דרמה משפטית: שופטי בג"ץ ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר החליטו היום (חמישי) להוציא צו על תנאי בדיון בעתירות שעניינן אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, והורו לשר המשפטים יריב לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. כעת שר המשפטים יצטרך להסביר מדוע אין לקבל את העתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, יו"ר האופוזיציה לפיד ואחרים. 

נתניהו העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית של פרשת הצוללות

בהחלטת השופטים נכתב כי "מוצא בזאת צו על תנאי המופנה למשיבים 1 ו-2 בעתירות כולן, והמורה להם לייתן מדוע לא יפעיל המשיב 1 (לוין) את סמכותו לפי סעיף 7(א) לחוק בתי המשפט, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי".  

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

אתמול הגיש לוין את עמדתו בנושא לבג"ץ, וכתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה". בעמדתו ביקש לוין מבג"ץ לדחות את העתירות שדורשות לחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ואמר כי הסמכות לכינוסה היא שלו בלעדית ואין מקום להתערב בהחלטתו. 

לדבריו, החלטתו התקבלה במסגרת "מו"מ קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית", שלשיטתו בית המשפט לא צריך להכריע אותה.

כזכור, בשבוע שעבר פרסם בג״ץ פרסם את החלטתו לגבי הוצאת צו על תנאי טרם הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. בהחלטתו ציין בג"ץ כי על הממשלה ושר המשפטים להתייחס לאפשרות שיוצא הצו המבוקש, כפי שקרה כעת, כאמור. 

יו"ר האופוזיציה לפיד הגיב להחלטה ואמר כי "החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי לשר המשפטים לוין היא מסר ברור של בית המשפט לממשלת ישראל: אזרחי ישראל חשובים יותר מהפוליטיקה. בג"צ אומר היום את מה שאנחנו אומרים כבר חודשים, שר המשפטים לוין לוקח בשבי את הועדה למינוי שופטים ואת אזרחי ישראל ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "רגע לפני בוא החגים, בהם נתייצב כולנו בפני בית דין של מעלה, בית המשפט מזכיר לכולנו, ובמיוחד לשר לוין, שהחוק חל על כולנו. גם על מי שמנסה בכל כוחו להסירו מעליו ולחרב את שלטון החוק".

מטעם עו"ד אוהד שלם ועו"ד יעקב כרם המייצגים את ממשלת ישראל ושר המשפטים נמסר כי: "החלטת בית המשפט העליון ניתנה בחוסר סמכות,  שכן על פי תקנות סדרי הדין אין לבית המשפט סמכות לתת צו על תנאי לאחר שהמשיב זומן לדיון והגיש תגובה מטעמו, שמהווה למעשה תגובה לבקשה למתן צו על תנאי. על כן הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול הצו".