בעקבות עתירה של התנועה הרפורמית, נשות הכותל והבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, הוציא היום (שלישי) בית המשפט העליון צו על תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא נמנעת מזה שנים ארוכות מהעמדתו לדין משמעתי של רבה הראשי של העיר ירושלים – הרב עמאר, אשר מתבטא שוב ושוב באופן מסית פוגעני ומבזה כלפי הציבור הרפורמי, קהילת הלהט"ב ונשות הכותל, בניגוד לדין המשמעתי לו הוא מחויב כרב עיר. 

"הזכויות לא בורחות לשום מקום": לקראת עזיבתה - אסתר חיות במהלך מפתיע
העבירו כספים עבור חמאס: אישום הוגש נגד שני פעילי הטרור
 
עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה אמר: "בית המשפט העליון הכיר בחומרת התבטאויותיו המסיתות המבזות והפוגעניות של הרב עמאר, שמשתלח באופן חוזר ונשנה ברפורמים, בקהילת הלהט"ב ובנשות הכותל. בהוצאת הצו שלח בית המשפט מסר חד וברור לשר לשירותי דת כי התעלמותו מהתנהלות חמורה זו וסירובו לנקוט צעדים משמעתיים נגד הרב עמאר היא בלתי מתקבלת על הדעת". 

העתירה לבג"צ הוגשה לאחר פרק זמן של כארבע וחצי שנים בהן פנתה התנועה הרפורמית ליועמ"ש ולשרי המשפטים 16 פעמים בהן מפורטות 20 התבטאויות חמורות שלא זכו לשום תגובה. בין ההתבטאויות : "רשעים העושים כל עוולה שבעולם נגד התורה" (על הרפורמים) "אכפת להן מהתפילה? אכפת להן מהתורה? אכפת להן מהכותל והמקדש? כל מה שאכפת להן זה לעקור את התורה, לדרוס ולרמוס ולזלזל בכבודה של תורה... השטן מבלבל." (על נשות הכותל) ו-"עשו את המצעד של התועבה, שהם כביכול מתגאים בו, אוי לה לאותה בושה, אוי לה לאותה חרפה, בהמות וחיות לא מתנהגות ככה." (על מצעד הגאווה בי"ם).
  
בדיון שנערך בבית המשפט העליון ב- 21.9.23 הבהירו העותרות כי התנהלות המדינה מעלה תמונה חדה וברורה של ניסיונות חוזרים ונשנים לפעול בכל דרך אפשרית על מנת להימנע מאכיפת הדין המשמעתי החל על רבני ערים על הרב עמאר.

נילי מדרר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: "אסור להעלים עין מהתבטאויות מסיתות חמורות כל כך. לא רק שרב העיר ירושלים מועל בתפקידו כשהוא ממשיך פעם אחר פעם להסית ולבזות את הציבור הלהט"בי, את חברות וחברי הקהילות הרפורמיות ואת נשות הכותל, במקום לשלוח מסר של סובלנות, הכלה וקיום משותף. אם הממשלה לא שומרת על אזרחיה, לא מציבה גבול לחופש הביטוי ומאפשרת לרב עיר ללעוג ולהשמיע דברי בוז ושנאה ביחס לקבוצות בחברה הישראלית, גם היא מועלת בתפקידה. נעמוד כחומה בצורה עבור הקהילה שלנו״. 

יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל: "אנחנו שמחות על שבג״צ מורה למדינה להסביר מדוע אינה מעמידה את הרב עמאר לדין משמעתי. את תוצאות ההסתה של דבריו הרב עמאר ודומיו  אנחנו חוות מידי חודש בכותל המערבי, כאשר אלפי בני אדם, הנשמעים לו ולרבנים מסיתים אחרים מגיעים להפריע לתפילתנו. לאדם כמו הרב עמאר, הנוקט בלשון משתלחת ומסיתה כלפי ציבורים שלמים, אין מקום בשירות המדינה וחובתה של המדינה להידרש לכך״.

סגן ראש עיריית ירושלים וסיעת מאוחדים אריה קינג בתגובה לעתירת התנועה הרפורמית כנגד הגרש"מ עמאר: "מסכת הצביעות של חונטת האליטה בראשות ממשלת בג"צ ממשיכה לפעול ביתר שאת. למותר לשאול היכן עמדתו של בג"צ כאשר ראש הממשלה לשעבר, מגה האנרכיסט אהוד ברק קורא שוב ושוב לשפיכות דמים ומייחל בריש גלי להצפת גופות של אנשי ימין בירקון? להיכן נעלם אותו בג"צ לנוכח קריאותיהם המופקרות של אותם לשעברים כדן חלוץ, חולדאי ואולמרט למלחמת אחים רווית דמים, לסרבנות תוך פגיעה אנושה בביטחון ישראל?".