יו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן, הגיש הבוקר (שני) בקשה לפסילת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מהשתתפות בדיונים על עילת הסבירות. זאת בשל התבטאויותיה בנושא לאורך החודשים האחרונים.

חוק הסבירות ייפסל? השר אליהו: "שופט שעובר על החוק צריך לשבת בכלא"
לאחר פרסום עמדת היוע"משית על עילת הסבירות: הממשלה מבקשת דחייה נוספת בדיון

לדברי רוטמן, השופטת חיות "בחרה להתעלם מאחד מעקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית – כי על בית המשפט להגיע פתוח ועם נפש חפצה לשמוע את טענות הצדדים ולגבש את עמדתו רק לאחר שמיעת הטענות".

זוהי אינה העתירה הראשונה שמוגשת נגד השתתפותה של חיות בדיוני בית המשפט העליון בנושא עילת הסבירות. בחודש שעבר דחה בג"ץ שתי עתירות של ארגון "לביא". בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אבי סגל, נכתב כי על הרשות השופטת לנמק מדוע הוחלט לקיים דיון מורחב בביטול חוק הסבירות בהרכב של 15 שופטים שבראשו עומדת הנשיאה חיות למרות ש"קיים חשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק באופן המונע מכבוד נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק".

בנוסף, בארגון לביא דרשו מבג"ץ להורות לנציב תלונות הציבור על שופטים להסביר מדוע לא התערב ומנע את החלטת הנשיאה חיות, למרות החשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק. הדרישה כי חיות לא תוכל להשתתף בדיונים, באה על רקע הטענה כי דעותיה בנושא ידועות, והיא השמיעה אותן בפומבי לא פעם.