הפשיעה ברחבי המדינה משתוללת, כאשר כל "החוקים" וכללי הפעולה שהיו נהוגים בעבר נמחקו לחלוטין. כיום עבריין שרוצה לפגוע ביריבו לא בוחל באמצעים ומגלה תעוזה. גם כאשר מדובר באזרחים חפים מפשע, העבריינים יוצאים לפעולות נקם וחיסול, לעתים באמצע היום ובאזורי מגורים, והכל כדי למצות את כוונותיהם. 

סערת היריקות: אחיו של רוטמן הוביל את הצעדה, המשטרה ביצעה מעצרים 
חשש לקראת הצגת רמת הכשירות של חיל האוויר: "המצב אסוני, המדינה הולכת לאבדון"

חיסולו של אדיר איבגי בחצב ואירוע פיצוץ המען שבו נהרג העבריין שמעון רביבו באור יהודה, הם שניים מתוך עשרות אירועים חמורים שמעלים את זעקתו של הציבור, החש הפקרות ומגלה פחד ואימה למול מה שהוא מכנה "חולשתה של המשטרה", בהיעדר משילות ברחובות. 

רותם שלם בזירת האירוע באור יהודה (צילום :אלון חכמון)

"אי אפשר יותר לשמוע על היעדר תקנים ומחסור בכח אדם, זה כבר לא מעניין אף אחד. התחושה היא של אובדן שליטה, פחד ורחובות סוערים ואלימים. כמעט אי אפשר להסתובב ברחוב", אומר למעריב צעיר, תושב אור יהודה, שנקלע לזירת האירוע הקשה.

תושבת נוספת שחלפה במקום חששה לשוחח עם התקשורת, ומאוחר יותר הסכימה לומר: "מי צריך את כל הבלגאן הזה? הרי רואים פה שהמשטרה כבר לא מסוגלת להתמודד עם העבריינים, שלא בוחלים בשום אמצעים. שפעם אלה היו חילופי יריות, והיום זה עבר למטענים באמצע הרחוב בלי חשש, כאשר רכבים חולפים במקום. בעל כורחנו, אנחנו נמצאים בתוך סרט אימה. זו התחושה וזה מתסכל שאפילו הליכה לצורכי הנפש בשעת ערב מוקדמת יחסית הופכת לדרמה כזו וכובלת אותנו בתוך מחזות אלימות של להבות אש ענקיות, חלקי אופנוע שעפים ורוכב שעפים באוויר ודם שניתז לכל עבר. אלו תמונות שלקוחות כמו מסרטי מלחמה. עצוב שהגענו למקומות האלה, ואם לא יעשו מחשבה מקיפה ויתנו דגש על סיכול אינטנסיבי ואגרסיבי של הפשיעה שמעלה את הרף שלה - לא ידוע לאן נגיע עוד". 

הילה שחר בזירת האירוע באור יהודה (צילום :אלון חכמון)

התחושה הזו, כאמור, ניכרת בקרב מרבית התושבים שמשתדלים שלא לשתף פעולה ולהימלט מהמקום כמה שיותר מהר. לצד הביקורת של האזרחים על המשטרה, הם לא יכולים להסתיר את תחושת התסכול שלהם. "אני לא מבין איך פתאום יש כל כך הרבה שוטרים בזירה והפשיעה גואה", אומר למעריב מתנדב לשעבר במשטרה שהגיע בעצמו לזירת האירוע, כמי שמתגורר בסמוך לזירה ונחרד מעוצמת הפיצוץ שאירע אמש. 

גורמים במשטרה מציינים כי "הפשיעה היא נחלת כל מחוזות המשטרה, אבל אי אפשר להתעלם מהפעילות של המשטרה ומהסיכולים של לא מעט אירועים, תפיסות כלי נשק ומעצרים של חשודים. יחד עם זאת, אין ספק שכל אירוע, ובעיקר חיסול, מחזיר את המשטרה אחורה מבחינת אמון הציבור והתחושות. זה ברור לכל מי שעוסק בתפקידי חקירה, מודיעין וסיור בשטח כי המשטרה מותחת את כל השמיכה שלה מבחינת כוחותיה. יש פגיעה במנגנוני הכסף של ארגוני הפשיעה, וככל שאתה פוגע בהם זה ברור שמתחת לפני השטח קמות כנופיות פשע אלימות שמנצלות את התקופות הללו כדי לבוא חשבון עם אויביהן. הן אוגרות כח וכסף, ולדאבוננו מחירי החיסול בעולם העברייני הם בלתי נתפסים. זה יכול להסתכם באלפי שקלים".   

זירת הירי בצומת ראם (צילום: צילום מבצעי מד''א)
זירת הירי בצומת ראם (צילום: צילום מבצעי מד''א)

ר׳ מת״מ בחטיבת המודיעין, נצ״מ שמואל שרביט, מסביר כי "סיכול של הברחת נשק מהגבולות קוטע שרשרת של סחר באמצעי לחימה שעלולים להגיע לידיים עויינות של גורמי הפח״ע והפלילי. במשימה החשובה של המאבק בנשק הלא חוקי משלבת משטרת ישראל זרועות עם צה״ל ושב״כ ומהנתונים עד כה ניתן לראות שיש עליה בתפיסות הנשק וקו נחוש נגד נסיונות ההברחה עם כ-30 נסיונות כאלה שסוכלו כבר השנה כשבכל נסיון הברחה נתפסת כמו גדולה של כלי נשק ואמל״ח שמיועדים להכנס פנימה לשטח ישראל ולשמש מחבלים וגורמים פליליים במעשי רצח וירי מתוכננים , סוחרי הנשק חפצים בכסף המהיר ואותם לא מעניין אם הנשק יילך לשימוש מחבלים לפיגוע או רצח בכפר כזה או אחר.

"מאחורי כל סיכול שכזה יש עבודה של שבועות ולפעמים חודשים בתנאי מזג אוויר קשים תוך השקעה מקסימלית בכח האנושי ובטכנולוגיות העומדים לרשותנו , מודיעין , וסיוע של יחידות ארציות. מלבד סיכולי ההברחות הפעלנו השנה סוכנים שקרקעו עיסקאות נשק רבות והשמדנו מחרטות. העבריינים מנסים להגיע לכלי נשק בכל דרך, מהים האוויר וגבולות המדינה דרך מחרטות בשטחי הרשות וגניבות נשק מבתי מגורים ועסקים. בהנחיית המפכ״ל וראש אח״מ אנחנו ממקדים את הפעילות במחוללי הפשיעה המרכזיים ולמעשה ׳מייבשים׳ את ארגוני הפשיעה מנשק כסף וסמים כדי להשבית את פעילותם".