בג"ץ תווי המזון: השופטים החליטו בדיון היום (רביעי) שלא יעצרו את חלוקת התווים לשנת 2023 שנועדו לחגים, אבל הודיעו על הקפאת הכספים שיועדו ל-2024 כדי לפקח על אמות המידה שייקבעו לחלוקתם ועל מנת לייצר מנגנון שוויוני יותר לחלוקה הבאה.

היועמ"שית נגד בג"ץ: "אין עילה להתערבות שיפוטית במתווה דרעי לתווי המזון"
"תווי דרעי" אושרו בוועדת הכנסת: אלו הזכאים למענק | כל הפרטים

הרכב השופטים ציין כי המדינה הצהירה כי היא תערוך בחינה מחודשת שתתייחס הן לאופן התקצוב, מסגרתו ותכנו (לרבות המסגרת הסטטוטורית), הן לאמות המידה שייקבעו לזכאים. הבחינה תיערך בהתייעצות עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. "בנסיבות אלה, לאחר שבחנו את השינויים שכבר בוצעו בהתייעצות עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אם כי מבלי לנקוט עמדה ביחס לכך), מטעמים של מאזן הנוחות, ובשים לב לעובדה שתקופת החגים עומדת בשער, אנו מסייגים את תחולתו של הצו הארעי (שניתן ביום 7.9.2023), באופן שהוא לא יחול על סך של 400 מיליון ש"ח שנועדו לחלוקה בשנת 2023", נכתב.

כזכור, אתמול הגנה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, על המתווה וטענה כי "בהעדר עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת הממשלה ובאמות המידה, וממילא גם דינן של הבקשות לצו ביניים להידחות". לדבריה, "אמות המידה מקיימות אף את מבחן המשנה השלישי של המידתיות, מבחן המידתיות במובן הצר, הבוחן את היחס בין הפגיעה הנטענת בזכות החוקתית לבין התועלת החברתית הגלומה ביישום ההסדר".

הזכאות לקבלת התווים תינתן למקבלי הנחה של 70% בארנונה, מקבלי הבטחת הכנסה וכאלה שהוכיחו כי הכנסתם נמוכה ביחס למספר הנפשות במשק הבית.

עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון: "העתירה שלנו הצביעה על קריטריונים לחלוקה המפלים באופן קיצוני בין האוכלוסיות, פוגעים בזכויות יסוד של ניצולי שואה, אמהות חד הוריות והאוכלוסיה הנזקקת ביותר ואשר עצם גיבושם התנהל בהליך פגום. אנחנו מברכים את בית המשפט על כך שדרש מהממשלה להתנהל בצורה שקופה ושוויונית יותר בהמשך. נעמוד על המשמר לוודא שהליקויים הרבים והאפליה האסורה שבמתווה החלוקה הנוכחי לא יעמדו על כנם במתווה החלוקה של השנה הבאה, ונאחל לכל בית ישראל חג שמח ושנה טובה".

עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית לעמותת חדו"ש- לחופש דת ושוויון: "אנחנו מברכים על כך שבית המשפט הורה למדינה להימנע בשנה הבאה לנהוג באופן הלא ראוי שהיא נהגה השנה ואנחנו מקווים שתקציב 2024 ו-600 מיליון השקלים, אכן יועברו לקידום הביטחון התזונתי בהתאם להמלצות המועצה הארצית לביטחון תזונתי, ולא כמתנות לחג שניתנות לכאורה ממפלגה מסוימת כפי שנעשה כעת".