תל אביב הפכה בשבועות האחרונים לזירת עימותים בין מתפללים שדורשים להציב הפרדה מגדרית במרחב הציבורי לבין תושבים חילונים. מחר (שישי) צפוי לדון בית המשפט העליון בעתירה של ארגון "ראש יהודי", לאחר שעיריית תל אביב אסרה על קיום אירוע הקפות שניות של הארגון בתחומה. 

מכה לארגון: "ראש יהודי" לא יוכלו לקיים הקפות שניות בת"א
"הגענו לקבל צדק": ישראל זעירא פועל להגיע לכיכר דיזינגוף בשנית

גורמים בעיריית תל אביב ששוחחו עם "מעריב" לקראת הדיון מסרו כי לא צפוי להיות שינוי בעמדת העירייה שתוגש מחר לבית המשפט. העירייה סבורה כי מכיוון ש"ראש יהודי" הפרו את הנחיות העירייה במהלך יום הכיפורים, אין לעבור על כך לסדר היום. 

בעירייה הזכירו כי במהלך שמחת תורה יתקיימו עשרות אירועים בתל אביב, חלקם במימון העירייה: "תל אביב לא שונאת יהדות, להפך. ראש העיר הולך לאירועים הללו מהיום שהוא ראש עיר פחות או יותר. מדובר כאן באירוע ספציפי של גוף שלא הקשיב לכללים שנקבעו על ידי העירייה, ולאחר מכן גם על ידי בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון", מסרו. 

"לא ייתכן לתת לגוף כזה להמשיך לפעול 'כאילו כלום' מבלי להסדיר את ההתנהלות. הסיפור פה הוא לא 'שנאת דת' אלא אי עמידה בכללי רישיון".

אתמול, כאמור, דחה בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב את העתירה של ראש יהודי ולא אישר את קיומם של אירועי ההקפות השניות בתל אביב.

ישראל זעירא בכיכר ביום כיפור  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ישראל זעירא בכיכר ביום כיפור (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בהחלטה נכתב: "כאשר מדובר באירוע פרטי בשטח ציבורי שאין לאדם זכות קנויה בו, כאשר מצויות ברחבי העיר אלטרנטיבות רבות חלופיות לאירועים נשואי העתירה, הן בבתי הכנסת ברחבי העיר לרבות בית הכנסת של קהילת ראש יהודי והן בשטחים ציבוריים אחרים בהם יתקיימו אירועי הקפות שניות, אין לומר שהחלטת הביטול היא בלתי סבירה או בלתי חוקית או שהיא פוגעת בעותרות באופן חריג או לא מידתי או באיזה מזכויות היסוד שלהן".

יו"ר ארגון "בית יהודי" הגיע לדיון בבית המשפט בתל אביב, זאת לאחר שעיריית תל אביב אסרה על הארגון לקיים אירועים במרחב הציבורי בסוכות ולקיים הקפות שניות בשמחת תורה בכיכר דיזנגוף בשל סערת יום כיפור. 

"כבר במוצאי יום כיפור, לפני תקיעת שופר, נעמדתי לפני כל הקהל ומחלתי ואמרתי שאני סולח לפורעים בשמי ובשם משפחתי", אמר זעירא. "פה קרתה פעולה הענשה - להעניש את הקורבן במקום להעניש את האשמים. לא שמעתי שעיריית תל אביב הגישה כתבי אישום נגד הפורעים שהרסו את תפילת יום כיפור למרות שהתפילה הייתה ברישיון והם עשו הפגנה בלתי חוקית".