מחר ייפתח הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, בו תתמודד מדינת ישראל לראשונה עם התביעה מצד דרום אפריקה, שטוענת ל"רצח עם" בלחימה בעזה. לקראת הדיון דיברנו עם ד"ר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום שותף במשרד עורכי הדין הרצוג. שיינדורף הוא בין המומחים הגדולים ביותר למשפט בינלאומי בישראל.

בכירי חמאס יוגלו: זאת ההצעה הקטרית החדשה שתידון בקבינט המלחמה
יומיים של דיונים - שנים עד ההחלטה: מה שצריך לדעת על ההליך בהאג

מה בדיוק אומר ההליך שיתנהל נגד ישראל?
"מדובר בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בטענה שישראל מפירה את האמנה בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם. לפי אמנה זו, בית הדין לצדק בהאג מוסמך להכריע בסכסוכים בין מדינות חברות באשר לפרשנות ויישום האמנה. לטענת דרום אפריקה, מעשיה של ישראל בעזה מהווים השמדת עם (לא פחות!), והיא מבקשת מבית הדין לקבוע זאת".

מה ההבדל בין בתי המשפט השונים בהאג, שכעת ישראל מסכימה לקחת חלק במשפט?.
"הסמכות של בית הדין הפלילי הבינלאומי תלויה בשאלה אם הרשות הפלסטינית היא מדינה. ישראל סבורה שלא קיימת מדינה פלסטינית, ולכן לעמדתה בית הדין נטול סמכות. במקרה הנוכחי, ישראל ודרום אפריקה חברות באמנת הג'נוסייד המעניקה סמכות לבית הדין, כך שקשה לישראל להתכחש לסמכותו. אם ישראל לא הייתה משתתפת ההליך היה נמשך, ותוצאותיו היו מחייבות אותה באותה מידה".

מה הרכב השופטים, והאם הזהות הפוליטית שלהם צפויה להשפיע על החלטתם?
"בבית הדין חמישה עשר שופטים ושופטות ממדינות שונות בהתאם לפיזור גאוגרפי מסוים. בנוסף כל מדינה שהיא צד להליך רשאית למנות שופט נוסף. ישראל ודרום אפריקה מימשו את זכותן בהקשר זה. ישראל מינתה את נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרן ברק".

מה תפקידו של אהרן ברק כשופט שמונה על ידי ישראל?
"מרגע שמונה לשופט, אהרן ברק הוא כמו כל שופט אחר בתיק. הוא עצמאי ומצופה לפסוק לפי הדין. כמובן, שיש להניח שנקודת המבט והידע שיביא לדיונים בנוי על ניסיונו וידיעותיו כשופט ישראלי, אבל כאמור הוא מצופה לפסוק לפי הוראות הדין".

אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה קו ההגנה הצפוי של מדינת ישראל?
"יש הרבה טענות שישראל יכולה וצריכה לטעון. הטענה המרכזית היא שישראל מנהלת מלחמה נגד ארגון הטרור חמאס ולא נגד העם הפלסטיני. ישראל אינה מתכוונת ואינה פועלת להשמיד את העם הפלסטיני".

מה בית הדין יכול לקבוע נגד ישראל?  
"בשלב זה, בית הדין יכול להורות על סעדים זמניים נגד מדינת ישראל. בתרחיש החומר - והפחות סביר - בית הדין יכול להורות לישראל להפסיק את הלחימה. סביר יותר שבית הדין יוציא צווים מוגבלים יותר בתחומים הומניטריים והצהרתיים".

תיעוד: הפצצה על ג'באליה וממדי ההרס (צילום :רשתות ערביות)

לסיום, אתה האדם שבנה את ההגנה הישראלית במשפט הבינלאומי במשך שנים רבות של עבודה במשרד המשפטים. איך אתה מעריך שההגנה הישראלית תחזיק מעמד?
"יש בשירות הציבורי הישראלי עורכי דין מעולים, והם נעזרים גם במומחים מובילים מחו"ל. זה לא תמיד מבטיח שתוצאת ההליך שתהיה בדיוק מה שרצינו, אבל אפשר להיות רגועים שהדברים מטופלים בצורה מקצועית ורצינית".