אל"ם (מיל') שלמה ציפורי, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר, טיפל בשלל תיקים מתוקשרים. אבל נדמה שאת התיק האחרון, שאותו לקח על עצמו בהתנדבות, הוא לא ישכח לעולם: תיק הירי ביובל קסטלמן, שבו הוא מייצג את סמ"ר (מיל') אביעד פריג'ה, החשוד בהמתה בקלות דעת של קסטלמן שסייע לירות במחבלים בירושלים - ונורה כשהוא כורע על ברכיו, מרים ידיים וכשפשט את מעילו.

הירי ביובל קסטלמן: הממצאים שמחזקים את התיק נגד החייל היורה
גופתו של יובל קסטלמן תובא לבדיקה: "עלה מידע חדש ורלוונטי"
 
"התגובה הראשונה שלי הייתה שלא רציתי לקחת את התיק הזה בגלל איך שהוא הצטייר בתקשורת, זה השפיע עליי ואני קצת מתבייש בזה", הודה בריאיון לוואלה!. "ראיתי את הסרטון ואת כל ההסברים עליו ואחר כך שמעתי את הכאילו-ראיון או שיחת העידוד, שבה אביעד (פריג'ה - ב"א וש"ה) אמר לינון מגל בערוץ 14 שהוא עשה וידוא הריגה. זה הפריע לי, אז אמרתי שאני מוכן לקחת את התיק רק אחרי שאני אפגש עם אביעד".

עו"ד ציפורי העיד כי הוא ישב עם פריג'ה כמה שעות - ושאל אותו "את כל השאלות הקשות", לדבריו. "דיברתי איתו על העובדה שרואים בסרטונים שקסטלמן הרים ידיים. הוא ענה לי שזה נכון, אבל שבסרטונים גם אין שלב שבו ידיו של המנוח מורמות והוא יורה בו. 'אני לא מחפש לפגוע במי שלא צריך לפגוע בו, למרות שיש לי כיפה ופאות ולמרות שהייתי בחווה חקלאית ביהודה ושומרון'", משחזר עורך הדין את דבריו. "הוא אמר לי, 'אין ירייה שאני יריתי במי שהרים ידיים. כשהוא הרים ידיים הפסקתי לירות, ואחר כך הוא הוריד את ידיו והייתי בטוח שהוא רצה להפעיל חגורת נפץ'".

אתה לא חושש שהאווירה הציבורית בישראל היא שהאצבע קלה מדי על ההדק?
"אנחנו מדברים על מבצע ועל מלחמה שמדינת ישראל נמצאת בה. התמודדות עם מחבלים צריכה להיגמר בכך שינטרלו את המחבלים. אביעד שירת במילואים בעזה כשהוא הגיע לזירה בירושלים, כשהוא יצא הביתה הוא תודרך שאם יש עליהם נשק ואם הם נתקלים באירוע פח"ע, צריך להתערב. אני מזכיר לכם שבמרבית הפיגועים מי שמנע את המשך ההרג זה או חיילים או אזרחים חמושים. יש בהחלט אווירה של לחתור למגע, זה נכון מבחינתו של אביעד. אני יכול להגיד לך שהמפקדים של אביעד במילואים שיבחו אותו על החתירה למגע, לפני שהם ידעו על התוצאה הטראגית. הם אמרו לו שהוא פעל בנחישות וכנראה מנע את המשך הטבח. אין ספק שהאווירה משפיעה".

