בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (שני) את עונשם של ארבעה שוטרים ששדדו פלסטינים, התעללו ותיעדו את מעשיהם לפני כשלוש שנים במעבר "מיתר".

איומים וסחיטות בבית הכלא: ראש ארגון הפשיעה קוטייר עודה הואשם

השוטרים הודו והורשעו, במסגרת הסדר טיעון, במעשים שביצעו וביהמ"ש גזר עליהם 4 שנות מאסר, 3 שנות מאסר, שנה וארבעה חודשי מאסר ו-8 חודשי עבודות שירות. כמו כן נגזרו על הארבעה, מאסר על תנאי, קנס כספי ופיצוי למתלוננים, כל אחד לפי חלקו.

על פי כתבי האישום, במסגרת תפקידם של הנאשמים כשוטרי מג"ב, הם אבטחו פרצה בגדר בסמוך למעבר "מיתר", במטרה למנוע כניסה של פלסטינים לשטח מדינת ישראל.

במספר הזדמנויות, בעת שהיו הנאשמים בניידת משטרתית, כשהם לבושי מדי מג"ב וחמושים בנשק משטרתי, ותוך שהם מנצלים את סמכויותיהם ומעמדם, שדדו סכומי כסף מפלסטינים שנכנסו לישראל דרך הפרצה.

בכמה מן המקרים נקטו הנאשמים בשיטה במסגרתה חלקם השתמשו בכוח נגד הפלסטינים, כיוונו לעברם נשק, שוחחו עמם והציגו בפניהם מצג לפיו במסגרת תפקידם הם בודקים אותם ועורכים חיפוש על גופם, ובאותה עת נאשם אחר לקח לניידת את התעודות והארנקים של הפלסטינים, וגנב את כספם.

בכמה מהאירועים תיעדו הנאשמים את האלימות בה נקטו כלפי הפלסטינים באמצעות תמונות וסרטוני וידיאו במכשירי הטלפון הניידים שלהם, ובחלק מהמקרים עטו הנאשמים מסיכות פנים כדי למנוע זיהויים.

לאחר חקירה של צוות דרום במחלקה לחקירות שוטרים, הוגש כתב אישום נגד חמישה שוטרים, ובמסגרת הסדרי טיעון בין הצדדים הודו הנאשמים והורשעו, כל אחד על פי חלקו, בעבירות רבות וחמורות שיוחסו להם בכתבי האישום, בין היתר, ביצוע עבירות של שוד מזוין, הפרת אמונים, תקיפה בנסיבות מחמירות וקשירת קשר לביצוע פשע.

במסגרת הטיעונים לעונש טענה המחלקה לחקירות שוטרים, באמצעות עו"ד עדי וולנרמן, כי השוטרים ניצלו לרעה את כוחם ומעמדם ואת האמון שניתן בהם וניצלו את חולשתם של הפלסטינים, לעיתים תוך שהם מאיימים עליהם בנשק ואף מכים אותם, ומתוך הנחה שמכוון שמדובר בשוהים בלתי חוקיים הם לא יפנו לרשויות אכיפת החוק להתלונן נגדם.

ביהמ"ש קבע כי "הנאשמים הסבו נזק לא רק לתדמית גורמי אכיפת החוק אלא גם לשמה הטוב של מדינת ישראל שאגב ניהול מערכה קשה אל מול גורמים עוינים, שונים ורבים המבקשים לפגוע בה וביושביה, נאבקת להוכיח את מוסריותה וטוהר נשקה בכל זירה אפשרית, גם בהקשר של ההתנהלות מול האוכלוסייה הפלסטינית".

גזר דינו של הנאשם החמישי בפרשה יינתן בהמשך.

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה התנהלות מעין זו שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי הארגון ונורמות ההתנהגות המצופות מכל שוטר. עם הגשת כתב האישום כנגד השוטרים (באוגוסט 2020), אשר שימשו אותה עת כשוטרי חובה, נוכח חומרת מעשיהם, הוחלט להעבירם לצה"ל".