בג"ץ דחה עתירה נוספת להפעלת רכבת ישראל בסופי השבוע, אותה הגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה. המרכז הרפורמי ביקש לקיים דיון דחוף בעתירה לאור המלחמה בה שרויה ישראל מה-7 באוקטובר.

האם הלחימה בעזה תיעצר? "החטופים שחזרו אמרו שהלחץ הצבאי סיכן אותם"
שאננים מול חיזבאללה? "ישראל עושה טעות אסטרטגית קשה בזירה הצפונית"

בין הטיעונים להפעלת הרכבת, נטען כי הצורך גדול יותר בעת האחרונה בשל הצורך של משרתי הצבא הנדרשים להתנייד בשבתות, וכן לאור הצורך לסייע לציבור רחב של אזרחים אשר נדרשו להתפנות מבתיהם ונסמכים ביתר שאת על התחבורה הציבורית.

בעתירה צוין כי משרד התחבורה אישר להפעיל תחבורה ציבורית בסופי השבוע, אך כחודש לאחר פרוץ המלחמה ביטל את אישור זה לאחר הערכת מצב ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון למשרד התחבורה בה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הביטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים.

רכבת ישראל (צילום: רויטרס)
רכבת ישראל (צילום: רויטרס)

המרכז הרפורמי טען בעתירה כי "אי-הפעלת קווי הרכבת בימי החג והמנוחה – בעת הנוכחית ובכלל – מתבצעת בחוסר סמכות, מתוך שיקולים זרים ותוך פגיעה קשה בזכויות יסוד חוקתיות לכבוד, לשוויון, ולחופש מדת".

הפגנה מול ביתה של מירי רגב נגד ההשבתה של הרכבת הקלה בשבת. צילום: ניקי שריר

בג"ץ דחה את העתירה על הסף, זאת בשל אי מיצוי הליכים, מכיוון שהמרכז הרפורמי הגיש את עתירתו כ-10 ימים לאחר פנייתו לשרת התחבורה מירי רגב, ולאחר שלא קיבל מענה מהשרה.

השופט אלכס שטיין כתב: "על-מנת לעמוד בדרישת הסף למיצוי הליכים אין די בפנייה אל הרשות. על העותר היה להמתין טרם פנייתו לבית משפט זה - זאת, על מנת ליתן למשיבים שהות מספקת לשקילת הבקשה ולמתן מענה".

עוד כתב, כי "העותר בחר שלא לעשות כן כי אצה לו הדרך – ברם, הדרישות המוקדמות להגשת עתירות לבג"ץ אינן בגדר 'תכנית כבקשתך'. ברי הוא, כי ציפיית העותר לכך שהמשיבים ישיבו לפנייתו תוך ימים בודדים אינה מתקבלת על הדעת. כך בימי שיגרה, וכך הוא בוודאי בימי החירום הלאומי דהאידנא. ממילא לא מצאתי בטענות המועלות בעתירה כל דחיפות אשר יכולה להצדיק מענה בסד זמנים כה צפוף".