לאחר ציפייה ארוכה, הדיון בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות יצא היום (שלישי) לדרך. הדיון ההיסטורי בהרכב מלא של שופטי העליון, הביא איתו לא מעט רגעים שיזכרו עוד זמן רב. 

סולברג עקץ את נציג היועמ"שית: "חושד שאתם לא חוששים לדמוקרטיה"
"קונספציית בת יענה": עו"ד אילן בומבך עורר סערה

נשיאת העליון אסתר חיות אמרה לנציג הממשלה אילן בומבך, כי "אנחנו מדברים על עילת סבירות שקיימת איתנו עשרות בשנים, יש שיאמרו מאז קום המדינה, או 40 שנה במתכונת הזו, ועכשיו ואתם באים וחוסמים את כל בית המשפט מלהעניק סעד לבעלי דין שבאים ומבקשים להתעלות בעילה הזו. 

עוד הוסיפה: אתם באים ואומרים 'בית המשפט לא יכול לדון', יש אלפי החלטות פרטניות ששרים מקבלים ומאצילים סמכות שנוגעים לאזרחים ליום-יום שלהם, ובאים ומלינים על כך שהחלטות אינן סבירות. הרבה פעמים, אולי ברוב המקרים אנחנו לא מתערבים, אבל יש מקרים שנדרש לתת סעד. החוק הזה חוסם את האפשרות הזו לכל בתי המשפט בארץ, לא רק לבית המשפט העליון". 

מוקדם יותר, התייחס בומבך למגילת העצמאות, וסיפק אמירה מעוררת מחלוקת: "בגלל שהסמיכו 37 אנשים שהיו חתומים על הכרזת העצמאות, המהירה, בהולה חפוזה, שברגע האחרון עוד היו טיוטות, זה אמור לכבול מי שיהיו בעתיד? יעלה עלה דעת דבר כזה?".

אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמו כן, תקף: "מה שמונח על הכף היא האפשרות שלמעשה בית המשפט הנכבד הזה לראשונה בתולדותיו יתערב בחקיקת יסוד, וכל זאת ללא שיש לו בדל של סמכות ואחיזה של סמכות". 

כשטלי גוטליב התפרצה לדיון
במהלך הדיון, השופט יצחק עמית פנה לנציג הממשלה עו"ד בומבך ואמר כי "דמוקרטיה לא מתה במכה אחת, היא מתה בשורה של צעדים קטנים". מיד לאחר מכן התפרצה חברת הכנסת טלי גוטליב: "הכנסת לא פוגעת בדמוקרטיה ושומרת עליה מכל משמר". נשיאת העליון, אסתר חיות, השיבה: "גברת גוטליב היות והיא גם עורכת דין אז היא יודעת שבבית המשפט לא פורצים מהספסלים".

רוטמן לשופטים: "העם הוא הריבון, אל תנסו לקחת לו את הדמוקרטיה והאמון בה"

השופטת חיות רשמה עימות גם עם יו"ר ועדה החוקה שמחה רוטמן. "העותרים, ולצערנו הרב, גם היועצת המשפטית לממשלה, מציעים בפני כבודכם טכניקות משפטיות שונות ומשונות, מן הגורן ומן היקב, מבנגלדש, מאוגנדה ומפקיסטן, כדי לפסול את התיקון לחוק יסוד - השפיטה", ציין. 

עוד אמר: "והם מציפים את כבודכם בשאלות שונות ומשונות. האם ניתן לפסול מכוח דוקטרינת התיקון החוקתי הלא חוקתי, או על פי העיקרון של שימוש לרעה בחוקי יסוד, או בכלל על פי העקרונות של המשפט העברי שבאו לידי ביטוי בפסק הדין בעניין מס דירה שלישית".

שמחה רוטמן (צילום: אבשלום ששוני)
שמחה רוטמן (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך דבריו, השיבה לו חיות: "אנחנו לא עוסקים בכבודנו אלא באינטרסים החיוניים של הציבור". רוטמן השיב: "אתם בניגוד עניינים", חיות הגיבה לדבריו: "חבל לי שאתה מדבר במונחים של כבוד".