שוטרי המחוז הדרומי בשיתוף כוחות צה״ל מאוגדה 80 סיכלו הברחת ענק של אמצעי לחימה מגבול ירדן הכוללים 137 כלי נשק, 250 מחסניות וחלקי נשק רבים בשווי כולל של כ-6 מיליון שקלים. במסגרת הפעילות נעצרה חולייה של 4 מבריחים תושבי פזורת ירוחם. מדובר בסיכול הברחה הגדול ביותר בגבול ירדן, מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן: "אנחנו פועלים בכל החזיתות והזירות, לא עוצרים לרגע גם בלחימה וגם מול הברחות האמל״ח שהן חלק בלתי נפרד מהלחימה שלנו".

לצד פעילות הביטחון השוטפת המוגברת, ומתן מענה לכל אירוע 100 בתחומי המחוז, הורה מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, להמשיך בביצוע פעילויות מבצעית ממוקדת במסגרת המאבק הנחוש שמנהל המחוז הדרומי נגד תופעות הפשיעה והחזקת הנשק הבלתי חוקי. הפעילות מתבצעת על ידי הפעלת כלל האמצעים המודיעיניים והטכנולוגיים, לרבות יחידות מיוחדות במחוז, תוך שיתוף פעולה עם צה"ל וגורמי ביטחון נוספים במטרה למנוע החדרה של אמצעי לחימה בלתי חוקיים לשטחה של מדינת ישראל, בזמן בו מתנהלת לחימה בגזרה הדרומית, ועל מנת לשמור על ביטחון המדינה.

הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)
הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)

סנצ רונן כלפון, מפקד יחידת מג"ן, הסביר: "זיהינו מודיעינית את החוליה הזאת, שמתעסקת בקנה מידה ענק, הברחות נשק נעות בדרך כלל בין 10 ל- 30 כלים, אבל הם הבריחו בקנה מידה גדול. התחלנו לעקוב אחריהם בשיתוף פעולה עם כחות הצבא ומודיעין אוגדה 80. ביום חמישי שבוע שעבר זיהינו שהחוליה יורדת למושב צופר בשעות הלילה יחד עם כוחות צבא זיהינו אותם מבצעים את ההברחה ויחד עם יחידת המסתערבים של מגב דרום המבריחים נעצרו בשעת מעשה, הכנופיה ניסתה לברוח, להימלט. נעצרו זמן קצר לאחר מכן. במחוז הדרומי גם עצרו את ראש רשת המבריחים שניהל את ההברחה מרחוק".

במשטרה מסבירים כי סוג הנשקים שנתפסו זהה לנשקים שביצעו הבוקר את הפיגוע בירושלים ונתפסו אתמול בג'נין. מספר נשקים שנתפסו הם מתוצרת אזרבייג'ן וככל הנראה עברו מסלול דרך איראן וסוריה עד לגבול ישראל. בסיומה של הפעילות הקדישו לוחמי יחידת מג"ן את תפיסת האמל"ח לחברם ליחידה רס"ב אליק פוזניאקוב ז״ל, שנפל בקרב ברעים והיה חלק בלתי נפרד בהיערכויות המבצעיות שקדמו לסיכול ההברחה.

הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)
הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)

במהלך החודשים האחרונים התנהלה ביחידת מג"ן של מרחב הנגב, ביחד עם יחידות מודיעין של המחוז הדרומי חקירה סמויה, אשר זכתה לכינוי "תכשיט בערבה" נגד רשת הברחת אמצעי לחימה בלתי חוקיים מירדן לשטח מדינת ישראל ואשר עפ"י החשד חברי הרשת היו אחראים להברחות ענק של נשקים ואמל"ח.
 
לוחמי היחידה פעלו בערבה בגבול ירדן סמוך ליישוב צופר במארבים ותצפיות בשילוב מגוון אמצעים טכנולוגים במטרה להביא לסיכול הברחות אמל"ח מהגבול המשמשים עפ"י החשד גורמי פח"ע וגורמים פליליים לביצוע עבירות חמורות. 

במסגרת הפעילות שהתקיימה שבוע שעבר בתאריך 23/11/23 התקבלה אינדיקציה מודיעינית של יחידת מג"ן שעל פיה נערכו כוחות המשטרה של יחידת מג"ן, יס"מ נגב ,יחידת המסתערבים של מג"ב דרום בסיוע המערך האווירי של משטרת ישראל, תצפיות וכוחות צה״ל מחטיבת יואב ואוגדה 80 בערבה על הגבול סמוך ליישוב צופר.

במהלך ההיערכות זיהו הכוחות חשודים שהגיעו עם רכבם בסמוך לגבול ירדן. הכוחות  צמצמו טווח לעבר החשודים שהחלו להימלט ואלה נתפסו על ידי הכוחות בשטח, שפעלו בנחישות תוך חתירה למגע, וביצעו את מעצרם של 2 מבריחים שהיו במקום ושל מנהל רשת ההברחה וסייען נוסף שניסו אף הם להימלט מהמקום. 

במהלך הפעילות נתפסו מספר שקים ותיקים אותם ניסו המבריחים להבריח שבתוכם הוסלקו 137 כלי נשק שכללו 120 אקדחים, ו-17 רובים מסוג M16. בנוסף נתפסו בשקים חלקי נשק רבים המשמשים להסבת נשקים לכלי ירייה, ביניהם 35 מכלולי נשק, חלקי רובים וכ 250 מחסניות של אקדחים ורובים.

הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)
הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)

כלי הרכב מסוג ג'יפ לנדקרוזר  וטיוטה קורולה, ששימשו את חוליית המברחים, נתפסו אף הם לצרכי הליכי חילוט. מדובר בסיכול הברחת אמצעי לחימה מהגדולות ביותר שנחשפו בשנים האחרונות מגבול ירדן בשווי כולל של כ 6 מיליון שקלים. סיכול ההברחה מנע החדרה של כלי נשק בלתי חוקיים לגורמים פליליים ופח"עיים הפוגעים בביטחונו ושלומו של הציבור. החשודים, תושבי פזורת ירוחם בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, נחקרו ביחידת מג"ן של מרחב הנגב ומעצרם הוארך מעת לעת על ידי בית משפט השלום בבאר שבע.

הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)
הברחת הנשק בגבול ירדן (צילום: דובר צה''ל)