הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" נרשם זינוק של מאות אחוזים בבקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי וכ- 100,000 אזרחים הגישו בקשה להוצאת רישיון.

העובדה שמרבית הציבור הבוגר בישראל התנסה בשימוש בנשק בעברו הצבאי לצד מציאות ביטחונית מתוחה, הובילה לכך שבמדינה הקטנה שלנו ישנם רבים שהינם בעלי רישיונות לשאת נשק. האירועים מהתקופה האחרונה גרמו לכך שבימים האחרונים אישרה הוועדה לביטחון לאומי את התקנות המרחיבות את תנאי הסף והתבחינים למתן רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי.

עדיין, מדובר בהליך המחייב את מבקש הרישיון לעמוד בתנאי הסף ובתבחינים שנקבעו על מנת להיות זכאי לקבלו, הבקשה מוגשת דרך האתר של המשרד לביטחון לאומי כלי ירייה, מצרפים את המסמכים וממתינים לקבלת תשובה. 

עורך הדין אברהם ג'אן (צילום: קרינה מרסון)
עורך הדין אברהם ג'אן (צילום: קרינה מרסון)

מי זכאי לרישיון נשק? מהם תנאי הסף? 
על פי חוק כלי הירייה, אדם רשאי להוציא רישיון נשק אם הוא עומד בתנאי סף, על המבקש להיות אזרח ישראל או תושב קבע בישראל. בעל שליטה בסיסית בשפה העברית ובנוסף, עליו להיות בן 27 שנים לפחות, או בן 21 שנים לפחות אם הוא שירת בצה"ל או בשירות לאומי/אזרחי.

בנוסף, על המבקש להיות נעדר עבר פלילי ולעמוד בתוכנית ההכשרה הנדרשת בהתאם להוראות תקנות כלי ירייה. 

החוק מחייב את המבקש גם להיות בריא בנפשו ובגופו, כלומר מי שאיננו סובל ממחלה נפשית או פיזית שעלולה לפגוע ביכולתו לתפקד כראוי עם נשק, ויש לצרף אישור רפואי ייעודי אותו ניתן להוריד באתר של האגף לרישוי כלי ירייה

לאחר קבלת הבקשה יזמנו אתכם לריאיון אישי טלפוני או פטור מראיון באמצעות מסרון. 

בהתאם לתקנות החדשות הורחב מעגל הזכאים לאוכלוסיות הבאות:

  • חקלאים - כעת גם חקלאי עצמאי פעיל או בן משפחה מקרבה ראשונה של חקלאי עצמאי פעיל או בן או בת הזוג של בן המשפחה או מי שמועסק על ידי חקלאי עצמאי או על ידי בן משפחתו מקרבה ראשונה או מועסק או חבר באגודה שיתופית חקלאית יכול להגיש בקשה (בעבר רק חקלאי פעיל שהוכר הצורך שלו בהחזקת כלי ירייה יכל להוציא רישיון).
  • שירות בכוחות הביטחון - מעתה גם בוגר צה"ל המחזיק בתעודת לוחם בלבד כפי שנקבע על ידי צה"ל, כל עוד לא חלפו 20 שנים מיום השחרור מסדיר או משירות מילואים פעיל או מיום שהחזיק רישיון לכלי יריה יכול להגיש בקשה (עד כה התייחס להכשרה ברובאי 07 ומעלה).
  • ״מקום מגורים״ בישוב או ״מקום עבודה״ או לימודים בישובים שנקבעו לגביהם זכאות - מעתה כל מי שמעל גיל 21 ושירת שנה כלוחם, או ביצע שנתיים שרות צבאי, או לחילופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה שירות בצבאי או שירות אזרחי ומרכז חייו, עבודתו במרבית השבוע או לפחות יומיים לימודים בשבוע מתקיימים במקום מגורים אשר לגביו המליצה משטרת ישראל כי מגורים במקום זה מצדיקים רישיון לכלי ירייה פרטי.
     
