הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מיהם הידועים בציבור?
בגדול (מאד) ידועים בציבור הם בני זוג ללא נישואין. 

הסיבות לאי הנישואין יכולה להיות מגוונת, בין אם זה זוג שלא רוצה להתחתן באופן דתי, זוג שלא רוצה להתחתן בכלל, זוג שלא יכול להתחתן באופן דתי (למשל כהן וגרושה), זוגות חד מיניים, ועוד. 

מעבר לעובדה שהם בני זוג, הם צריכים לקיים גם תנאי של "קיום משק בית משותף". בד"כ – אבל ממש לא בכל מקרה – זה אומר מגורים משותפים וניהול משק בית משותף. במילים אחרות, ידועים בציבור, הם זוג שחצה את הרף של "חברים" והם לא מתנהלים כמו "שותפים לדירה", אלא כמו זוג. 

למרות מה שאמרנו, חשוב לדעת, שכבר היו מקרים בהם, גם אם הזוג לא גר יחד תחת קורת גג אחת, הם הוכרו כידועים בציבור, כיוון שהוכח שהם ניהול משק בית משותף, למרות שגרו בדירות נפרדות (או כדברי ביהמ"ש: העובדה שהם גרו בשתי דירות נפרדות היא כאילו הם "גרו באותה דירה בחדרים נפרדים").

ליצירת קשר עם עו"ד הילה צאירי לחצו כאן

כמה זמן הם צריכים לנהל משק בית משותף כדי להיחשב כידועים בציבור?
גם כאן אין תשובה חד משמעית, ולפעמים התשובה תלויה במי שואל.

למשל, חוק הירושה קובע (סעיף 55) שבני זוג שקיימו משק בית משותף, בשעת פטירתם אף אחד לא נשוי לאחר, ואין צוואה – הם יורשים האחד את השני, ממש כמו זוגות נשואים. 

זה אומר שבד"כ בן הזוג יורש חצי, ולפעמים אפילו 2/3 (!) מהעיזבון של הנפטר. סכומים לא קטנים. במקרה שבת זוג תבעה את מחלקת התשלומים של צה"ל, אחרי שבן זוגה נפטר, ביהמ"ש הכיר בה כאלמנת צה"ל למרות שגרו יחד פרק זמן של 3 חודשים בלבד. 

בהקשר של ירושה, הכירו גם בפרק זמן של 6 חודשים בלבד, כדי לקבוע שבני הזוג היו ידועים בציבור, ולכן יורשים האחד את השני. [התיקון לחוק הירושה, מדבר על כך שיידרש מינימום של 3 שנים של מגורים משותפים, כדי להיחשב כידועים בציבור].

לעומת זאת, קרן פנסיה, שמשלמת פנסיה לבן הזוג הידוע בציבור, מתְנה מינימום זמן של מגורים משותפים, כדי שניתן יהיה לקבל את הפנסיה, בד"כ לפחות שנתיים ואף שלוש שנים. לכן השאלה, כמה זמן הם צריכים לגור יחד, תלויה בשאלה, באיזה הקשר אנחנו שואלים האם מגישות זכויות. 

בקיצור – הרבה מאד תחום אפור, ואין תשובות ברורות. לכן מאד חשוב לא להשאיר את ההחלטות בידי בימ"ש, אלא להסדיר את הדברים מראש. 

אז מה? כל פעם שנעבור לגור עם מישהו כדי "לבדוק" את הקשר, נצטרך לערוך הסכם? כן ולא. 

לגבי עריכת צוואה, התשובה דווקא פשוטה – לעשות. צוואה עושים פעם אחת, והיא תהיה זאת שקובעת גם אם הכרנו מישהו, נפרדנו והכרנו עוד מישהו. 

נצטרך לשנות אותה, רק במקרה שנרצה להעניק לבן.ת הזוג זכויות (למשל זכות מגורים בדירה לפרק זמן מסוים אחרי הפטירה).

לגבי הסכם, ההמלצה היא שכאשר הקשר הפך למחייב, עברנו לגור יחד, אנחנו מבלים את החגים יחד, המשפחה מכירה, החלטנו להביא יחד ילדים וכיוצ"ב, או כאשר יש הרבה מה לסכן, למשל כאשר יש לי רכוש רב כמו דירה משלי ועוברים לגור בה, זאת הזדמנות לשבת ולדבר על הקשר ביננו ואיך אנחנו רואים את השיתוף הרכושי. 

עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)
עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)

אז מה צריך לעשות?

1. הסכם לחיים משותפים 
הסכם לחיים משותפים קובע איך הזוג רואה את השיתוף הרכושי שלו. האם הם רוצים להיות שותפים בכל הרכוש?  האם הם בכלל רוצים להיות שותפים ברכוש, או שכל אחד יישאר עם הרכוש שלו, גם לגבי רכוש שייצבר אחרי הזוגיות? (מאפיין בד"כ זוגות בפרק ב')

האם הם רוצים שכל אחד יישאר עם הרכוש שהוא בא איתו לקשר, אבל רכוש חדש שנצבר, יהיה משותף לשניהם? האם רוצים שיהיה רכוש משותף, אבל מבקשים להחריג מתנות, ירושות או עסקים? 

אם נפרדים, האם מישהו צריך להמשיך ולשלם משהו למישהו? אם גרים בדירה של אחד מהצדדים, תוך כמה זמן הצד השני, צריך לפנות אותה?

אם רכשנו נכס משותף יחד, איך נפריד אותו? האם יהיה לנו חשבון בנק משותף?

במילים אחרות, צריך להחליט שאם וכאשר נחליט להיפרד (או נכפתה עלינו פרידה, במקרה של מוות חס וחלילה), מה המשמעות הכלכלית של זה? 

בהסכם כזה חשוב לקבוע חוץ ממה יהיה משותף, גם איך תתבצע הפרידה, מבחינה כלכלית, רכושית. 

2. צוואה
ההסכם לבדו לא מספיק! 

זאת שגיאה שעושים הרבה אנשים, לרבות עורכי דין. גם אם נרשם בהסכם שבמקרה של פרידה, כל אחד נשאר עם הרכוש שלו, ואין שום שיתוף, זה לא משנה. הסכם הממון קובע מה יהיה החלק של כל צד במקרה שנפרדים.

אבל, פרידה יכולה להיות גם במקרה של מוות. במקרה כזה, מה שכתוב בהסכם הוא רק השלב הראשון. הוא קובע מה יהיה חלקו של כל צד. איך יתחלק החלק הזה ליורשים? את זה קובע רק חוק הירושה. לכן, אם יש רק הסכם ולא דאגנו לערוך צוואה אנחנו חשופים לכך שהידוע.ה בציבור יירש חצי מהרכוש. 

מה אפשר לרשום בתוך הצוואה? מה שרוצים; ניתן לרשום שבן הזוג לא מקבל דבר, מקבל סכום מסוים, אחוז מסוים, מקבל הכל, או זכות מגורים לגור בדירה לזמן קצוב ואת המיטלטלין. 

אפשר לקבוע כל דבר אבל חשוב להביע את רצוננו, כדי שלא יהיו מחלוקות. 

3. פנסיה 
הרבה בני זוג לא רוצים שבן הזוג יקבל רכוש במקרה של פרידה או יירש אותם, אבל אין בעיה שיקבל את הפנסיה אם בן.ת הלך לעולמו. כדי שידוע.ה בציבור יקבל את פנסיה של בן.ת הזוג, הוא צריך לקבל לעשות כמה פעולות ולדעת כמה דברים מראש. 

מכיוון שפנסיה היא לא חלק מעיזבון, הידוע.ה בציבור צריך לעמוד בתנאים שנקבעו בתקנון של קרן הפנסיה. במילים אחרות, בן הזוג הנפטר, לא יכול לערוך צוואה שבה הוא מצווה את הפנסיה לבן.ת הזוג. קרן הפנסיה תשלם את הפנסיה רק למי שעומדים בתנאים שלה. 

מה התנאים? כל קרן פנסיה והתנאים שלה. קל למצוא את התקנונים השונים באינטרנט ולבדוק. לרוב מדובר על מגורים משותפים של בין שנתיים לשלוש והוכחה של חיים משותפים כבני זוג. 

במרבית המקרים, קרן הפנסיה לא מסתפקת ב"מגורים משותפים" ותחפש סממנים נוספים לזוגיות, למשל; תמונות מטיולים, תמונות מאירועים משפחתיים, חגים יחד. היא יכולה לבקש תצהירים מבני המשפחה, או מהשכנים שמכירים את הזוג כזוג.

לעיתים מבקשים לראות את רישום הכתובת במשרד הפנים, צילום שני השמות על תיבת הדואר או חשבונות ארנונה וחשמל משותפים. חשבון בנק משותף יכול גם הוא להוות סממן לזוגיות (למרות שלפעמים גם לזוגות נשואים יש חשבונות בנק נפרדים). 

דיווח לביטוח לאומי על היות הצדדים ידועים בציבור (ראה סעיף הבא) ועוד. 

אם אחרי כל המסמכים והמידע שהבאתם לקרן הפנסיה, היא עדיין לא מוכנה לתת את הפנסיה, אל דאגה – זה לא סוף פסוק. אפשר להגיש נגד קרן הפנסיה תביעה בבית הדין לעבודה, ולפעמים יותר קל לשכנע את בית הדין שהצדדים היו ידועים בציבור, מאשר את קרן הפנסיה.  

4. קצבת שארים (ביטוח לאומי)
אחרי שהנפטר הלך לעולמו, בן.ת הזוג זכאים לקבל קצבת שארים. בדומה לקרן פנסיה, גם כאן נצטרך להוכיח לביטוח לאומי שהיינו ידועים בציבור. 

אלא שמכיוון שיש לא מעט בתי אב שגרים ללא נישואין, בביטוח לאומי ישנה אופציה לדווח על הצדדים כבני זוג בביטוח לאומי. במקרה כזה, במקרה של פטירה של אחד הצדדים, הצד השני יהיה זכאי לקצבת שארים, ממש כאילו היו נשואים.

בנוסף באמצעות טופס זה, לפעמים יהיה יותר קל לשכנע (את קרן הפנסיה או את בית המשפט), שהצדדים אכן היו ידועים בציבור.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר