הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, נשאה היום (שני) דברים בוועידה של לשכת עורכי הדין והתייחסה באריכות להשפעות הרפורמה במערכת המשפטית על פעילות צה"ל. "יש הטוענים כי מערכת המשפט ובג"ץ פוגעים בצה"ל או מחלישים אותו, ההפך הוא הנכון", אמרה.

הרצוג לאנשי מערכת המשפט: "נעשה כל מאמץ להגיע להסכמות רחבות"
רוטמן הגיש עתירה לפסול את השופטת חיות מדיוני עילת הסבירות

על עבודת הפרקליטות הצבאית סיפרה: "אנו פועלים להעמדתם לדין של המחבלים שנעצרים לילה-לילה על ידי כוחות הביטחון באיו"ש, אנו בוחנים את המטרות הצבאיות ואת התכניות האופרטיביות; ומעניקים ייעוץ משפטי, גם בזמן אמת", אמרה. בכל אלה אנו מסייעים במציאת דרכים שיביאו למימוש המשימה, במסגרת המגבלות והחובות שקובע הדין".

לדבריה, "הפרקליטות הצבאית היא שותפה חשובה למאמצים שננקטים להגן על המשרתים, ולהרחיב את חופש הפעולה המבצעי של צה"ל. הכלי שבאמצעותו אנו מתמודדים עם אתגר זה, ה"מגן" שלנו, אם תרצו – הוא בראש ובראשונה היותו של צה"ל צבא שומר חוק.

"בנוסף, היותו נתון לפיקוח ולבקרה של מערכת משפט עצמאית, מקצועית ואפקטיבית. אין לנו "מגן" אחר", אמרה. " הבקרה והפיקוח העצמאיים והמקצועיים, מאפשרים לוודא כי פעולותיו של צה"ל עולות בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי והבין-לאומי".

עמית בכר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
עמית בכר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, נשא אף הוא דברים בוועידה, ואמר כי "אנו חווים ניסיונות יומיומיים להחליש את מערכות המשפט ואכיפת החוק ולפגע בתדמיתם הציבורית. תפקידה וחובתה של לשכת עורכי הדין להתייצב ולהגן על שלטון החוק ועל המשטר הדמוקרטי בישראל".

הוא הבטיח: "נחסום בגופנו את ההסתה נגד השופטים ושומרי הסף, נפעל להסברה בציבור על דמוקרטיה ומשפט; והתפקיד הזה מקבל משנה חשיבות, גם בכל הקשור למערכת החינוך, והחדירה של פורום קהלת וגורמים משיחיים נוספים לספרי הלימוד, שמנסים להציג לתלמידי ישראל תמונה מעוותת וחסרה על מערכת המשפט במדינה דמוקרטית.

"אנחנו כבר עמוק בתוך משבר חוקתי, כששרים ומנהיגים רואים את האפשרות של אי קיום צו בית משפט כלגיטימית. אי קיום של צו בית משפט איננו משבר אלא חורבן של ממש. שר שלא יקיים צו בית משפט הוא מפר חוק על כל המשתמע מכך".