    (עד כה בשביל לקבל רישיון מתחת לגיל 27 בתבחין ״מקום מגורים או מקום עבודה או לימודים״ נדרש שירות צבאי מלא או שירות אזרחי של שנתיים). הישובים שדרות, נתיבות ואופקים הוגדרו בתבחין מקום מגורים זכאי לרישיון נשק.
  • עולים חדשים - כל עולה מכח חוק השבות ראשי להגיש בקשה מיידית בתבחין "מקום מגורים״ המתייחס לישובים שנקבע לגביהם, זאת ללא המתנה של שלוש שנים מיום עלייתו ארצה, כפי שהיה עד כה. (עד כה עולה חדש יכל להגיש במסגרת תבחין זה רק לאחר שלוש שנים מיום עלייתו כאמור).
  • עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה - מעתה מתנדבי מד״א בעלי ותק של שנה יכולים להגיש בקשה לקבלת רשיון לנשיאת כלי ירייה פרטי (עד היום רק עובדי מד״א יכלו להגיש ומתנדבי מד״א לא יכלו, לבקשת מד״א נכללה גם אוכלוסיית המתנדבים. מתנדבי זק״א ואיחוד הצלה יכלו להגיש גם לפני השינוי.
  • הוספת אוכלוסיית שוטרים וכבאים - מעתה מתנדבים לתפקיד לוחמי אש (כבאים) ועובדים שפרשו מעבודתם בתפקיד לוחמי אש ועבדו בכבאות והצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו לקבל רישיון כל עוד הבקשה הראשונה הוגשה תוך 30 ימים, מיום סיום עבודתם ברשות הארצית לכבאות והצלה, כל עוד החזיקו ברישיון כלי ירייה מתוקף תבחין זה בתקופת עבודתם ובקשתם הוגשה לפני סיום תוקף הרישיון לפי התבחין. (עד כה רק כבאים יכלו להגיש בקשה ומתנדבים לא).
  • אוכלוסיות נוספות שעומדות בתבחינים לקבלת רישיון נשק - מורה דרך, כבאי, מדריך ירי, ספורטאי יורה פעיל, צייד, וטרינר, בעל היתר תקף להובלת חומרי נפץ, מדביר. 

כיצד מקבלים רישיון נשק?
על מנת לקבל רישיון נשק, יש להגיש בקשה ללשכת רישוי כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים. הבקשה צריכה לכלול את המסמכים הבאים:

  1. טופס בקשה לרישיון נשק.
  2. תעודת זהות או דרכון.
  3. תעודה המעידה על שירות צבאי או לאומי/אזרחי.
  4. אישור רפואי המעיד על בריאות נפשית ופיזית.
  5. אישור על השתתפות בקורס ירי.

לאחר הגשת הבקשה, היא תבחן על ידי פקיד רישוי כלי ירייה. אם הבקשה תאושר, יונפק רישיון נשק לתקופה של חמש שנים בכפוף לתשלום אגרת רישיון על סך 195 ₪ 

חשיבות בקשת מחיקת הליכים פליליים או תיק פלילי
הליכים פליליים או תיק פלילי פתוח או סגור יכולים להוות מכשול לקבלת רישיון נשק. לפיכך, אם יש לכם הליכים פליליים או תיק פלילי, חשוב לפנות לעורך דין לצורך בדיקה האם ניתן לבקש את מחיקתם. 

חשיבות ייעוץ וליווי של עורך דין
הליך הוצאת רישיון נשק בישראל אינו מורכב ובכל זאת, ישנם תנאי סף ותבחינים שונים שייתכן ואתם עומדים בהם. לכן, חשוב להיעזר בייעוץ וליווי של עורך דין מומחה בתחום. עורך הדין יוכל לסייע לכם להבין את הקריטריונים לקבלת רישיון נשק, להכין את הבקשה בצורה נכונה, ולעמוד בכל הדרישות החוקיות ככל ואתם עומדים בהם. 

*המובא בכתבה אינו בגדר ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לבחינת תנאי הסף והתבחינים המלאים והמעודכנים באתר המשרד לביטחון לאומי – האגף לרישוי כלי ירייה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר