך.

מוקדם יותר היום, כאמור, פרסמה היועצת המשפטית לממשלה את עמדתה הרשמית לבג"ץ לקראת הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, כחודש וחצי לאחר שהתיקון עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

בהרב-מיארה התנגדה לתיקון כבר בדיונים המקדימים בוועדת החוקה של הכנסת, וכעת היא מבהירה: "לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת".