משטרת ישראל והשב"כ ממשיכים בחקירת הפיגוע בירושלים ביום חמישי האחרון, שבו נרצחו שלושה ישראלים ונהרג ישראלי נוסף. חוקרי המשטרה הצבאית יחקרו את מותו של יובל דורון קסטלמן ז"ל, אחד מארבעת ההרוגים, שנורה בשוגג על ידי החיילים שחשבו כי הוא מחבל. אביו משה שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתכניתם ב-103FM והבהיר כי בני המשפחה "דורשים שיהיה כתב אישום נגד החייל"

לקראת הלחימה בדרום הרצועה: האתגרים הבאים של צה"ל | טל לב רם

יובל דורון קסטלמן ז"ל ממבשרת ציון, בן 38 במותו, היה עו"ד בנציבות שירות המדינה, ששירת בעברו בכוחות הביטחון. הוא היה אמור לחגוג את יום הולדתו ביום שישי, יום לאחר הפיגוע.

תקרית הירי עוררה סערה, וזאת בעקבות תיעוד שבו נראה קסטלמן מתחנן על חייו כשהוא יושב על ברכיו, לפני שנורה על ידי אחד החיילים שהגיעו לזירה. בצה״ל הודיעו תחילה כי האירוע ייחקר במשטרה ובשב״כ, אך בהמשך, לאחר ביקורת ציבורית, הכריזו כי גם מח״ש תיקח חלק בחקירת המקרה. 

ממצאי החקירה עד כה מצביעים על כך שבמהלך הפיגוע אחד מחיילי צה"ל זיהה והחשיד בשוגג את קסטלמן ז"ל - שפעל בגבורה ובאומץ לב לנטרול המחבלים - כמחבל שלישי. אותו חייל ביצע לעברו ירי שהוביל לפציעתו הקשה ולמותו הטרגי.

זירת פיגוע הירי בירושלים (צילום :דוברות מד"א)

גורם משטרתי אמר "למעריב" בעקבות האירוע כי צורפו חוקרי משטרה צבאית לתיק החקירה, על מנת להמשיך ולבחון את התקרית. לשאלה מדוע החייל המשיך לירות, אף שלפי העדויות קסטלמן צעק לעברו שהוא לא חמוש, ענה: "הכוונה וההתנהלות הכללית הן בסוף לנטרל מחבל, להפסיק פיגוע, להציל אנשים. החייל הזה הודה בפנינו שהוא ירה בקסטלמן כבר בהתחלה, הוא לא הסתיר את זה, הוא אמר - 'אני חשבתי שמדובר במחבל', זה קורה. אחרי שהבנו שהיה נופך נוסף, ובהתאם לממצאים הראשוניים, הוחלט לצרף את המשטרה הצבאית לחקירה".

אותו גורם הוסיף: "הנושא נבחן, היו ממצאים, הגיעו למסקנה משפטית - מה שצריך לבחון זה את ההתנהלות בהוראות פתיחה באש". 

משפחתו ספדה לו: ״הוא תמיד היה גיבור והראשון לזנק להציל חיים, וכך עשה גם הפעם״. אילן רם, מנהלו של קסטלמן ז"ל, ספד לו: " מאתמול בערב מהשיחה עם אחיך שקד ומהתפילות של כולנו במאבקך על החיים, אני לא מצליח להבין, להכיל. הדמעות חונקות, והלב נשבר. מאז השבת השחורה היית הרבה במילואים. הרצון הזה לעזור, עם הביטחון ביכולותיך, עם הערכים והאומץ שלך, הביאו אותך כאזרח להסתער על המחבלים - כל כך אמיץ היית! כל כך גיבור! אנחנו נזכור אותך עם חוכמת הדרך ועם הערכים, והאומץ והגבורה".