המצב הכלכלי הקשה שפוגע בעסקים ובאזרחים מצד אחד, והאזהרה להימנע מטיסות ללא מעט מדינות בחו"ל מהצד השני, משפיעים באופן משמעותי גם על עולם הפשיעה, ומחזירים לקדמת הבמה את מועדוני ההימורים הבלתי חוקיים. כך מעריכים גורמים במשטרה, שמאמינים כי ארגוני ומחוללי הפשיעה חייבים להמשיך את ייצור הכסף המזומן שמהווה עבורם "צינור חמצן" להמשך פעילותם הפלילית מחד ולחיים הטובים מאידך.

פשיטת המשטרה על מועדון הימורים (צילום: דוברות המשטרה)
פשיטת המשטרה על מועדון הימורים (צילום: דוברות המשטרה)

לא בכדי נחשפנו לתופעה שהכרנו מהעבר, שמראה ניצנים בשנית ברחבי הארץ, וקשורה להפעלת מועדוני הימורים בלתי חוקיים בדירות מסתור, אזורי תעשייה או מקומות נידחים שהמשטרה מתקשה להגיע אליהם, אלא אם מגיע לפתחה מידע מודיעיני שמוביל לפתיחת חקירה.

בשבועיים האחרונים חשפה המשטרה לפחות חמישה מועדוני הימורים בלתי חוקיים המגלגלים מאות אלפי שקלים. לאחרונה המשטרה שמה את ידה על מועדון הימורים כזה שפעל בצ'ק פוסט, במחוז חוף במשטרה. אך בתל אביב לעומת זאת, פועל מחלק המוסר. זהו המחלק היחיד במשטרה שמקדיש לנושא פעילות שגרתית כחלק מעבירות המוסר המתחוללות, ובעיקר בתחום הסחר בבני אדם, סרסרות, זנות, והדחה של קטינות לזנות.

פשיטת המשטרה ברמת גן (צילום: דוברות המשטרה)
פשיטת המשטרה ברמת גן (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחלק מוסר ביחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב במשטרה, רפ"ק דוד חיימוב, וסגנו ראש צוות בכיר רס"ב, ברוך גרינשפון, עושים ימים כלילות לפיצוח וטיפול בתחום עבירות המוסר. כשמגיע מידע זהב על מועדוני הימורים בלתי חוקיים הם לא יתנו לו לחמוק להם מבין הידיים, גם אם בסיכומו של דבר ברור להם שארגוני הפשיעה לא יהיו בפרונט והפגיעה תהיה במקורות ההכנסה. כלומר, בכספים עצמם וכמובן במפעיל, "הקוף", שלוקח עליו את כל האחריות.

"מחלק המוסר קיים בימ"ר ת"א מזה כעשרים שנים, ולאחרונה אפילו ניהלנו שני תיקים בתחום שהגיעו לכתבי אישום", מספר רפ"ק דוד חיימוב, "לאחרונה התמקדנו במספר מקומות הימורים. הייחודיות של היחידה שלי היא לבוא ולראות איפה אני נותן ערך מוסף. אם יש מקומות שאני כימ"ר ת"א לא יכול להביא את היכולות שלי ואת האמצעים העומדים לרשותי - אני לא נכנס, ותחנות המשטרה מטפלות בזה".

"תחילה, היחידה אמונה על איסוף מודיעין הקשור לשעות הפעילות של אותם מועדונים", מסביר חיימוב את תפקיד המחלק, "אחר כך בודקים, זיקת המקום - למי? מי השחקנים? מי משמש כמנהל? האם יש קשר לארגון פשיעה או למחולל פשיעה? אנחנו מסכמים פעולות שטח, וביום הפרוץ אנחנו מקדימים בהיערכות ומשתמשים במידע שאספנו לפיצוח אותם מקומות, כשברור לנו שמי שעומד מולינו הם לא הבעלים האמיתיים של אותם מקומות, אלא בעצם 'קופים' של ארגון פשיעה או מחולל פשיעה. ברור לנו שאותו מועדון הימורים הוא בעצם צינור כסף של אותו ארגון או מחולל פשע".

מועדוני ההימורים מהווים מוקד עלייה לרגל לעשרות ומאות מהמרים מסוגים שונים. חלקם מחפשים אלטרנטיבה מהירה להשגת כספים ובפועל נופלים בפח, ואחרים לעומתם הם בעלי עסקים שנקלעו למשבר או יצאו לחופש מאולץ ומחפשים מקור הכנסה, ריגוש או מקום לפורקן השעמום שלהם, לצד החרדות מהמלחמה. חיימוב ואנשיו מודעים לכך והוא מדגיש, "המהמרים הם לא בהכרח עבריינים, לעיתים מדובר במסכנים שאין להם כסף אפילו לאוכל והם נפלו לתוך המערבולת הזאת. הם אנשים נורמטיביים וכששומעים את העדויות שלהם מבינים מה גרר אותם למקום הזה, כך שבעצם הפשיטה שלנו פנימה אנחנו עושים איתם חסד. הם כמעט ולא נענשים. מעבר לכך, צריך לזכור שאנחנו תופסים כסף שהיה ממוען למקומות שאנחנו לא רוצים שיגיע אליהם, לרבות פשיעה. גם צריך לזכור שארגון פשיעה לא יכול להתקיים אם אין לו מקורות למימון".

כסף ממועדון הימורים בלתי חוקי (צילום: דוברות המשטרה)
כסף ממועדון הימורים בלתי חוקי (צילום: דוברות המשטרה)

כשאתם סוגרים מועדון, העבריינים פותחים אותו שוב?

"בהחלט. לשיטתם, הם לא נפגעים מהאירוע, לכאורה. הם מתוחכמים, מבינים שאנחנו עם יד על הדופק ושיש סיכוי שנפשוט אליהם. לכן על השולחנות כבר מתגלגל כסף בסכומים קטנים יותר. הם לוקחים את הסיכון שנפשוט אליהם ולכן מנהלים דוחות פעולה, תרשומת וניהול כספים. כך, שבמקום לתפוס מאות אלפים, אנחנו תופסים עשרות אלפים מידי פשיטה. חשוב לציין שכשהמקום נסגר על ידי המשטרה, רף ההכנסות של אותם ארגונים נפגע משמעותית, כי אנחנו תופסים ניירת שקושרת את אותם ארגונים למקום ומנהלים נגדם הליך פלילי. ככל שאנחנו מתקדמים בביצועים שלנו - הם נערכים ומוכנים היטב. הן מבחינת המחשוב המתקדם, והן מבחינת ניהול ההימורים, כשבפרונט ניצב אותו 'קוף', וגם הדילרים מכירים רק אותו, כמו גם השחקנים. רק שאנחנו בתוך החקירה מזהים מעורבות של הארגון בזכות אותם רישומים, על פי דיווחים ועל פי העובדה שהכספים על השולחן הם בסכומים נמוכים לעומת מספר המהמרים והיקפי ההימורים. מעבר לכך המהמרים כמעט ולא נענשים כי הם מסכנים בסופו של דבר, ואנחנו ממשיכים לאסוף מידע על הראשים במטרה לפגוע באותם ארגוני פשיעה".