פרסום ראשון: תקלה באתר 'נט המשפט', גורמת לפגיעה חמורה בפומביות הדיון ובזכות הציבור לדעת. אתר נט המשפט, הוא האתר במסגרתו מתנהלים כל ההליכים שאינם בבית המשפט העליון. מהליכים אזרחיים, ועד ההליכים הפליליים החמורים ביותר.

הוטל צו פרסום: התפתחות דרמטית בחקירת ראש עיריית פתח תקווה
"לשחוט את השוטרים": תושבי חיפה נעצרו בחשד לאיומים ברשת

במדינה דמוקרטית, בתי המשפט מתנהלים באופן פומבי. בעידן הדיגיטלי, החלטות ופסקי דין של בית המשפט העליון מוסדרים באתר מיוחד לבית המשפט העליון, בעוד החלטות ופסקי דין של כל שאר הערכאות מפורסמים באתר נט המשפט. כך, אזרחים יכולים להיכנס לאתר נט המשפט ולחפש פסקי דין אזרחיים וכן הכרעות דין או גזרי דין פליליים. ישנה חשיבות גדולה לכך שאזרחים יהיו יכולים לצפות בהחלטות שיפוטיות, בעיקר כשמדובר במשפט פלילי.

בניגוד להחלטות בית המשפט העליון שמתפרסמות באופן מידי, החלטות של שאר הערכאות מתפרסמות רק לאחר 48 שעות. לאחר מכן, באופן עקרוני, כל אזרח יכול לראות פסקי דין, הכרעות דין או גזרי דין. עם זאת, בחודשיים האחרונים, כאשר אזרחים מחפשים הכרעות דין או גזרי דין, הם יכולים לראות רק תיקים בבתי המשפט לענייני תעבורה. תיקים פליליים אחרים, לא ניתן לראות. בנוסף, גם הצפייה בתיקים של בתי המשפט לענייני תעבורה מוגבלים וניתן לראות אותם רק חודש(!) לאחר שניתנו.

התקלה היא בעצם כפולה. התקלה הראשונה היא שכאשר מתבצע חיפוש אחרי פסק דין פלילי, שמורכב מהכרעת דין ומגזר דין, ניתן לראות רק החלטות מבתי משפט לתעבורה. כל שאר התיקים לא קיימים. התקלה השנייה היא שגם את התיקים הללו ניתן לראות רק לאחר חודש. צילומי המסך המצורפים לכתבה נעשו הבוקר, בהם ניתן לראות את התקלה בבירור.

בפנייתנו לרשות השופטת בעניין צירפנו מספרי תיקים שונים בהם ניתנו הכרעות דין או גזרי דין, אך הם אינם מופיעים באתר כאשר מתבצע חיפוש. מהרשות השופטת לא נמסרה תגובה.

עו"ד אלעד מן, יועמ"ש תנועת 'הצלחה', מסר ל"מעריב": "שקיפות ופומביות של הליכים משפטיים והחלטות שיפוטיות בזמן אמת הוא מיסודותיה של מערכת משפט תקינה. צריך לפעול ככל שניתן לפרסום נטול הפרעות או עיכובים של החלטות שיפוטיות בתחום כלשהו לידיעת הציבור ולטפל בתקלות ובחסמים במהירות, ביעילות ובנחישות".