תופעת היריקות וביזוי הנוצרים בירושלים: חמישה חשודים, בהם קטין, נעצרו הבוקר (רביעי) על ידי שוטרי מחוז ירושלים בחשד ליריקה לעבר נוצרים בכניסה לכנסייה בעיר העתיקה. אחד החשודים נעצר לאחר שזוהה בגין מקרה שהיה מוקדם יותר השבוע, וארבעת האחרים ממקרים שהתרחשו הבוקר, בהם חשוד שירק לעבר עובד בכניסה לכנסייה. כלל החשודים הועברו לחקירה במרחב דוד. את הצעדה, שבה תועד אחד החשודים יורק, הוביל הרב נתן רוטמן, אחיו של יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן.

בתוך כך, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הנחה לבחון מהלך שיאפשר הטלת קנסות מנהליים ואמר: "כל זה עדיין לא יפתור את הבעיה ביחס לאותם ילדים, חלקם צעירים מאוד הרבה מתחת לגיל העונשין, ושם צריך מעורבות משמעותית ומיידית של גורמי חינוך, דת והנהגה, ואחריות הורית, שכולם יוצאים באמירה ברורה וחד משמעית שמעשים אלו: אסורים, פסולים וראויים לכל גנאי״.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כוחות מג''ב בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות מג''ב בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

עוד אמר ניצב תורג'מן: ״לא נסבול גילויי שנאה כלפי אף אחד, יהודים, מוסלמים או נוצרים בעיר העתיקה ובכל מקום אחר בירושלים. האלימות והשנאה לאחר, לובשת צורות ופנים שונות. לצערנו אנו עדים להמשך התופעה הבזויה והמכוערת של גילויי שנאה כלפי נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר ע״י יריקה לעבר הרצפה בעת מעבר לידם ע״י קיצוניים. למי שעושה זאת, יש בעיה קשה קודם כל בחינוך, בתפיסת העולם ובכבוד לאחר. אנו מגנים את התופעה המכוערת הזו שפוגעת במרקם החיים הייחודי הקיים באזור הזה מזה שנים רבות הכולל מבקרים, מתפללים ומטיילים מכל הדתות- יהודים, מוסלמים ונוצרים, זה לצד זה״.

בנוסף מפקד מחוז ירושלים הנחה להקים במרחב דוד צוות חקירה מיוחד לטיפול בנושא והוסיף: "לצד מגוון האתגרים שלפתחנו, בימים האלו בפרט, יש חשיבות להמשך הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה בהקשר זה במוקדים הרלוונטיים בעיר העתיקה. לנוכח העובדה שרובם המוחלט של מקרי היריקות לעבר הרצפה בסמוך לנוצרים אינם מדווחים, עלינו ליזום זיהוי וטיפול באותם מקרים ולשלב את מצלמות מבט 2000, השוטרים בשטח, הניטורים ברשת וכל אמצעי אחר לניטור בזמן אמת או בדיעבד, ולטיפול חקירתי בכלים שברשותנו לרבות בחינת טיפול פלילי במקרים המתאימים בעילה של פגיעה רגשות דת".

ח"כ שמחה רוטמן התייחס למקרה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אחי (הצדיק) צעד היום בראש קבוצה של כאלף איש, וגם אני הקטן ביניהם, בתפילה ובסיבוב שערים. נאמרו שם דברי תורה, רקדו, התפללו ושרו. המשטרה במהלך הצעדה הזו עצרה ילד שלטענתה ירק אתמול על מישהו. לסיבוב השערים הזה יכול כל אחד שרוצה להגיע וללכת. עברנו שם ליד כנסיות, נזירים, מוסלמים, נוצרים ועוד. איש מהם לא פחד וחשש. הם עמדו במרחק נגיעה וצילום, עברו בתוך הקהל הצפוף". 

כוח קפלן בתגובה לחשיפה כי אחיו של רוטמן הוביל את צעדת היריקות: "אח אחד יורק על הנוצרים בזמן שאחיו יורק על ערכי מגילת העצמאות. מדינת ישראל נחטפה על ידי הקיצוניים ביותר, חבורה משיחית ומסוכנת שמבצעת בימים אלה את התכנית להשמדת ישראל. מולם כבר -40 שבועות מיליונים נאבקים. חובה עלינו לנצח".

קודם לכן, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התייחס לתופעה ואמר: "זה לא נכון, זה לא ראוי, זאת לא הדרך הנכונה זה מכוער ומגעיל. אבל אל תתנהגו כאילו זאת נורמה. ישראל מאוד בטוחה לתיירות נוצרית יש חופש דת במדינה בניגוד למדינות השכנות שלנו, יש לנו כאן מדינה נפלאה". בריאיון לכאן רשת ב' הוסיף: "כשבעבר אמרתי שזה מנהג יהודי קדום, הייתי עורך דין שגונן על המיוצגות שלו, נערות שירקו על מנזר. הייתי סבור שלא צריך לעצור ילדים, אלא להתמודד דרך חינוך והסברה. אני עדיין חושב שיריקה על נוצרים זה לא אירוע פלילי".