הדיווח הבוקר (שני) על מעצרם של חמישה ישראלים, בני 19 ו-20, בחשד לאונס צעירה בריטית בת 20 במלון באיה נאפה התווסף לשרשרת אירועים דומים שבהם היו מעורבים, לכאורה, ישראלים בשנים האחרונות. 

מפגין תקף את השר וסרלאוף: "תתחפף מפה, סע לגרמניה"

בחודש שעבר התלוננה צעירה בריטית במשטרה אתונה כי נאנסה על ידי ישראלי אותו פגשה במועדון לילה בבירת יוון, וכי חבריו תיעדו אותם בעת האונס. לאחר שדרשה מהם להפסיק לצלם, היא נמלטה מהמקום ופנתה למשטרה המקומית. 

כחודש בלבד לפני כן התלוננה צעירה בריטית נוספת, בת 19, כי צולמה בחשאי ברודוס על ידי ישראלי כאשר קיימה יחסי מין עם אחד מחבריו, שגם הוא תושב ישראל.

רכב של משטרת קפריסין עם העצורים הישראלים (צילום: רויטרס)
רכב של משטרת קפריסין עם העצורים הישראלים (צילום: רויטרס)

בשנת 2019 התפוצצה הפרשה הזכורה מכולם, כאשר 12 ישראלים נעצרו בחשד לאונס קבוצתי של צעירה בריטית בת 19 באיה נאפה שבקפריסין. התיירת, תושבת מחוז דרבישייר, קיימה יחסי מין בהסכמה עם אחד הישראלים, שמעון "סם" יוסופוב, מספר ימים טרם האירוע, שבמהלכו נאנסה, לטענתה, על ידי חבריו בחדר מלון. 12 הישראלים נעצרו ונחקרו במשטרת פאראלימני, וממצאי החקירה אכן העלו כי קוימו יחסי מין בחדר המלון המדובר.

כשבוע וחצי לאחר מעצרם שוחררו הישראלים, ובהמשך נסגר התיק נגדם, והתיירת הואשמה בתלונת שווא והורשעה. בהמשך ערערה לבית המשפט העליון והרשעתה נמחקה.

באותה שנה נחשדו שני ישראלים באונס תיירת גרמנית בכרתים. השניים, בני 29 ו-35, נחשדו בכך שאנסו את הצעירה, בת ה-19, בבית מלון באי. בתום חקירתם הם שוחררו וחזרו ארצה.

הישראלים ששוחררו מקפריסין חוגגים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
הישראלים ששוחררו מקפריסין חוגגים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, אמרה בעקבות האירוע האחרון כי, "לצערי הרב, אנחנו שומעות היום על מקרה נוסף בו צעירים ישראלים יצאו לחופשה, וכחלק מהבילוי בחופשה, הם חשודים כי אנסו תיירת. החשדות הללו מצטרפים לשורה של מקרים של פגיעות מיניות קבוצתיות שהתרחשו בחו"ל ע"י חבורות של צעירים ישראלים, שנסעו יחד, וכחלק מפריקת העול בבילוי אנסו, צילמו והפיצו את הסרטונים".

לדבריה, "מקרה זה מציב תמרור אזהרה בפני החברה הישראלית כי אין מדובר במקרה בודד, אלא מתפתחת כאן תופעה מסוכנת של פגיעות מיניות קבוצתיות, כחלק מתרבות הבילוי בחו"ל, כפי שקרה ב-2019 באיה נאפה, לפני כחודש ברודוס וב-2019 בכרתים. למערכת החינוך בישראל יש תפקיד קריטי בחינוך בני הנוער למיניות בריאה ולמניעת פגיעה מינית, לשיח על מהי הסכמה וכמובן על סוגית הצילום והפצת הסרטונים המהווים עבירה פלילית לכל דבר".

יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה למעצרם של הישראלים בקפריסין בחשד לאונס תיירת בריטית: "בזמן שראש ממשלת ישראל בביקור מדיני בקפריסין את הכותרות תופסת הידיעה על ישראלים שחשודים באונס; משהו לקוי מאד בחינוך שמקבלים בני נוער בישראל".

"חבל שישראל מתפרסמת פעם אחר פעם בנסיבות כאלה", הוסיפה פאר. "כשראש ממשלת ישראל נמצא בקפריסין בביקור מדיני את הכותרות הראשיות תופסת הידיעה על ישראלים החשודים באונס. אין ספק שמשהו לקוי מאוד בחינוך שמקבלים בני נוער בישראל. וזאת ללא קשר למקרה עצמו. חלק מבני הנוער נוסעים בחבורות לאילת או לקפריסין וחלקם פורקים כל עול. משתכרים, שוברים, מעורבים בקטטות ועל הדרך מטרידים ולעתים אף אונסים".