הוועדה לבחירת שופטים התכנסה רק לאחרונה לדיון שכלל דיון על מינוי שופטים ונשיא לבית המשפט העליון - אך לא כללה הצבעות. הסיבה לכך היא חוסר השליטה של הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים.

חסר תקדים: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות
הפסיקה התקדימית של בג"ץ: מהלך מתוכנן של שחקני שחמט משובחים

שר המשפטים יריב לוין קובע את סדר יומה של הוועדה. ברצותו נושא עולה - וברצותו נושא נשאר בצד. מעבר לכך, ברוב מוחלט של עבודת הוועדה נציגי הקואליציה נמצאים במיעוט קטן. שליש מהוועדה בלבד.

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים. שלושה שופטים, שני נציגי לשכת עורכי הדין, שני חברי כנסת ושני שרים. חברי הקואליציה בוועדה הם השר לוין, השרה סטרוק וח"כ קרויזר.

לכל מינוי בוועדה נדרש רוב רגיל. כלומר, גם בתוצאה של 4:5, הצבעה עוברת. הדבר היחיד בשבילו נדרש רוב גדול של שבעה חברים, הוא מינוי שופטים לבית המשפט העליון. לצורך כך, שלושת חברי הקואליציה מהווים גוש חוסם.

במידה וימונו שני שופטי העליון במקום השופטות חיות וברון, חברי הקואליציה יאבדו את הקלף היחיד שיש להם בוועדה. אמנם לוין יוכל לדחות הצבעות מסדר יומה של הוועדה - אבל בסוף ההצבעות יעלו, ונציגי הקואליציה יפסידו.

כעת לוין מנסה למנף את מעט הכוח שיש לו בכדי לרשום הישגים איפה שחשוב: מינוי שופטי עליון ונשיא עליון שלא בשיטת הסניוריטי. במינויים לבתי המשפט בערכאות נמוכות יותר, כל עוד הרכב הוועדה לבחירת שופטים נשאר בעינו, הקואליציה כבר הפסידה.

כעת ישנו קיפאון. לוין לא מוכן להיכנע גם בנושא המינויים בעליון, ואילו חברים בוועדה לבחירת שופטים לא ממהרים להגיע להסכמות עם לוין מתוך מחשבה כי ייתכן והממשלה תיפול בקרוב - ואז יהיה שר משפטים נוח יותר למערכת, כזה שלא יהיה מעוניין לבצע בה רפורמות.

במצב הנוכחי, בית המשפט העליון ללא נשיא קבוע ובחיסרון של שני שופטים. על המינויים האלה, שעשויים לשנות את פניו של בית המשפט העליון, אף צד לא מוכן לוותר.