אנחנו מתכוונים לזה שאנחנו לא שומעים אמירות חד-משמעיות נגד ירי בחפים מפשע.
"אתם מכוונים לשאלה האם האמירות של השר בן גביר משפיעות? בשיחות שלי עם אביעד, מה שעבר לו בראש זה לא בן גביר, אלא הצבא שנתן לו נשק כדי שיוכל להתערב באירועי פח"ע. אחד הכתבים שאל אותי אם אביעד היה בקשר עם בן גביר אחרי הירי. הוא לא מכיר את בן גביר ואין לו קשר לבן גביר. נראה לי רחוק מדי ופופוליסטי להגיד שבגלל אמירה של בן גביר זה קרה. אתה שומע אתמול את שר הביטחון יואב גלנט שאומר שכל מפגש עם מחבלים צריך להיגמר שהמחבל מגיע לבית קברות, לבסוף הוא הוסיף 'או בית חולים'. לא התרשמתי שאביעד פעל מתוך נקמה, ואת זה אני אומר אחרי שממש חקרתי אותו לפני שלקחתי את התיק לייצוג".

בהמשך הראיון הוא שלף את אגרת הרטמכ"ל מחודש ספטמבר 2021, שבה כתב רא"ל (מיל') אביב כוכבי: "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקידה גם כשטעו תגלה שאין מי שילחם עבורה". "האיגרת הזו רלוונטית מאחר ואין חולק, וגם התביעה הצהירה על כך בביה"ד, שמדובר באירוע מבצעי מובהק", הסביר עו"ד ציפורי. "וכפי שאומר כוכבי באיגרת, חברה שלא תדע לגבות את לוחמיה גם כשהם טועים בתום לב מבחינה מקצועית או בשיקול דעת, עלולה למצוא את עצמה בעת מבחן, שאין לה עם מי להלחם".

האם אביעד מכיר את הוראות הפתיחה באש של צה"ל?
"כן, ודאי שהוא מכיר אותן, ההוראות הן שבמקרה בו החייל מזהה סכנה ממשית יורים. הירי הראשון שאביעד ביצע היה ממוקד במחבל שממנו נשקפה סכנה".

מה מתקדם לגבי שיוך הקליעים במסגרת נתיחת הגופה?
"בשלב הדיוני הזה אנחנו לא חשופים לחומרי החקירה שנמצאים רק בידי התביעה. מה שברור כרגע מהדיונים בהארכת המעצר הוא שנמצא קליע 16 מילימטר, ואנחנו יודעין שהנשק של אביעד לא היה הנשק היחידי שיש לו כדורים של 16 מילימטר. נכון לעכשיו אין תשובה של המעבדה הבליסטית או המכון הפתולוגי האם הכדורים של אביעד הם אלה שהרגו את יובל קסטלמן, ואנחנו גם יודעים שאחד המחבלים ירה בו גם".
 
ציפורי, בן 70, הוא סנגור מנוסה, וכיום משמש בתפקיד יו"ר משותף של צבא וביטחון בלשכת עורכי הדין ב-25 שנים האחרונות. התיק האחרון המשמעותי שהוא היה מעורב בו היה קשור לניב לובטון, לוחם גבעתי ששם קץ לחייו לאחר שחוקרי מצ"ח ניסו לגייס אותו כמקור ועל אף שהוא הביע בפניהם מצוקה נפשית עליה לא דיווחו לאיש. על השניים נגזרו שלושה חודשי עבודות שירות והורדת לדרגת טוראי, כחלק מהסדר טיעון בפרשה. ציפורי ייצג את מפקד בסיס מצ"ח בבאר שבע, שהודח בפרשה זו על ידי הרטמכ"ל דאז אביב כוכבי. בג"ץ קיבל את עמדתו לפיה לא היה מקום להדיחו - וביטל את החלטת הרמטכ"ל.

ציפורי ייצג את מפקד יחידת דובדבן בתיק הכאוב שבו נורה בשוגג ונהרג לוחם היחידה, אלי אישה, מירי כוחותינו. בפסק הדין בג"ץ דחה את עתירת ההורים של אישה, שביקשו שהפרקליט הצבאי יעמיד לדין את מפקד היחידה. השופט מישאל חשין קבע בפסק הדין את העיקרון לפיו שכאשר שופטים התנהגות של חיילים במהלך פעילות מצבעית צריך לקחת בחשבון את "מקדם המבצעיות", שבה בודקים את ההתרשלות ואת התוצאה הטראגית תוך כדי פעילות מבצעית.